Czechowice
Ostatnia zmiana: 2024-04-15
Opis ogólny |
---|
Posterunek powstał już w 1913 roku wraz z otwarciem linii kolei piaskowej z Pyskowic do zbiornika podsadzkowego "Rudahammer" (późniejszy "Piaskowy III"/"Ruda Południe"). Pełnił funckję mijanki. W 1944 roku ze stacji wyprowadzono tor do stacji Przezchlebie, łącząc 2 niezależne do tej pory koleje Borsiga i Ballestrema. Po II wojnie światowej w niecce przezchlebskiego wyrobiska piaskowego zaczęto składować odpady górnicze. Od 1961 roku czynny był tor prowadzący z Czechowic do posterunku "Centralne Zwałowisko", zwanym wówczas "Zwałowisko Przezchlebie". W 1975 roku zbudowano przejście rozjazdowe z linii PKP na linię piaskową. Przetrwało one do 1994 roku. Wykorzystywane było głównie do przyjmowania pociągów z kamieniem z szybu "Łabędy" KWK Gliwice. W 1999 roku zakończono składowanie odpadów na przezchlebskim zwałowisku, a rok później zdemontowano tor do stacji "Centralne Zwałowisko". W 2001 roku zawieszono przewozy na linii do stacji Michał, a w 2002 dokonano jego rozbiórki. W konsekwencji tych wydarzeń, Czechowice zostały posterunkiem odgałęźnym. W tym miejscu dwutorowa linia od strony Pyskowic przechodziła w linię jednotorową. W roku 2010 posterunek został pozbawiony stałej obsady. 2 lata później zlikwidowano drugi tor do stacji Pyskowice, pozostawiając jednak jeden rozjazd i fragment drugiego toru szlakowego oraz semafory. Ostatecznie w 2018 zburzono nastawnię i zlikwidowano semafory oraz rozjazd. (opracowanie: krzysiuup, na podstawie książki "Koleje Piaskowe. Tom I".). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano, Rozjazdy były ręczne. | |
budynki dworcowe: | Istniała parterowa nastawnia z przyległym doń budynkiem, najprawdopodobniej toaletą. | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
semafory: | Były tu semafory świetlne z kształtowymi tarczami ostrzegawczymi (stałymi) | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): | ||
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: | ||
kody: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
31,362 | Kotlarnia – Pyskowice – Michał – Tunel – Klara (KPK-LK 301) | ||
10,800 | Czechowice – Michał (KPK-LK 308) | ||
0,000 | Czechowice – Centralne Zwałowisko (KPK-LK 307) | ||
Kopalnia Piasku Przezchlebie / Centralne Zwałowisko – tory zakładowe |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Czechowice