Chrzanów Miasto
Ostatnia zmiana: 2025-06-23
Opis ogólny |
---|
Przystanek osobowy Chrzanów Miasto wybudowano najprawdopodobniej z inicjatywy żydowskiej w 1933 roku. Mieścił się on na wiadukcie nad ówczesną ulicą Kościelecką (dziś 29. Listopada). Społeczność żydowska intensywnie prowadziła handel na chrzanowskim Rynku, który mieści się o ponad kilometr od stacji Chrzanów oraz dawnego p.o. Chrzanów Aleja Henryka (1931-1940), które to były jedynymi przystankami, z których handlarze mogli skorzystać, aby przyjechać do miasta. Właśnie ta stosunkowo niemała odległość, którą należało pokonać z towarami po przyjeździe do Chrzanowa, mogła być powodem rozpoczęcia starań o budowę peronu mieszczącego się bliżej centrum miasta, co ułatwiło by podróż kupców, gdyż z p.o. Chrzanów Miasto trzeba było pokonać zaledwie 300 metrów, aby znaleźć się już na miejskim Rynku. O lokalizacji peronu w tym miejscu świadczą przekazy ustne starszych mieszkańców Chrzanowa, rozkłady jazdy, a przede wszystkim niesymetryczny kształt wiaduktu nad dzisiejszą ulicą 29 Listopada. Patrząc od strony starego miasta łatwo zauważyć mocno wysunięte "ramię" lewego przyczółka, które to miało zapobiegać osuwaniu się ziemnego wału usypanego równolegle do torowiska. Ponad to szczególnie duża długość wiaduktu oraz wystająca część kamiennej konstrukcji ewidentnie wskazuje na to, że jest to miejsce, na którym opierać się musiała prawdopodobnie drewniana konstrukcja peronu. Zaraz na początku niemieckiej okupacji przystanek zostaje zlikwidowany. Przystanek ostatni raz pojawia się w rozkładzie jazdy "lato 1939". Istniejący do dzisiaj wiadukt, będący jednym z kilku austriackich kamiennych konstrukcji wpisanych w linię kolejową przecinającą miasto Chrzanów, stanowi unikat na skalę województwa. Jest na stałe wpisany w wygląd miasta i jego układ urbanistyczny. Ponad to, w obliczu zagrożenia wyburzenia tego wiaduktu, jak i pozostałych kamiennych przejazdów na tej linii udało się wpisać tę konstrukcje na Gminną Ewidencję Zabytków oraz tym samym na Wojewódzką Ewidencję Zabytków. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | małopolskie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki dworcowe: | nie ma, być może był | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma, być może była | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma, być może była | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 1 |

Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Trzebinia – Zebrzydowice (93) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Morawiecki Leszek
(2021-09-14 15:54:44)
Stało się. Wiadukt nad ul. 29 listopada został wyburzony. Na jego miejscu wybudowano nowy, betonowy, którego betonowe filary oklejono płytkami kamiennymi, imitującymi starą kamienną konstrukcję.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Chrzanów Miasto