OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kopalnia Konopiska

Ostatnia zmiana: 2021-07-13

Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Kielce – Fosowskie (61)  
  Kopalnia Konopiska – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Igor13 (2022-12-24 19:50:48)
    Na jakim kilometrze znajdował się ten obiekt oraz przystanek Pietrzaki? Przyznam szczerze, że o nich pierwszy raz słyszę, ale jeżeli dobrze mam rozumieć, to w Kopalni Konopiska odbywał się przeładunek rudy żelaza na kolej normalnotorową?
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2022-12-25 11:40:40)
    Z Pietrzakami to rzeczywiście zagadkowa sprawa. Postuluję, aby w przypadku dodawania do Bazy obiektów nieoczywistych, kontrowersyjnych oraz efemetycznych, autor podawał źródło historyczne swojej tezy.
    Natomiast punkt eksploatacyjny Kopalnia Konopiska na LK 61 to bocznica szlakowa, a właściwie punkt odgałęzienia bocznicy, która prowadziła do Konopisk, konkretnie do Konopisk-Rejonu, gdzie odbywał się załadunek rudy na wagony normalnotorowe, najprawdopodobniej z miejscowej kopalni. Nie wykluczam, oczywiście, że brały w tym udział jakieś miejscowe wagoniki. Przeładunek mógł się odbywać na stacjach stycznych, choćby w Osinach k. Poraju, zaś sam urobek po torach wąskich mógł docierać nawet do Kłobucka, gdzie mieściła się prażalnia, mająca także bocznicę 1435 mm.
  • #3 (odp. na #2) Igor13 (2022-12-25 16:37:31)
    W Poraju na terenie obecnego złomowiska znajdowała się prażalnia. I tak, jak piszesz pewnie tam odbywał się również przeładunek rudy, szczególnie, że do niedawna Jawę obsługiwały krótkie kilku wagonowe pociągi zdawcze ze złomem, złożone głównie ze stonek różnych przewoźników. Nie potwierdzę jednak, czy w Poraju faktycznie był przeładunek rudy żelaza na kolej normalnotorową. W przypadku bocznicy Kopalni Konopiska nie wiem nic. Sporą zagadką tutaj dla mnie jest, czy po elektryfikacji linii kolejowej nr 61 odbywały się na okolicznych stacjach ustawianie wagonów z rudą żelaza, przez lokomotywy manewrowe celem podjęcia przewozów przez lokomotywy elektryczne, czy od razu z bocznicy Kopalni Konopiska od razu składy jechały w trasę liniowo, obsługiwane przez lokomotywy parowe lub spalinowe?
    W każdym razie ta bocznica chyba nie była nigdy zelektryfikowana i na pewno zaprzestała działalności między 1980, a 1983 rokiem po likwidacji kopalń. Czy z Borku i Poczesnej jeszcze ruda tu dojeżdżała w latach 70-tych?
  • #4 (odp. na #3) Paweł Skup (2022-12-25 22:23:44)
    Niestety, jestem teoretykiem tych rejonów, a jakieś pojęcie wyrobiłem sobie analizując kilka miesięcy temu mapy rozmaite i rysując mapę. Zatem nie umiem odpowiedzieć na postawione pytania. Wiem jedynie, że decyzja o likwidacji kopalń rud w regionie częstochowskim zapadła w okolicach roku 1970, co sugeruje, że raczej nie inwestowano w elektryfikację, choć po gospodarce planowanej centralnie można spodziewać się wszystkiego, a zwłaszcza najgłupszego:)
    Dr Ariel Ciechański w artykule "Sieci kolei przemysłowych w obsłudze górnictwa rud żelaza – zarys dziejów" (TTS, 7-8/2015, str. 27) twierdzi, że połączenia Osin z Borkiem i Dębowcem przetrwały do 1992 roku. I tego się trzymam, bo autor wiarygodny.
  • #5 (odp. na #4) Igor13 (2022-12-26 21:43:41)
    Do Dębowca ruch się jeszcze w 1992 roku odbywał. Jest kilka fotografii z tam tego okresu, o czym pisałem już raz na Bazie Kolejowej, zwracając uwagę na błędną datę likwidacji linii do Dębowca. Nie wiem, co wozili, ale nie miało to już w związku z kopalniami. Do Borku rozumiem, że chodzi ci o obiekt położony gdzieś w okolicy obecnej odlewni żeliwa? W samej Kolonii Borek było kilka kopalni odkrywkowych, ale odkrywki te nie były ze sobą połączone koleją i chyba wywóz rudy odbywał się transportem drogowym. Nie wiem tylko, po co do Borku miałaby kolej wąskotorowa tam docierać, czy chodziło o odlewnię żeliwa, czy też nie? Ciekawe tylko czy szyb Tadeusz był obsługiwany? Gdyż z tego co wiem, to była tam kopalnia piasku, a obecnie jest to zalew będący pół bagnem i pół zbiornikiem, stanowiącym idealne kąpielisko dla ludzi, miejsce do łowienia ryb dla wędkarzy i siedliska dla ptaków i wszelkiej maści różnych zwierząt wodnych. Między zalewem Samul, a odlewnią żeliwa przez pewien czas były widoczne ślady podkładów kolejowych po kolei wąskotorowej.
    Przy gospodarce planowanej rozumiem, że spodziewasz się tego, że mogło dojść do elektryfikacji bocznicy kopalni Konopiska?

