Kożuchów
Ostatnia zmiana: 2025-07-31
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Obrotnica znajdująca się aktualnie w Wolsztynie to ex kożuchowska. Została przeniesiona w 1945 r. po zbombardowaniu tutejszej parowozowni. Przy resztkach nastawni od strony Nowej Soli zachowany nitowany zbiornik wodny - najprawdopodobniej relikt wieży wodnej (zbliżone wymiary). (info: Michał Perchaluk, 02-04-2010) Opis infrastruktury: Zarośnięte, pordzewiałe tory wskazują, że dawno nie przejechał nimi pociąg (2003rok). Wątpliwe, że są obecnie przejezdne... (info: Przemek Bernat, 2007-09-16) Torowisko na terenie miasta prawdopodobnie w 100% kompletne,choć zarośnięte. Tory boczne przy stacji, magazynie i rampie załadunkowej także kompletne, choć zarośnięte. Zwrotnice pozbawione dźwigni, rozkradzione tabliczki i wskaźniki przytorowe od Nowej Soli aż do Starej Koperni. Nastawnie zdewastowane, wypalone wnętrza, skradzione okna. Los wyposażenia nastawni nie jest znany, prawdopodobnie wszystkie przedmioty użytku kolejowego zostały zdemontowane przez pracowników PKP, obecnie wszystkie nastawnie są kompletnie puste i wypalone w środku. Przejazdy kolejowe co jakiś czas wykaszane, jednak nie udrażniane. W rowkach między płytami przejazdowymi twarda ziemia i trawa. Piętrowa nastawnia na ul.22lipca podobna do nastawni głównej niedaleko dworca została rozebrana po 1994 roku ( podobny los spotkał nastawnię na ulicy Szprotawskiej ), szlabany na wszystkich przejazdach zostały ograniczone do dwóch pół zapór, a później zostały całkowicie zdemontowane ( początek lat 90-tych ). (info: xxx, 26-09-2011) Opis budynków: Piętro budynku zamieszkałe, parter otwarty, nieużywany. Magazyn i rampa zajęte i ogrodzone przez firmę. Nastawnia zdewastowana. (info: Przemek Bernat, 2007-09-16)1 czerwca 2011 budynek dworca został podpalony. W wyniku pożaru znacznie ucierpiała poczekalnia oraz cześć hallu. (info: sławek, 03-06-2011) Budynek dworca niszczeje z roku na rok coraz bardziej. Ostatni raz zachodnia elewacja dworca i nastawnia dysponująca były malowane w okolicach 2000 roku. Piętro dworca zamieszkane, parter nieczynny, chociaż drzwi są otwarte i można wejść. Perony zarośnięte, parterowe magazyny położone naprzeciwko dworca od strony torów zajęte przez prywatne osoby. Magazyn przy dworcu zajęty przez firmę. Duża rampa załadunkowa wraz z torem bocznym i drugim torem biegnącym do magazynu przy dworcu zajęta przez firmę Ante Holz. (info: xxx, 26-09-2011) W ramach optymalizacji infrastruktury kolejowej i obiektów towarzyszących, PKP w 2014 roku zaplanowało likwidację nastawni dysponującej Kz i rampy przeładunkowej na stacji w Kożuchowie. Na początku marca 2014 wyburzono nastawnię dysponującą Kz. Rampa pomimo braku przylegających do niej torów (zlikwidowane w 2012r.) wciąż istnieje. (info: Intelekt, 01-09-2014) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Kz (zburzona w 2014) Kz1 (zlikwidowana) |
|
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: | IBNR:7214 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
61,426 | Rokitki – Kożuchów (303) | ||
61,748 | Wolsztyn – Żagań (371) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Olek Droń
(2021-01-29 08:35:04)
Na ulicy Dworcowej są tory do wciągania wozów pod dworzec. Czy to się kwalifikuje jako tor boczny?
-
#2
(odp. na #1)
wasiukibic
(2021-01-29 09:36:42)
Postaraj się na przyszłość tematy związane ze sprawami porządkowymi pisać na priv, ale ad rem:
- Można wrzucić jako ciekawostkę - tak, jak np. ma miejsce w przypadku nieodległego Forst i Schwarze Jule
- Tor przebiega na wysokości kolejowych domów mieszkalnych, więc bez dodatkowych ceregieli można przemycić fotki tego toru
- Czy nie jest tak, jak w przypadku nieodległych Małomic, że bocznica wiodła kajś w miasto, wzdłuż ulicy? Wtedy należałoby dodać ją jako nowy obiekt i normalnie obfocić (czuję w kościach, że tak jest). Warto posznupać na ten temat po mapach. -
#3
Były dyżurny z Kożuchowa
(2021-07-27 22:01:38)
To nie był tor, w sensie toru kolejowego, tylko stalowe belki w kształcie litery C, obrócone "grzbietem do góry". Tak, jak napisał Olek Droń, służyły do ułatwienia wciągania ciężkich wozów po dość stromej ulicy. Ulica była wybrukowana dużą kostką granitową, co dodatkowo utrudniało pracę koniom. "Tor" był zamontowany równo z nawierzchnią ulicy i koła wozu nie były "prowadzone" przez "tor".
-
#4
(odp. na #3)
wasiukibic
(2021-07-28 11:50:28)
A kto pisał, że był to tor stricte kolejowy? W pkt.3 wyraźnie zaznaczyłem, że dodajemy to jako ciekawostkę techniczną, związaną z transportem do/ze stacji kolejowej, nie spotykaną obecnie szerzej na terenie Polski (choć pewnie coś mi umknęło). Czy była tam trakcja konna, spalinowa, czy elektryczna - nie robi to znaczenia.
-
#5
Były dyżurny z Kożuchowa
(2021-08-01 16:56:46)
Moja uwaga dotyczyła głównie Pana wpisu pod 3 myślnikiem: "Czy nie jest tak ......, że bocznica wiodła kajś w miasto, wzdłuż ulicy?"
W odpowiedzi na wpis #1: Taki tor w żaden sposób nie można nazwać torem bocznym czy bocznicą.
Pozdrawiam. -
#6
(odp. na #5)
wasiukibic
(2021-08-03 09:38:40)
OK, po prostu brak było domknięcia tematu w tym ciągu dyskusji. Temat został zamknięty pod jednym z dodanych zdjęć, niestety nie powiązano to w żaden sposób z dyskusją pod profilem ogólnym stacji, przez co wyglądała ona na niedokończoną. Pozostaje mi więc podziękować za wzięcie udziału w debacie i wyjaśnienie kwestii tego toru. Pozdrawiam
-
#7
Marek Szydłowicz
(2022-02-06 10:28:40)
Na filmie z 1991 od 23:12 pokazane są manewry na stacji w Kożuchowie i tworzenie składu Tow-os, który odjeżdża w kierunku Nowego Miasteczka. link: https://www.youtube.….
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kożuchów