OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wroniawy

Ostatnia zmiana: 2024-04-18

Opis ogólny
Opis ogólny: W Budynku wytłuczono wszystkie szyby, przez jedno z nich przypuszczalnie wyniesiono wyposażenie, co może sugerować wyrwana rama okna ze ściany. (info: Anonymus)

Po semaforach zostały tylko mechanizmy do naciągania linek ramion ( takie jakby dziwne młotki). Na stacji rozebrano tor mijankowy, pozostawiono tylko bocznicę do rampy ładunkowej i tor odstawowy do wagonów. (info: Anonymus, 2004-09-29)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: Wr w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: HAFAS:5104144
IBNR:7548
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  39,107 Leszno – Zbąszyń (359)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 serek VST (2022-12-25 17:42:00)
    Kiedyś istniała bocznica do ładowania siana, dla koni w wojsku, odchodziła do stodoły. Prawdopodobnie było to w czasach przedwojennych, opowiadał mi to mój dziadek, zamieszkujący we Wroniawach w latach 50. i 60. Widać to dokładnie przed kanałem Obry - pozostałości nasypu.
  • #2 (odp. na #1) serek VST (2022-12-26 06:44:25)
    Przepraszam za moją składnie.
  • #3 (odp. na #2) Paweł Skup (2022-12-26 10:57:28)
    Składnia jest bez większych błędów :) Bardziej zastanawia mnie ta stodoła, do której wchodzi tor normalny... rzeczywiście zlokalizowałem tam tor biegnący łukiem w prawo, wzdłuż kanału. Następnie skręcał znów w prawo i kończył się na terenie folwarku. Sprawa ciekawa, bowiem rzadko kolejki folwarczne były normalnotorowe.
    Dodam, ze tor ten jest narysowany już w 1893 roku https://www.deutsche… (lewa krawędź arkusza).
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2022-12-26 12:32:41)
    Być może na terenie współcześnie istniejącej, dużej fermy zwierząt? Dla mnie ciekawostką jest to, że tor dochodził także do folwarku (vorwerk) Borki, a jednocześnie nie ma tam wrysowanej koszarki przy przejeździe kolejowym (de iure także i posterunku bocznicowym, skuli wcześniej wspomnianej bocznicy). Miałem przyjemność dwukrotnie się tam kręcić, ale nie wpadło mi do głowy, że ta idąca po łuku, wzdłuż lasu dróżka to ślad dawnej bocznicy.
    Serek, a jeszcze pytanie do Ciebie o te domki pracownicze położone wzdłuż ul. Wolsztyńskiej we Wroniawach, na wyjeździe do wsi Solec - dla kogo one były budowane? Fajne założenie, chyba jeszcze zrobione przez Niemców.
  • #5 (odp. na #4) Paweł Skup (2022-12-26 13:42:48)
    Jak nie ma koszarki jak jest :) B.W. Ale przyznam, że ja tej bocznicy do Vw. Borki nie zauważyłem, a wszystko dlatego, że podczas analizowania map korzystałem z nowszego wydania mapy, którą mam u siebie, i tam nie ma żadnej z omawianych bocznic, a do zilustrowania w bazie wrzuciłem link z mapą, gdzie jeszcze była. Na dokładkę bocznica do folwarku Wroniawy jest wyraźna na NMT, stąd w ogóle wpadła mi w oko, a ta do Borków nie zwraca uwagi.
  • #6 (odp. na #4) serek VST (2022-12-26 23:28:02)
    Wedle mojej wiedzy, budynki były budowane dla pracowników folwarku znajdującego się na przeciwko, aktualnie jest to gospodarstwo p. Polanowskiego.
  • #7 wasiukibic (2022-12-27 10:13:35)
    Paweł, na załączonym przez Ciebie arkuszu, na przejeździe wele folwarku próżno szukać jakiegokolwiek symbolu przedstawiającego koszarkę i skrót B.W. Chyba, że zaś korzystasz z inkszej mapy, niż wciepłeś.
    Serek, dzięki bardzo. Miałeś może okazję być w którymś z tych domków? Wiem, że pytanie prozaiczne, czy one już w czasie budowy posiadały takie udogodnienia jak prąd, woda, kanalizacja, pomieszczenie sanitarne? Czy osobno budowano domki dla zwykłych fornali, a osobno dla urzędników? Jakby kto nie wiedział, to chodzi o:
    http://www.polskanie…
    No i powracając do tematu tej "stodoły" - czy mogła ona znajdować się na terenie obecnego gospodarstwa położonego nad Północnym Kanałem Obry, przy ul. Źródlanej? Na starych mapach (już powojennych) figuruje to jako ośrodek badawczo-rozwojowy. Na mapie z 1935 roku http://maps.mapywig.… już tego toru nie ma; przeglądając sąsiedni arkusz, także z 1935, wynika, że powinien się on kończyć wele mostku nad kanałem: http://maps.mapywig.…
  • #8 (odp. na #7) Paweł Skup (2022-12-27 11:17:42)
    Dobra, przepraszam, rzeczywiście nie ma. Nie wiem, jak to się stało, że poplątały mi się arkusze i lata (to już ten wiek:). Na pewno jest tutaj: http://maps.mapywig.…, choć wówczas bocznicy już nie ma. Natomiast w Mapsterze jest błąd i jako mapa z "±1930" wrzucony jest (i to dwukrotnie) arkusz z aktualnością 1893.
    Tor najwyraźniej prowadzi do folwarku, w okolice dzisiejszego marketu Dino, Jak wyczytałem, w gospodarstwie mieściła się mleczarnia a nade wszystko gorzelnia. Tu https://spirits.com.… jest krótki opis. Już w owym 1893 tor prowadził w tę okolicę. Natomiast ów "ośrodek badawczo-rozwojowy" to jest, uwaga, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Drobiarstwa - Oddział Testowania Kur. Podejrzewam, że z naszą bocznicą miał niewiele wspólnego. Oby:)
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2022-12-27 13:40:40)
    Ale mówisz o tym torze, kery prowadził w stronę kanału, do tej rzekomej stodoły (niestety, nie ładuje się ta pierwsza mapa), że on niby wiódł dalej, do folwarku wele dzisiejszego Dino (notabene umiejscowionego w jednym z budynków folwarku lub na taki stylizowany)? To musiało być zatem duże i wysoko produktywne gospodarstwo, skoro ciągnięto tam aż bocznicę normalnotorową. Z reguły do takich przedsiębiorstw prowadziły wąskotorowe kolejki folwarczne, z przeładownią na stacjach normalnotorowych.
    Podobna, pofolwarczna gorzelnia znajduje się w nieodległym Konotopie, pomiędzy rynkiem, a zlikwidowanymi torami kolejowymi do Nowej Soli i Sulechowa. A w Wolsztynie "wytwórnia ekstraktów słodowych": https://fotopolska.e…
  • #10 (odp. na #9) Paweł Skup (2022-12-27 15:52:36)
    Tak. Bocznica odchodziła w prawo od linii 359, zakręcała przed kanałem, biegła równolegle do niego, a przy kolejnym mostku zakręcała znów w prawo mijając "ośrodek badawczy" i leciała prosto na durś przecinając DW305 i wpadała na teren folwarku/bimbrowni. Dino jest prawdopodobnie współczesne, a wspomniałem o nim, aby określić miejsce, bo to jedyny najbliższy rozsądnie opisany obiekt na google maps. Ale zamiast gadać wkleję mapkę poglądową.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wroniawy

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...