    Rozumiem, że nie pochodzisz z okolic Częstochowy i nie znasz obszarów rudonośnych.
  • #6 Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-12-27 03:44:29)
    Bocznica szlakowa Konopiska powstała najprawdopodobniej wraz z uruchomieniem linii Częstochowa - Herby w 1903 r. Kiedy zakończyła działalność, to ciężko mi stwierdzić, ale w RJ 1967/68 nie ma po niej śladu. W przedwojennym wykazie bocznic można się doszukać, jak mi się wydaje, licznych przebudów bocznicy bo długość całkowita wynosi: 7988,2 m., 7877 m. i 8183,8 m. Odgałęziała się w km. 12,608 licząc od Częstochowy Osobowej. W tymże wykazie obsługą bocznicy zajmował się 1 parowóz szerokotorowy (co należy uznać raczej za błąd) i 5 parowozów wąskotorowych, stanowiących własność Towarzystwa Akcyjnego Bracia Hantke w Konopiskach Huta Częstochowa, a później Modrzejów - Hantke Zjednoczonych Zakładów Górniczo - Hutniczych Sp. Akc. Po wojnie w papierach mam parowóz TKh 2949 działający w Kopalni Rudy Żelaznej Paweł w Konopiskach.
    W RJ 1924 lato do obsługi bocznicy przewidziany jest jeden pociąg "zbiorowo - wyjęciowy", obsługiwany parowozem G8.1, czyli późniejszym Tp4. W RJ 1939 lato jest podobnie, ale do obsługi są przewidziane parowozy Tr21 lub Tp2. Wszystkie oczywiście z parowozowni Częstochowa.
  • #7 (odp. na #5) Paweł Skup (2022-12-27 11:57:59)
    Wcześniej tor biegł także za Borek, jak to ładne na Railmapie tu, w Bazie, jest narysowane. Myślę, że chodzi o obiekt nad Wartą, gdzieś w połowie drogi pomiędzy Kolonią Borek a Kolonią Poczesna.
    Gospodarka planowana centralnie miała to do siebie, że decyzje podejmowano z pobudek partyjno-ambicjonalnych, a nie ekonomicznych. Dlatego próba odtworzenia ciągu przyczynowo-skutkowego w sposób logiczny jest obarczona wysokim ryzykiem błędu w rozumowaniu. Aby mieć przedsmak tego klimatu wystarczy obejrzeć filmy Barei. W związku z tym nie zdziwiłbym się, gdyby powieszono drut np. na pół roku. Tak jak wybudowano wiadukty nigdy nie zbudowanych linii i dróg.
    Ale ponieważ moja wiedza opiera się jedynie na studiowaniu materiałów, a rzeczywiście nie mieszkam w okolicach Częstochowy (choć swego czasu bywałem często w okolicach Wręczycy), to mówię otwarcie, że niewiele wiem.
  • #8 (odp. na #6) Igor13 (2022-12-27 14:06:11)
    Czyli zapewne bocznica Kopalnia Konopiska już w 1967 roku mogła zostać zlikwidowana, a być może inaczej mówiąc odcięta od sieci PKP, a później zlikwidowana. Takie zmiany raczej oznaczają, że mogło dochodzić do szybkiej wymiany toru i zmiany długości bocznicy w zależności od zapotrzebowania na rudę żelaza i w okresie międzywojennym mnie to jakoś nie dziwi. Odnośnie lokomotyw to rozumiem, że po wojnie tylko ta TKh 2949 obsługiwała bocznicę i nie było żadnych lokomotyw normalnotorowych, które miały przydział do Konopisk?

    Co do parowozu szerokotorowego, to jest to błąd, lub inne myślenie osoby, która pisała ten dokument. W każdym razie szerokie tory były w Częstochowie co najmniej do 1915 roku, kiedy Niemcy zaczęli przekuwać wszystkie linie kolejowe w mieście, po jego zajęciu rok wcześniej. Z tego co wiem, istniał tymczasowo jeden, w okolicach 1945 roku tor szerokotorowy na linii kolejowej nr 61, wybudowany na potrzeby militarne armii czerwonej.

    Paweł Skup: Jeżeli ma to być obiekt nad Wartą, to na pewno musi być to PPHU Osiny, które produkowało swego czasu popularne na cały kraj Osinobusy, które służyły jako przewóz pracowników do różnych zakładów i na budowy. Koło PPHU Osiny istniała faktycznie "baza" kolejowa, która służyła do obsługi zakładu i być może do serwisu taboru, aczkolwiek tego drugiego nie potwierdzę, bo nie wiem. Nad Wartą istnieją po dziś dzień resztki mostu kolejowego. Za mostem na zachodnim brzegu, z tego co zauważyłem, to sama linia wąskotorowa pokrywa się kawałek z przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 791, aczkolwiek nie wiem, czy linia biegła obok, czy w miejscu drogi. Na pewno koło dawnego Opla Polaczka linia musiała biec, ale nie wiem czy przy budowie gierkówki wybudowano jakiś przepust, czy ją wtedy już rozebrano odcinając Żarki i Osiny od Kłobucka i Konopisk? Może pan Jarosław Szczuryk miałby jakieś informacje w tym temacie.
  • #9 (odp. na #8) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-12-29 00:22:00)
    Polecam wizyty w AP
    w Częstochowie
    https://www.szukajwa…
    w Łodzi
    https://www.szukajwa…
    i w Katowicach
    https://www.szukajwa…
    na przykład.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kopalnia Konopiska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...