OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Hirschfelde

Ostatnia zmiana: 2024-03-27

Opis ogólny
Opis ogólny: Dawny budynek dworcowy jest obecnie opuszczony i ulega stopniowej dewastacji (wybijane są szyby, bazgrane są mury). Nie miał tyle szczęścia co podobny obiekt znajdujący się w Hagenwerder, gdzie urządzono muzeum i restaurację. Dawniej w budynku dworca oprócz kasy biletowo - bagażowej i poczekalni mieściła się także nastawnia i punkt gastronomiczny. Na górze znajdowały się mieszkania. Do ściany budynku od strony peronu przymocowane są drewniane wiaty. Sterowanie urządzeniami srk jak i rogatkami na przejeździe odbywa się z nastawni umiejscowionej na południowej głowicy stacji, w kierunku Żytawy. Hirschfelde jest na dzień dzisiejszy jednym okręgiem nastawczym. Budynek ów jest otynkowany, a swoim style architektonicznym wyraźnie odróżnia się od sąsiadów. Magazyn ekspedycji zlokalizowany jest w zachodniej części stacji, w której odbywała się obsługa ruchu towarowego. Obecnie nie jest wykorzystywany ale też i nie wykazuje większych oznak dewastacji. Być może jest tak dlatego, że miejscowa policja jest bardzo czujna i reaguje na podejrzane osoby kręcące się wokół budynków kolejowych. Drzwi do magazynu zostały zamurowane. Obok znajdowała się waga wagonowa, która została częściowo zdemontowana. Przy dawnej krawędzi peronowej stoją jeszcze szalety i magazyn wykorzystywane obecnie przez mieszkańców kolejowego domku, który znajduje się opodal. Wyżej wspomniany dom kolejowy to obiekt 2 kondygnacyjny, który wygląda jakby był zbudowany nieco później, niż sąsiedni obiekt dworcowy. Na terenie posesji stoi także budynek gospodarczy (chlewik?) z czerwonej cegły, na którym umieszczona jest tablica z nazwą stacji. (info: wasiukibic, 12-03-2009)

Opis infrastruktury: Tory dodatkowe (jest ich 3) są zdatne do eksploatacji ale gruba warstwa rdzy świadczy o tym, że są one rzadko jeżdżone. Istnieje także do dzisiejszego dnia zarośnięte i zardzewiałe połączenie z dawną elektrownią "Hirschfelde", które nie jest wykorzystywane odkąd zakład zlikwidowano w 1992 roku. Towarowa część stacji, na którą składała się rampa boczna, magazyn i plac ładunkowy jest obecnie niewykorzystywana a tory doń prowadzące zostały odcięte od sieci i częściowo zdemontowane. Stara stacja pasażerska posiadała 2 perony jednokrawędziowe, obecnie są one zlikwidowane. Odprawa podróżnych odbywa się na nowym peronie jednokrawędziowym, który zlokalizowano na północnej głowicy wyjazdowej. Takie rozwiązania inżynierskie wprawia, że tylko jeden skład może stać przy peronie.

Całość urządzona jest bardzo estetycznie, gdyż peron posiada obszerną wiatę – poczekalnię dla podróżnych, plac postojowy dla samochodów, kryty (!) parking dla rowerów oraz sporo zieleni. Nie są znane mi powody, dla których zdecydowano się na zabieg "przesunięcia" stacji osobowej; mniemam, że chodziło tu od poprawę jakości obsługi podróżnych. Semafory są świetlne, zarówno wjazdowe jak i wyjazdowe stojące na każdym z 4 torów zdatnych do użytku. W obrębie stacji znajdują się 2 przejazdy kolejowe: w południowej części – kat A, w północnej części – kat B; sterowanie zapór odbywa się z nastawni.

(info: wasiukibic, 12-03-2009)

W południowej części stacji kolejowej, za przejazdem kolejowym znajduje się młyn, do którego niegdyś prowadziło kilka torów. Inna bocznica przechodziła przez teren obecnej stacji benzynowej i przecinając szosę wchodziła na teren zakładu przemysłowego. Obiekty istnieją do dziś ale są obsługiwany wyłącznie transportem samochodowym. Tam gdzie obecnie jest parking i wyżej wspomniany cpn dawniej było torowisko (obecnie rozebrane ale ślady się zachowały). Nieco bliżej dworca znajduje się także jakiś dawny budynek przemysłowy lub magazynowy, który również posiadał połączenie z siecią kolejową. Tuż obok niego znajduje się waga wagonowa, nieużywana, ze zdemontowanym torowiskiem doń prowadzącym. Pomiędzy młynem a budynkiem magazynowym stoi dawna lokomotywownia, prawdopodobnie przeznaczona dla lokomotywy manewrowej obsługującej ruch na bocznicach. Obecnie jest ona zamieniona na garaż. Wyżej wymienione obiekty znajdują się w południowo-zachodniej części stacji Hirschfelde. Po drugiej stronie torów znajduje się odcięty od sieci tor boczny, na którym stoją odstawione wagony kolejowe a za nimi rozpościera się teren składowy, na który dawniej również prowadziła bocznica, obecnie zdemontowany. W północnej części stacji, tuż za nowym peronem i przejazdem kolejowym w kierunku Bogatyni niegdyś odgałęziała się bocznica prowadząca na północny-zachód do zakładów przemysłowych (m. in. tartaku i huty szkła). Obecnie jest ona rozebrana ale pozostał czytelny ślad w terenie w postaci nasypu. Sama huta szkła jest obecnie zrujnowana, upadła w latach 90. i był to znany w okolicy zakład. Jako ciekawostkę dodam, że zgodnie z Wikipedią, na początku lat 90. było w Niemczech eksploatowanych prawie 12 tyś. bocznic kolejowym, obecnie jest to nieco ponad 4 tyś. (info: wasiukibic, 21-04-2009)

Opis budynków: Hirschfelde, podobnie jak Hagenwerder, to stacja znajdująca się niegdyś przy wielkim zakładzie przemysłowym – elektrowni cieplnej opalanej węglem brunatnym dostarczanym m. in. z Polskiego Turoszowa. Po likwidacji elektrowni w początku lat 90. i ogólnego marazmu na kolejach wschodnich Niemiec stacja straciła mocno na znaczeniu w ruchu towarowym (praktyczne zaprzestanie obsługi ładunków) oraz pasażerskim (zaprzestanie podróży pracowników do elektrowni). Na dzień dzisiejszy udało się ożywić przewozy osobowe na skutek działania operatora Lausitz Bahn, który zapewnia kursowanie pociągów w takcie godzinnym od 4 do 23 (składy kursują na odcinku Gorlitz – Żytawa i są to nowoczesne szynobusy Siemensa). W Hirschfelde miała też miejsce niecodzienna operacja polegająca na przesunięciu kilkaset metrów na północ peronu do obsługi podróżnych. Oznaczało to niestety powolną śmierć budynku dworcowego, który niczym nie różni się o tych spotykanych na zlikwidowanych liniach w Polsce. (info: wasiukibic, 12-03-2009)

Przy północnym przejeździe kolejowym jest budyneczek, który niegdyś był budką dróżnika. Obecnie opuszczony. (info: wasiukibic, 21-04-2009)
Dane tabelaryczne
Państwo: Niemcy
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  16,500 Trzciniec Zgorzelecki – Zittau (348/497)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Hirschfelde

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...