OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Brzesko Okocim

Ostatnia zmiana: 2024-12-15

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja w Brzesku oddana została do użytku wraz z linią kolejową, która ostatecznie połączyła Kraków i Lwów. O ile dobrze pamiętam w 1865 lub 1866 roku. Budowę linii rozpoczęto w 1856 roku). Początkowo nazwa stacji brzmiała Słotwina (obecnie dzielnica miasta - ówcześnie wieś oddalona od miasta o 3 km). W okresie międzywojennym nazwę stacji zmieniono na Brzesko - Słotwina. Obecna nazwa funkcjonuje od lat pięćdziesiątych XX wieku. (info: Jarosław Rubacha)

Niedawno natknąłem się na dokument z sądu kasacyjnego w Krakowie z 1863r, potwierdzający iż budowa kolei w połowie XIXw przez Słotwinę spowodowała pewne perturbacje, jak np przesiedlenie ludności zamieszkałej na terenie stacji Słotwina i wszystko wskazuje na to, że tam gdzie stoi obecnie dworzec PKP była osada Kamieniec należąca do gminy Brzezowiec, a na pewno stał tam dom z adresem Brzezowiec 19, który to przeniesiono w 1850 r na teren Słotwiny, czyli dzisiejszej ul. Kołłątaja w Brzesku (info: Janusz Bor)

Opis infrastruktury: Peron drugi (jednokrawędziowy) jest "tymczasowo" nieczynny. (info: wasiukibic, 2007-09-08)

Z głowicy wschodniej poprowadzono wzdłuż ul.Solskiego bocznicę do browaru Okocim, która rozwidla się na dodatkowe bocznice do magazynów towarowych oraz ciepłowni i elewatorów zbożowych. Odcinek od ciepłowni do browaru przecina drogę krajową nr 4 tuż przed wjazdem do Brzeska oraz jest położony wzdłuż ul. Brzegowej. Odcinek ten jest obecnie nieużywany. Cały zespół bocznic ma około sześć kilometrów
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
Przy pierwszym peronie tor pierwszy i trzeci a przy drugim peronie tor drugi i czwarty.
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane w czasie przebudowy.
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: 2018: Dwa perony dwukrawędziowe
Przed przebudową – Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100786
HAFAS:5100671
IBNR:3043
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  50,954 Kraków Główny Osobowy – Medyka (91)  
  Brzesko Okocim – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 KtoTam39 (2021-04-28 13:27:37)
    Witam, mam pytanie. Czy nastawnia BO jest obsadzona, czy wszystko jest sterowane z LCS Tarnów?
  • #2 Kolejowy Amator (2021-09-28 13:10:56)
    Była jeszcze bocznica biegnąca na zachód, na południe od linii KRK-Tar, krótka ok 1km, chyba na potrzeby wywozu drewna z pobliskiego lasu.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Brzesko Okocim

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...