Wola Łużańska
Ostatnia zmiana: 2024-04-17
| Opis ogólny |
|---|
|
Stacja usytuowana jest dokładnie w połowie drogi między dwoma węzłami kolejowymi: Stróże a Gorlice Zagórzany i dzieli ten odcinek na dwa szlaki. Zabytkowy budynek stacyjny jest piętrowy, niewielkich rozmiarów (trzyprzęsłowy), zbudowany w stylu GT, z ryzalitem od strony placu dworcowego, obecnie kryty blachą. W budynku mieści się nastawnia dysponująca (WŁ) oraz nieczynna już poczekalnia z kasą biletową, obsługiwaną niegdyś przez dyżurnego ruchu. Na piętrze znajduje się mieszkanie służbowe. Stacja posiada obecnie trzy tory główne: jeden zasadniczy (tor nr 1) oraz dwa dodatkowe (nr 3 i 5). Wjazd i wyjazd ze stacji dla obu kierunku po torze 1. odbywa się z największą dozwoloną prędkością, a w przypadku toru 3. i 5. - z prędkością zmniejszoną do 40 km/h. W przeszłości istniał także tor boczny nr 2 przy rampie wyładowczej i nieistniejących już magazynach. Początkowo zlikwidowano jego wschodnią część, ostatecznie zaś uległ on całkowitej rozbiórce w 2017 roku, podczas modernizacji szlaku Wola Łużańska - Stróże. Pomiędzy torem pierwszym a trzecim znajduje się peron wyspowy. Na stacji zabudowane są urządzenia kluczowe z sygnalizacją świetlną (sygnały podawane są obecnie z nastawni dysponującej) oraz elektromechaniczną blokadą stacyjną i liniową (dwukierunkową, najprawdopodobniej typu C) na obu przyległych szlakach. Stacja nie posiada tarcz manewrowych, za to przed semaforem wyjazdowym D w kierunku Stróż - ze względu na ograniczoną łukiem widoczność - ustawiono sygnalizator powtarzający. Ruch prowadzony jest przez nastawnię dysponującą (WŁ) - w budynku stacji - oraz dwie wykonawcze. Są to: WŁ1 (przy zachodniej głowicy stacji - od strony Stróż), obsługująca rozjazdy 1, 2 oraz rogatki na oddalonym o ok. 100 metrów od nastawni przejeździe kolejowym kat. A w ciągu asfaltowej drogi gminnej, a także WŁ2 (przy wschodniej głowicy stacji - od strony Gorlic Zagórzan). Nastawnia ta jest odpowiedzialna za rozjazdy nr 6 i 8, poza tym steruje jeszcze dwoma przejazdami kolejowo-drogowymi tej samej kategorii. Pierwszy z nich - w ciągu drogi gminnej - jest sterowany z odległości mniejszej niż 50 m (jako jedyny nie posiada sygnalizacji akustycznej) - zaś drugi znajduje się na drodze powiatowej Łużna - Gorlice. Wszystkie przejazdy posiadają rogatki z napędem elektrycznym oraz po dwa drewniane drągi. Dwa z nich wyposażono dodatkowo w sygnalizację akustyczną, załączającą się kilka sekund przed zamknięciem zapór. Na stacji - prócz budynku głównego, rampy, placu ładunkowego oraz nastawni wykonawczych - znajdują się jeszcze: wolnostojący budynek toalet z pomieszczeniami gospodarczymi (z 1884 roku), a także kilka domów wielorodzinnych dla kolejarzy (dziś w rękach prywatnych bądź należących do gminy Łużna). Zabytkowy budynek dworca oraz nastawnia WŁ2 kilka lat temu zostały wyremontowane. W roku 2017 stacja obsługiwała 0–9 pasażerów na dobę. Stacja powstała w 1884 roku i początkowo nie posiadała semaforów. W czasie I i II wojny światowej krótkie dotychczas tory stacyjne wydłużono. W 1958 roku zabudowano - funkcjonującą do dziś - elektromechaniczną blokadę stacyjną oraz wybudowano budynki nastawni wykonawczych. 10 stycznia 1969 roku, na szlaku Wola Łużańska - Zagórzany doszło do czołowego zderzenia dwóch pociągów, w wyniku którego śmierć poniosły 2 osoby. W 1988 roku, podczas elektryfikacji linii, semafory kształtowe zastąpiono świetlnymi, dokonano ingerencji w układ torowy oraz zbudowano peron wyspowy. |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | małopolskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dobrym | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | WŁ (w budynku stacji), WŁ1, WŁ2 | |
| wieża wodna: | nie ma i nie było | |
| perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
| kody: |
HAFAS:5104077 IBNR:3335 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 10,090 | Stróże – Krościenko (108) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wola Łużańska
Ogólnopolska Baza Kolejowa