OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Drzewce

Ostatnia zmiana: 2025-08-13

Opis ogólny
Opis budynków: Według zdjęcia na starej widokówce z początku XX wieku, w Drzewcach (Leichholz) obecny budynek stacyjny już był. (info: Andrzej Wysocki, 2007-01-07)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma, być może była
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne i/lub kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: wieża przestała być używana do celów nawadniania parowozów ok. 1989r., ale jeszcze do 2018r. dostarczała wodę okolicznym mieszkańcom; stan zewnętrzny wieży – dobry minus: drobne ubytki w ścianach zewnętrznych, okna w dobrym stanie, jest wskaźnik poziomu wody, a nawet układ cięgien został w pełni zachowany, drzwi w dobrym stanie; stan wewnętrzny – dobry minus: zachował się oryginalny piec oraz kaloryfery (rury Faviera), zbiornik wody w bardzo dobrym stanie i dodatkowo osłonięty od góry; dla dobrego wyglądu wewnętrznego przydałoby się uprzątnięcie i odmalowanie. (info: Przemysław Warczyński, 2022-08-06)
- wieża wodna stoi ok. 100 m na pn-zach od przejazdu kolejowego lub ok.310 m na pd-wsch od budynku dworca kolejowego,
- podobne wieże, często spotykane stoją m.in na stacjach: Góra Śląska, Grabowno Wielkie, Jaworzyna Śląska, Kościan, Książ Wielkopolski, Milicz, Nakło nad Notecią, Nowa Sól,Opalenica, Racławice Śląskie, Sulechów Środa Wielkopolska, Żmigród, grudzień 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 2011-12-28).
według zdjęcia na starej widokówce z początku XX wieku, w Drzewcach (Leichholz) kilkadziesiąt metrów na lewo od budynku dworca – (patrząc z torów) stała okrągła wieża ciśnień; niewykluczone, że obok tej wieży stała druga, ale to nie jest pewne, bo zdjęcie w tym miejscu jest niewyraźne. (info: Andrzej Wysocki, 2007-01-07)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5100983
IBNR:7115
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  434,253 Warszawa Zachodnia – Kunowice (3)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Watermarines (2023-02-18 10:34:23)
    Mam pytanie do wszystkich: Czy od Drzewiec odbiegała jakaś bocznica, bo na Geoportalu "cieniowanym" wyraźnie widać ślad prawdopodobnego(!) toru, który biegnie od stacji do okolic autostrady A2, bo dalej urywa się ślad.
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2023-02-19 07:02:13)
    Bardzo ciekawy temat. Nie ma jej na dostępnych Meßtischblattach, KDR, ani polskich mapach od 1946 roku, natomiast ślad się nie tyle urywa, co kończy w miejscu, w którym prawdopodobnie znajdowała się jakaś kopalnia odkrywkowa/wyrobisko, nieopodal miejscowości opisywanej na mapach jako Mißgunst (niem. zawiść), obecnie nie istniejącej. Równoleżnikowo przechodzi tam właśnie autostrada A2. Ponieważ nazwa miejscowości jest rzeczownikiem pospolitym, a mój niemiecki jest słaby, poszukiwania googlem mam utrudnione i nic nie znalazłem. Dodam, że krótki odcinek nasypu (~200m) przy stacji Drzewce na mapie z 1902 roku jeszcze nie istnieje, a w 1933 już jest. To tak na szybko.
  • #3 Marcin.D (2023-07-20 20:23:03)
    Ten nasyp odchodzący za przejazdem i idący między Korytami i Torzymiem był do wąskiego toru, który miał służyć do zaopatrzenia frontowego, czyli naturalnej linii za główna linią działań MRU i docelowo iść aż do Wędrzyna. Tak w skrócie.
  • #4 (odp. na #3) Paweł Skup (2023-07-21 06:06:21)
    Dzięki za informację. Jak rozumieć fakt, że linia ta widnieje na mapie z 1933, a budowę MRU podjęto w 1934?
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Pikul (2023-07-21 13:25:25)
    Zwracam uwagę, że na mapie z 1933 tej linii już też nie ma - pozostał tylko ślad po niej. W okolicach folwarku Missgunst była prawdopodobnie żwirownia - drugi typ zakładów przemysłowych spotykanych w tych okolicach, to kopalnie węgla brunatnego ale po nich pozostawały chociaż szyby - nie spotkałem takiej kopalni w literaturze. Wspomniana kolej wąskotorowa rzeczywiście miała powstać, ale to pomysł z 1937-1938 r., prace miały się rozpocząć zimą z 1938 na 1939 r. ale projekt ten nie doczekał się realizacji (zarzucono go w 1939 r.).
  • #6 (odp. na #5) Paweł Skup (2023-07-21 21:05:49)
    Oczywiście, przepraszam, miałem na myśli właśnie ten kikucik. Tak to jest, jak się czyta odpowiedź po pół roku :)
    Linii nie ma chyba nigdzie, natomiast NMT wskazuje wyraźnie ślad gotowego nasypu. Czy leżały tam tory i jeździły pociągi, i kiedy - właśnie nie wiem.
  • #7 subsens (2023-07-22 13:07:51)
    Kiedy Kolega Paweł pisze: 'Bardzo ciekawy temat', jest tak, jakby tatuś zrobił dziubek.
    Lektura obowiązkowa [1]: https://zbc.uz.zgora… (czyżby się zdezaktualizowała?)
    Lektura uzupełniająca (prewencyjna) [2]: https://www.instytut…

