OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żagań

Ostatnia zmiana: 2025-07-25

Opis ogólny
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28)
---
Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09)

Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego.
Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009)

W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów.

W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego
(info: Sławomir Kurek, 09-11-2014)

W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019)

5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14)

Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016).

Opis budynków:

Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019)

Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010)

Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem.
budynki obsługi taboru: Była, ale obecnie już nie istnieje. Pierwsza parowozownia (południowa) zburzona koło 1989-1990, druga parowozownia-lokomotywownia (północna) zburzona w 2017 r.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie istnieje
kasa/biletomat: zamknięta od 2011 roku
nastawnie, strażnice, posterunki: Żg
Żg1 (nie istnieje)
Żg2 (nie istnieje)
Żg3 (nie istnieje)
Żg4 (nie istnieje)
Żg5 (nie istnieje)
Żg6 (nie istnieje)
punkt SKP zburzony w 2019
Górka rozrządowa brak danych (jeśli istnieje to jest nadal zdewastowana)
wieża wodna: 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100152
HAFAS:5100211
IBNR:269
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  340,532 Łódź Kaliska – Zasieki (14)  
  139,527 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
  104,730 Jelenia Góra – Żagań (283)  
  92,211 Wolsztyn – Żagań (371)  
  0,088 Żagań – Jankowa Żagańska (389)  
  Żagań – Żagań Baza Paliw  
  Żagań – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #26 Igor13 (2023-02-06 23:00:23)
    Szansą na zwiększenie ruchu w Żaganiu mogłaby być reaktywacja połączeń pasażerskich do Lubska i Szprotawy, co również mogłoby pozwolić na utworzenie małej kolei aglomeracyjnej, o ile ten pomysł jest dobry dla Żagania i są plany na skomunikowanie Lubska z Żaganiem (co sądzisz o tym wasiu?). Druga sprawa to do Zebrzydowej są plany reaktywacji ruchu pod cele wojskowe oraz uwzględniany jest ruch pasażerski, ale jakoś w to wątpię poza obsługą linii do celów wojskowych i towarowych, więc może coś się trochę zmieni, ale nie na wiele.

    @wasiukibic: Tak jeszcze zapytam, czy te plany elektryfikacji linii kolejowych nr 14 i 275 były tylko debatą z pustymi słowami, czy powstawały faktyczne plany wraz z dokumentacją, a jeśli tak to czy prace miały być realizowane z Głogowa/Miłkowic tylko do Żagania, czy miały biec dalej do granicy niemieckiej w Zasiekach i Gubinie? Czy przy elektryfikacji uwzględniano jeszcze inne ważne przebudowy?

    Tak patrząc na te plany sprzed lat aż ciekaw jestem co by było gdyby wszystkie plany elektryfikacyjne PKP zostały zrealizowane do 2000 roku i jaki miałyby to wpływ współcześnie na kolej, tabor i późniejsze zamówienia przez urzędy marszałkowskie.
  • #27 Błażej Kopka (2023-02-07 06:50:11)
    "jeden pociąg ze Szczecina do Jeleniej Góry" - jeździłem pociągiem w takiej relacji w połowie lat 90-tych. Nie jechał przez Żagań tylko z Zielonej przez Żary i dalej prosto do Jankowy Żagańskiej i dalej do Węglińca.
  • #28 Krzysztof Nowak (2023-02-07 13:53:22)
    W latach 80' był taki pociąg przez Żagań, relacji Jelenia Góra - Zielona Góra - Szczecin, przez Lwówek Śląski, Świętoszów, w Żaganiu zmiana czoła i przez Kożuchów, Nową Sól.
  • #29 (odp. na #26) wasiukibic (2023-02-08 10:42:20)
    Po pierwsze to nie Szprotawy, a Głogowa. Uzależnione to jest od remontu tego odcinka 14, kery cwana PLK chciałaby zrzucić na barki UMWD. Jakim niby prawem, skoro to jest linia znaczenia państwowego? Być może planowana budowa Kolei Zagłębia Miedziowego wymusi na tych peelkowskich tłukach porządny remont odcinka Głogów - Żagań? Niestety, żeby wymóc ich podstawowe obowiązki, trzeba ich nawalać, najlepiej w mediach i przy pomocy polityków, bo ino wtedy ma to jakikolwiek oddźwięk daleko od Warszawki.
    Po drugie, Lubsko ma mieć pociągi pasażerskie od strony Zielonej Góry w ramach Kolei+. Połączenie Lubsko - Żagań, przez Bieniów, z pominięciem Żar jest, delikatnie mówiąc, nierozsądne.
  • #30 (odp. na #29) Igor13 (2023-02-08 13:43:34)
    Rozumiem. Jeżeli chodzi o koncepcję KZM to z tego co mi wiadomo nadal jest w fazie planowania i nie wiem czy połączenie Nielubi z Polkowicami będzie, choć można je preferować i przekazać info do PKP PLK w tej sprawie dlaczego odcinek Głogów - Żagań jest ważny. Jeżeli chodzi o Lubsko, to nie przewiduje się połączeń z Żaganiem? Co do reszty dzięki za odpowiedź.
  • #31 (odp. na #30) wasiukibic (2023-02-08 13:51:04)
    "Jeżeli chodzi o Lubsko, to nie przewiduje się połączeń z Żaganiem?" - jakiś czas temu pojawił się temat uruchomienia połączeń studenckich z Lubska, via Jasień, Żary, Żagań do Wrocławia. Takie połączenie Lubska z Żaganiem, przy okazji udrożnienia odcinka Bieniów - Lubsko w ramach Kolei+, ze zmianą czoła pociągu w Bieniowie, ma sens. Codzienne kursy Lubsko - Bieniów - Żagań, z pominięciem Żar, w obecnych realiach będą wywalaniem kasy w błoto.
  • #32 (odp. na #31) Igor13 (2023-02-09 10:22:04)
    Jasne. Akurat przez Żary takie połączenie powinno być realizowane.
  • #33 R. Kotowski (2023-02-09 17:43:11)
    Tylko jak odbudować LK282 od Jasienia do Żar? Za co? Kolej Plus to nie bardzo, bo to odcinek, który nie komunikuje miejscowości ze stolicą województwa...
  • #34 Błażej Kopka (2023-02-09 19:28:55)
    Ten wymóg skomunikowania łatwo obejść, bo to bardzo umowne - nie w tym rzecz. Program Kolej+ jest już po prostu zakończony, zamknięty i tyle.
  • #35 Xiążę Piast II Chrobry (2023-08-04 18:14:17)
    Za to w tym filmie można zapoznać się z gratyfikacja i przebiegiem służby mechanika Ryszarda Maja A.D. 1978.
    https://www.youtube.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żagań

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...