OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jedlina-Zdrój

Ostatnia zmiana: 2025-08-08

Opis ogólny
Opis ogólny: Niegdyś duża stacja, obecnie mocno podupadła. Budynek również zamieszkany.

[2005-02-04] W rejonie stacji widoczna ruina nastawni. (info: Andrzej Wysocki, 2005-05-22)

Obecnie na torze głównym robią coś przy podsypce z toru bocznego wycinają drzewa i krzaki, przygotowując stację na reaktywację linii. (info: Kaszyn, 2008-12-16)

Ruch pasażerski jest niewielki, mieszkańcy Jedliny korzystają przede wszystkim z komunikacji autobusowej. Stacja mogłaby stać się dobrym punktem wypadowym w Sudety Środkowe - w pobliżu krzyżuje się kilka szlaków. (info: wasiukibic, 31-03-2009)

Budynek dworca jest zamieszkany, wejścia ze strony podjazdu i torów są na głucho zamknięte, nadal używany jest tylko jeden tor, przy peronie 3, reszta zarośnięta drzewami i krzakami. (info: Bolesław Wojtyniak, 05-12-2009)

Wymieniono na używanym trzecim torze rynny przy zadaszeniu na nowe (3.07.2010) (info: Abdul, 03-07-2010)

Opis infrastruktury: Obecnie używany tylko tor główny przy 3 peronie, reszta zarosła drzewkami (31-08-2005).

PLK rozebrała torowisko przy rampie i placu ładunkowym. Obecnie na stacji znajduje się 6 torów: 2 przy peronie 2, z czego jeden nieużywany i mocno zarośnięty chaszczami, drugi to jedyny czynny tor na stacji z częściowo wymienioną podsypką. Pozostałe 4 tory (2 przy krawędziach peronu 1) są zarośnięte drzewkami aczkolwiek część z nich została wycięta. Brak jakichkolwiek udogodnień dla podróżnych: nie ma ławki, kosza na śmieci, nie działa oświetlenie na peronie ani megafony, pomazana tablica z nazwą stacji a przejście podziemne popada w ruinę - strach tamtędy chodzić, bo na głowę sypie się tynk. Nieliczni pasażerowie chadzają ścieżką przez torowisko. W złym stanie jest także wiatrołap nad wejściem do tunelu (powybijane szyby i pogięty dach z blachy falistej). W zasadzie tylko aktualny rozkład jazdy przypomina, że pociągi docierają do tego miejsca. (info: wasiukibic, 31-03-2009)

Opis budynków: Na stacji funkcjonowała mała, jedno- lub dwustanowiskowa lokomotywownia. Zlokalizowana była w pobliżu nastawni wykonawczej (od strony Wałbrzycha Głównego)

(info: Michał Z.)

Magazyn "grozi zawaleniem" już od ponad 10 lat ale teraz jego dni są naprawdę policzone gdyż pękają ceglane nadproża, wyszabrowano całą podłogę a konstrukcja dachu jest w niektórych miejscach tak przegniła, że belki walą się pod swoim ciężarem. Dworzec zamknięty na 4 spusty, zamieniony częściowo na mieszkania. Po lokomotywowni stojącej w południowej części stacji zachowały się tylko fundamenty, posadzka i kanał rewizyjny zasypany gruzem. Nie ocalał tor doń docierający. Nastawnia od strony Wałbrzycha już nie istnieje, pozostał tylko wyrównany plac po niej. Nastawnia przy budynku dworca jeszcze stoi ale jest zrujnowana. (info: wasiukibic, 31-03-2009)

Wieża wodna z czerwonej cegły stoi po drugiej stronie torów na wzgórzu w lesie, zupełnie niewidoczna ze stacji. Wieża jest nieczynna, ma częściowo zamurowane okna, mury w stanie dobrym, chociaż otwarte drzwi zapraszają do wnętrza, w środku wieży zachowany zbiornik wodny, od strony torów widoczny wskaźnik poziomu wody prawie na całej wysokości wieży. (info: Bolesław Wojtyniak, 05-12-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje.
zadaszenie peronów: wiaty nad peronami;
zadaszenie przylegające do dworca.
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "JZ" - zdalnie sterowana z Wałbrzycha Gł;
"JZ1" - zlikwidowana.
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2 (były 3)
Krawędzie peronowe: 4 (było 5)
kody: IBNR:62
informacja pasażerska: Dynamiczna: brak;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże.
inne budynki: Magazyn, rampa.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  45,036 Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny (286)  
  82,166 Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój (266)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK266
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Xiążę Piast II Chrobry (2023-06-24 17:18:35)
    Linia kolejowa Świdnica Jedlina-Zdrój uruchomiona.
    Relacja z jej otwarcia:
    https://www.youtube.…
  • #2 Ksawery Jakubek (2025-05-31 16:20:54)
    2025-05-31 Modernizacja toru przy peronie 1 na stacji.
  • #3 Ksawery Jakubek (2025-08-07 11:53:28)
    Jeżeli ktoś będzie robił zdjęcia stacji, proszę czy można dodać zdjęcia z Mostu 2 (koło tunelu) i szalet, jeżeli istnieją.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jedlina-Zdrój

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...