OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chojnów

Ostatnia zmiana: 2024-04-30

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja jest w trakcie gruntownej modernizacji, w związku z modernizacją linii E20. Obecnie ściągnięta jest wiata na peronem nr2. Wiata z peronu 1. zostanie również ściągnięta, a po położeniu nowych wysokich peronów zostanie z powrotem postawiona. Gruntowną modernizację przechodzi również układ torowy. (info: Wagon, 2005-06-13)

Wiata z peronu 2. nadal w renowacji; z peronu 1. nadal stoi. Odnawiana jest konstrukcja tunelu podziemnego. Zostały wylane nowe fundamenty i wykonane nowe zbrojenia. Nastawnia nabrała nowych kolorów:) Została pomalowana na biało a w poziomie przez jej cała długość biegnie piękny niebieski pas. Oś nastawni upiększa tablica z napisem "Polskie Linie Kolejowe". Jeżeli chodzi o perony to zostaną one poszerzone z 7,5 m do 9-peron 1. i 10-peron nr 2. Z każdej strony stacji przed nową głowica rozjazdową ustawione zostały nowe semafory wyjazdowe. Dawne stojące na terenie stacji pełnią rolę semaforów drogowskazowych. (info: grzesiek niewiadomski, 2005-07-01)

Tor stacyjny nr 1 jest juz rozebrany. Zdjęte zostały semafory M i N.Tor nr 1 w kierunku Miłkowic również rozebrany. Od poniedziałku tj. 25.07.2005 rozpoczyna się remont peronu nr 2. (info: grzesiek niewiadomski, 2005-07-22)

Prawie całkowicie skończona jest północna (nieparzystą) strona stacji. Roboty skupiają się teraz nad częścią parzystą, która zaczyna być powoli rozbierana i przygotowywana do modernizacji. (info: Grzesiek Niewiadomski, 2006-01-26)

Niegdyś węzeł 4-kierunkowy, na trasach Marciszów - Złotoryja - Chojnów - Chocianów - Niegosławice i Wrocław - Węgliniec - Zgorzelec/ Horka/ Bogatynia/ Zawidów. Obsługiwana (również obsł. handlowa) była kiedyś przez stację w Chojnowie duża ilość bocznic do nieczynnych dziś zakładów. W pobliżu słodowni, zdewastowano -rozbierając- zabytkową obrotnicę wagonów, zakład położony przy stacji PKP, był posiadaczem bocznicy i choć umowa bocznicowa dawno wygasła, to Konserwator Zabytków nie powinien pozwolić na jej likwidację. Pozdrowienia dla Grześka Niewiadomskiego. (info: Ty2, 2006-08-20)

W Chojnowie była jednostanowiskowa lokomotywownia pomocnicza do obrządzania parowozów. Posiadam plan stacji Chojnów z ok.1910 roku gdzie jest ona zaznaczona na wysokości dzisiejszej nastawni dysponującej "CH". Przed tym "garażem" był niezadaszony kanał oczystkowy. Jeżeli chodzi o wieże wodne to były dwie zlokalizowane po północnej stronie wschodniej głowicy rozjazdowej. Ostatnią z nich wyburzono podczas elektryfikacji linii w połowie lat 80-tych. (info: Mares, 2007-11-07)

Opis infrastruktury: Zamknięty jest peron 1. (rozbiórka peronu i wiaty). Obecnie tymczasowo czynny jest peron nr 2, który nie jest jeszcze całkowicie ukończony. Stanowi jedynie tymczasowy peron, z którego korzystają podróżni. (info: Grzesiek Niewiadomski, 2006-01-26)

Obecnie istnieje przejście na poziomie torów, ponieważ przejście podziemne jest nieczynne z powodu remontu peronów. Na peron chodzi się droga okrężną przez dawny plac ładunkowy, gdzie obecnie stacjonują PRK-owcy. (info: Grzesiek Niewiadomski, 2006-01-26)

Peron I i II jest już gotowy, na peronach ustawione są już nowe wiaty. Przejście podziemne jest jeszcze nieczynne. (info: Chojnowianin, 2006-11-10)

Należy dodać, że niedługo dobiegną końca prace przy przejściu podziemnym stacji, które zostało już pomalowane, uzbrojone w nowe oświetlenie oraz wyłożone płytkami. (info: chojnow, 2007-05-28)

Opis budynków: Budynek stacyjny jest nienaruszony. (info: Grzesiek Niewiadomski, 2006-01-26). Budynek dworca pochodzi z 1908 roku. Zespół dworca (wraz z wiatami peronowymi i dwiema nastawniami) wpisano do rejestru zabytków w 1987 roku. (Info: Kustosz43, 2024-04-22).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: HAFAS:5100793
IBNR:902
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  8,991 Miłkowice – Jasień (282)  
  21,577 Złotoryja – Rokitki (316)  
  Chojnów – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Zdzisław Hewak (2020-05-04 17:55:59)
    Na pewno do października 1991 roku na stacji funkcjonowała jeszcze sygnalizacja kształtowa. Potwierdzają to dwa zdjęcia znajdujące się w sieci. Zdjęcia wykonano 8 października 1991 roku i widać na nich czynne semafory kształtowe i świeżo postawione świetlne, jeszcze unieważnione. Jedna z moich najstarszych migawek z dzieciństwa to właśnie pobyty z dziadkiem na stacji w Bolesławcu i zawsze dziadek kazał mi patrzeć jak zaraz podniesie się ramię do góry i pociąg ruszy. Po zobaczeniu tych zdjęć jestem przekonany że i w Bolesławcu w owym czasie była jeszcze sygnalizacja kształtowa. Można przypuścić że w podobnym czasie na całym odcinku od Chojnowa do Węglińca semafory na stacjach zostały wymienione na świetlne a nie jak podają niektóre źródła że w czasie elektryfikacja.

    Poniżej podaję link do strony. Dwa pierwsze zdjęcia to właśnie Chojnów.

    http://irths.com/bil…
  • #2 Błażej Kopka (2022-12-11 21:37:23)
    Wieść gminna niesie, że tory dodatkowe po stronie nieparzystej LK282 (3 i 5) są wyłączone z użytku z uwagi na uruchomienie LK316. Wyjazd na Rokitki tylko z toru nr 3 na "Sz". Innymi słowy nie ma SRK i tak szybko nie będzie.
  • #3 wasiukibic (2023-01-08 21:35:10)
    Po wpięciu toru wjazdowego z Rokitek i uruchomienia semafora wjazdowego z tamtego kierunku, wygaszono obydwa semafory wyjazdowe dla toru 5 (główny, dodatkowy po północnej stronie peronu 2). Nie wiem, czy przy okazji nie został uniemożliwiony wyjazd z toru 3 na tor 1, w stronę Bolca. Ciekaw jestem, czy tak już zostanie już na stałe, czy do czasu wprowadzenia nowego/korekty obecnego programu sterowania stacją?
  • #4 (odp. na #1) Krzysztof Wiliczkowski (2025-09-01 13:36:48)
    Ciekawe, czy w Zebrzydowej w wczesnych latach 90 jeszcze były semafory kształtowe. Na pewno były przed 1984 rokiem, potwierdza to zdjęcie na OBK, ale czy po elektryfikacji to nie wiem, ale podejrzewam, że może semafory świetlne już były w Zebrzydowej w połowie lat 80. Jak w Bolesławcu były aż do wczesnych lat 90, to w Zebrzydowej raczej też były :)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chojnów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...