OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Garbary

Ostatnia zmiana: 2025-08-21

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja o intensywnym ruchu pasażerskim - oprócz osobówek zatrzymują się tu także pociągi pośpieszne. Przed II wojną światową dojeżdżał tu poznański tramwaj. (info: wasiukibic, 2008-01-12)

Opis infrastruktury: Stacja od południa sąsiadowała z Zakładami Mięsnymi "Pozmeat" oraz portem miejskim. Obydwa zakłady połączone były z siecią kolejową za pomocą bocznic, przecinających ważny trakt komunikacji kołowej (ulica Garbary). Zarówno port jak i rzeźnia zostały zlikwidowane (część portu wydzierżawiono firmom prywatnym, w części zbudowano domy mieszkalne, w rzeźni mieści się placówka kulturalna i jakieś magazyny - bardzo piękny budynek nawiasem mówiąc) a bocznice kolejowe zalane asfaltem, choć jeszcze długi czas po ich zamknięciu można było spotkać w terenie sporo śladów kolejowej infrastruktury. (info: wasiukibic, 2008-01-12)

W latach 90. XX w. budynkiem dworcowym był drewniany barak.

nastawnia została wyburzona na początku listopada 2008 przy okazji modernizacji Poznańskiego Węzła Kolejowego (info: Ryży, 29-11-2008).

W 2018 roku przebudowano budynek dworca. Położono nową elewację, zmieniono układ wnętrza. Odnowiono też zadaszenie obok dworca. (info. Jan Kowalski, 10.06.2019)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: 2018-11: rozebrano
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: PGa - nastawnia dysponująca, wyburzona
PGa1 - nastawnia wykonawcza, wyburzona
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100099
HAFAS:5102737
IBNR:7389
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  301,577 Warszawa Zachodnia – Kunowice (3)  
  Poznań Garbary – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #7 Givexnine Poznań (2020-07-21 23:56:12)
    Ten przystanek znajduje się znacznie bliżej śródmieścia niż dworzec główny, ma ogromny potencjał. Powinno się wprowadzić postoje pociągów TLK/IC/EIC na tej stacji, naprawdę podróżnym byłoby wygodniej. Gdyby nie zlikwidowano bocznic można by jedną z nich, przy peronie reaktywować i używać jako mijanki. Także, w miarę możliwości dobrze było by wydłużyć tyle, ile się da pociągów osobowych, które kończą bieg w Poznaniu do tej stacji, i używać tego toru dla tych pociągów.
  • #8 (odp. na #7) Stanisław Pikul (2020-07-22 10:46:03)
    "Powinno się wprowadzić postoje pociągów TLK/IC/EIC ..." - takie rozwiązanie było kiedyś stosowane ale, wbrew oczekiwaniom, korzystanie z niego nie było tak powszechne jak się spodziewano i zaniechano postojów zarówno na Garbarach jak i Dębcu (bo tam też to robiono). Nie sądzę, by to był dobry pomysł by tej klasy pociągi miały uzupełniać komunikację aglomeracyjną.
  • #9 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-12 21:07:26)
    Za to stają w Swarzędzu.
    I nawet widziałem kilku pacjentów.
  • #10 blakop (2021-10-13 00:02:36)
    Z taką logiką to po co pociągi kwalifikowane stają W Warszawie Zachodniej i Wschodniej? Niech będzie tylko Centralna i tyle. Ludzie nie korzystali, bo pewnie nie wiedzieli, że pośpiechy swego czasu tam się zatrzymywały. Sam pamiętam, że w tamtych latach musiałem raz skorzystać z taxi w dojeździe na dworzec i mówię, że od razu na Garbary proszę, to nawet taryfiarz był zdziwiony, że tam też pośpiechy stają, bo on zawsze ludzi na Główny woził. Perony na Dębcu i Garbarach są nawet specjalnie wydłużone w tym celu.
  • #11 (odp. na #10) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-13 11:37:32)
    IC Bałtyk staje teraz na wioskach, jak Smętowo czy Warlubie.
  • #12 Vinni (2021-12-03 14:33:01)
    Wiele osób wiedziało o postojach na Garbarach, a wymiana podróżnych była śmiesznie miała, pomijając niedzielne wieczorne pociągi "studenckie".
  • #13 ROPA Poznań (2021-12-03 19:10:25)
    Na logikę, na pewno dobrze byłoby aby poc. IC kończące bieg w Poznaniu zatrzymywały się na stacji P-ń Garbary; na inne IC się nie zgodzi.
  • #14 Xiążę Piast II Chrobry (2023-09-02 01:55:33)
    Trwają prace przy montażu info-paneli na peronach.
  • #15 Wrobel1111 (2024-03-04 13:08:12)
    W tabelce informacyjnej, w wierszu o semaforach wpisane jest "świetlne, zlikwidowane", jednak perony oddzielają semafory SBLki, czy to nie zalicza się jako semafory? Może chodzi o półsamoczynne, dlatego nie ma o nich informacji?
  • #16 Błażej Kopka (2024-03-05 19:18:53)
    Myślę, że tabelka semaforów dotyczy się semaforów wjazdowych/wyjazdowych z danej stacji/posterunku. Tutaj jest już tylko przystanek. Semafory SBL dotyczą elementów szlaku, nie konkretnego przystanku po drodze.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Poznań Garbary

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...