OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ropczyce

Ostatnia zmiana: 2024-08-29

Opis ogólny
Drugi peron został rozwalony i w jego miejsce jest budowany nowy peron, tylko znacznie dłuższy. W związku z budową zamknięte są tory nr 2 i 4.

2017: W trakcie modernizacji linii stacja została przebudowana. Zlikwidowano przejście nadziemne. Wybudowano przejście podziemne. Powstały dwa nowe perony (niestety krótkie i nie mieszczą się w nich pociągi pospieszne). Budynek dworca jest otwarty ale niestety ulega degradacji. Kasy zlikwidowane.

Opis ogólny: Stacja kolejowa Ropczyce położona jest z dala od centrum miasta (około 5 km) w dzielnicy Czekaj. Obecny budynek dworcowy został ukończony na początku lat 90. XX wieku. Zbudowano go z ogromnym rozmachem - zwłaszcza jak na tak oddalone od niego centrum.

Większość korzystających z usług PKP w Ropczycach mieszka tuż przy samej stacji. Dojeżdżających jest coraz mniej - pomimo prawie dwukrotnie dłuższego czasu przejazdu do Rzeszowa ludzie jeżdżą raczej autobusami. Wyruszając w dalsze trasy częstszym miejscem startu są stacje w sąsiednim Sędziszowie Małopolskim lub Dębicy (gdzie zatrzymują się wszystkie pociągi pospieszne).

Innymi klientami PKP w Ropczycach są firmy korzystające z transportu kolejowego. Istnieją dwie duże bocznice: do Zakładów Magnezytowych "Ropczyce" oraz Cukrowni Ropczyce. Pierwsza z firm rozważa likwidację swojej bocznicy ze względu na poniekąd duże koszty jej utrzymania w gotowości - na terenie zakładu stacjonują trzy lokomotywy manewrowe, a ilość ładunków nadawanych i odbieranych koleją spadła ostatnio niemal do zera. Spotykane są także rozładunki na rampie (jest nawet zdjęcie w galerii).

Opis infrastruktury: Zmodernizowany został także układ torowy, zlikwidowano peron przy dworcu. Co ciekawe obecnie w zapowiedziach pojawia się wciąż peron drugi, choć pierwszego już nie ma. Zbudowany został także wiadukt drogowy nad stacją, połączony z kładką dla pieszych. Większość pasażerów jednak wybiera dziurę w płocie, gdyż po zamknięciu pierwszego piętra dworca nie ma już bezpośredniego przejścia z budynku na wiadukt.

dworzec- stan "do pozazdroszczenia", dość duży i przestronny, jasny i wygodny, w zimie ciepły, w lecie nie jest gorąco. Przejście nadziemne w stanie dobrym, niewielkie ubytki na schodach, bardzo dogodnie połączone- można się dostać na peron z terenu obok dworca- z dołu, z górnej poczekalni dworcowej (I piętro) oraz z wiaduktu drogowego, przecinającego szlak kolejowy.

dworzec jest ujęty w planach remontowych pkp na lata 2010-2011. Dworzec w istocie jest piękny, bezpieczne wyjście na tory z górnej poczekalni, perony, przejście nadziemne, luksusowe niemal jak na warunki dworcowe wykończenie wnętrza… ale dlaczego tak daleko od centrum miasta? Nadzieja jest ogromna- obecnie dzielnica w której usytuowany jest dworzec przeżywa swoisty boom budowlany- powstają tam dziesiątki nowych domów, kiedyś będzie tam drugie centrum, a ludzi korzystających z usług pkp będzie z pewnością więcej;) (info: karol, 13-07-2010)

Opis budynków: Wewnątrz budynku istnieją powierzchnie przygotowane na sklep spożywczy, kawiarnię, restaurację (ta nawet na początku funkcjonowała), kiosk ruchu (zniknął jako ostatni około 2001 roku). Prowadzenie jakiejkolwiek działalności na dworcu (prócz kasy biletowej) przestało się opłacać ze względu na brak komunikacji miejskiej.
Dane tabelaryczne
Województwo: podkarpackie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: 2017: Na nowych peronach budki przystankowe. Na starym była wiata nad peronem.
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: Nastawnia dysponująca po wschodniej stronie stacji.
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: 2017: Dwa dwukrawędziowe. Przed przebudową jeden dwukrawędziowy.
kody: EPA:5100911
HAFAS:5103157
IBNR:3252
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  123,703 Kraków Główny Osobowy – Medyka (91)  
  Ropczyce – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 zenOBeK (2020-01-04 14:52:32)
    Dlaczego w Ropczycach są aż 4 krawędzie peronowe? Odgałęzienia linii brak. Coś tu zaczyna bądź kończy bieg?
  • #2 (odp. na #1) Jan Gawlik (2021-04-22 22:08:07)
    Taka maniera. Zobacz Sędziszów Małopolski.
  • #3 (odp. na #2) Mateusz Kiszka (2021-04-23 15:57:34)
    A nie pomyślałeś o przypadkach wyprzedzania? Hm?!
  • #4 Yousarian (2021-07-27 09:33:35)
    Dokładnie - często tu szybkie pociągi mijają Regio.
  • #5 Jan Gawlik (2022-01-06 19:27:19)
    Wreszcie mają się powstać w Ropczycach normalne perony, by pociągi pośpieszne się przy nich mieściły.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Ropczyce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...