    'Ok. 1940 roku ze stacji w Drzewcach w kierunku północnym, wyprowadzono bocznicę normalnotorową długości ok. 8 km do budowy autostrady Frankfurt n. Odrą-Poznań-(Łódź). Bocznicę poprowadzono na zachód od zaplanowanej w 1937 roku linii rokadowej.' [1] s. 80.
    W zasadzie można by na tym poprzestać.

    Ale z powodu dziubka jeszcze kilka zanotowanych uwag:
    1) kikucik w Drzewcach (za Pawłem - ok. 1933) pojawia się mniej więcej wraz z dziurą w ziemi pod Missgunst (wg Grossblatt dostępnym na Mapster - ok. 1931);
    2) właściciele majątku Missgunst nie zostali odnotowani jako żwirowi przedsiębiorcy (wszystko, co Polacy wycisnęli z  Oststernberger Heimatbrief: https://zamkilubuski… ) i nie wiadomo, kto zrobił dziurę w czyjej ziemi;
    3) dziura po kilku latach nieoczekiwanie znajdzie się dokładnie w przebiegu budowanej Reichsautobahn;
    4) dziura została zapamiętana jako żwirownia, wykorzystywana jeszcze co najmniej w kwietniu 1945: https://oststernberg…
    5) dziura nie została zapamiętana jako Strasse des Fuehrers, albowiem pieśni o martyrologii narodu niemieckiego zwykle rozpoczyna wers: 'Jak do tego doszło, nie wiem';
    6) oczywista szkoda, że Pani Rosemarie nie sprecyzowała, na jaki środek transportu Panie ładowały żwir: kołowy, czy może szynowy;
    7) dziura na PRL-owskich mapach 1/10k i 1/50k (w układzie 1965, Geoportal) przyjmuje dosyć regularny kształt i jest to w zasadzie najdalej wysunięty na zachód ślad tego odcinka robót;
    8) ww. odwzorowanie prawdopodobnie pokazuje stan porzuconej budowy (1940-42) poprzedzający wznowienie prac w PRL https://pl.wikipedia…
    9) stan tzw. wiedzy zgrabnie dokumentują sprzeczności, np. '(...) w projektach tych nie uwzględniono autostrady biegnącej z Frankfurtu n. Odrą w kierunku Poznania, ponieważ wówczas tego połączenia w ogóle nie było w planach.' [1] s. 80, versus 'Plany budowy autostrady z Frankfurtu nad Odrą w kierunku granicy polsko-niemieckiej okresu międzywojennego (...) rozpoczęto już przed wojną. Plany odcinka od Frankfurtu-Markendorf do Torzymia (Sternberg) były bardzo zaawansowane. Jednak Niemcom zabrakło rąk do pracy w wyniku pełnego zatrudnienia robotników od 1936 r. oraz obowiązku służby wojskowej. [2] s. 15-16.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Drzewce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...