Oleszna Fabryka Kontenerów
Ostatnia zmiana: 2023-11-26
Opis ogólny |
---|
Od powstania prawie do kresu II wojny światowej istniała tu papiernia i to dla niej na początku XX wieku powstała bocznica kolejowa. W marcu 1945 zakład ten został mocno zniszczony podczas wkraczania wojsk radzieckich. Po zakończeniu II wojny światowej zabudowania dawnej papierni wykorzystywane były jako zaplecze magazynowe Państwowego Urzędu Rezerw. Niewykluczone, że trzymano tu zapasy zboża, gdyż dokumenty wskazują, iż w latach 50. właścicielem bocznicy były Polskie Zakłady Zbożowe. Na początku lat sześćdziesiątych zmieniono przeznaczenie tego kompleksu fabrycznego i utworzono tu Szczecińskie Zakłady Przemysłu Maszynowego Leśnego produkujące sprzęt do prac leśnych oraz aparaturę do chemii drzewnej i dla zakładów płyt wiórowych. W 1971 roku zmieniono profil produkcji zakładów i zaczęto wytwarzać również kontenery, części do podwozi wagonów kolejowych oraz elementy suszarń przemysłowych. W 1972 nastąpiła zmiana nazwy zakładów na Fabryka Urządzeń Wagonowych „Fakon”, a po 1975 na: Fabryka Kontenerów „Unikon”. Jednocześnie ograniczono asortyment produkcji koncentrując się na wytwarzaniu kontenerów. Rocznie produkowano do 10 000 kontenerów przeliczeniowych TEU, przeznaczonych prawie w całości na eksport m.in. do Szwecji, Norwegii, Danii, Niderlandów, Belgii, Niemiec Zachodnich, Francji, Austrii, Jugosławii. Zakład zatrudniał do 650 osób. Po 1989 zakład kilkakrotnie zmieniał formę organizacyjną i właściciela co powodowało częste zmiany nazwy (Unikon International, Box Europe, Gulf Intermodal). Ostatnim użytkownikiem bocznicy była właśnie Fabryka Kontenerów "Gulf Intermodal". W 2006 zakład ogłosił upadłość. Ale wówczas bocznicy już nie było. (info: Sławek) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): | ||
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
25,269 | Sobieradz – Szczecin Dąbie (417) | ||
Oleszna – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Darek Nowak
(2020-01-24 23:13:29)
W 2003 roku bocznica byłą bo akurat byłem tam na Urzędzie Celnym i dla odstresowania zwiedziłem okolicę.
-
#2
Przemysław Warczyński
(2023-07-12 21:10:26)
Tak mnie zastanawia kilka spraw.
Wspomniana Fabryka Kontenerów powstała jako fabryka papieru i już wtedy była tam bocznica - fabryką kontenerów stała się znacznie później.
Tak właściwie zabudowania fabryki papieru/kontenerów (widoczne na zdjęciach) znajdują się ok.500 metrów na północ od wskazanej w OBK lokalizacji "Oleszna Fabryka Kontenerów".
Formalnie Oleszna to osiedle w Szczecinie.
Z powyższych powodów określenie "Oleszna Fabryka Kontenerów" nie do końca mnie się "klei". Czemu tak zostało to nazwane? -
#3
(odp. na #2)
Paweł Skup
(2023-07-13 19:59:05)
Z moich obserwacji:
- jest chyba regułą w Bazie, że nazwy punków eksploatacyjnych związanych z bocznicami szlakowymi znajdują się w miejscach odejścia tychże bocznic, a nie w zakładach, które te bocznice użytkowały. Jest to z formalnego punktu widzenia poprawne, choć ja, dla własnych potrzeb, opisuję sobie raczej koniec nitki, albo ładownię na terenie zakładu, nie rozjazd.
- Druga reguła Bazy jest taka, że każdy punkt na RailMapie nosi ostatnią nazwę nadaną oficjalnie. Prowadzi to do dziwnych sytuacji, kiedy to Sowieci zwinęli tory w 1945, a w 1948 roku ministerstwo nadało stacjom, których nigdy nie odbudowano, do których nie przyjechał już nigdy pociąg, polskie nazwy, czasem jeszcze wielokrotnie później zmieniane. Z formalnego punktu widzenia wszystko się zgadza, ale właśnie wtedy w głowie coś się nie klei i trzeba spojrzeć na sprawę szerzej.
"Kwity" sobie, a życie sobie. -
#4
(odp. na #3)
Przemysław Warczyński
(2023-07-13 21:22:02)
Jeśli tak jest to (powiedzmy), że już bardziej się "skleja".
-
#5
octanq
(2023-07-16 02:08:39)
Źródło nie do pominięcia, zawierające informacje o Jezierzycach:
- papiernia
https://jezierzyce24…
kolej -
https://jezierzyce24…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Oleszna Fabryka Kontenerów