OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pieńsk

Ostatnia zmiana: 2025-08-16

Opis ogólny
Opis ogólny: Pieńsk jest małym miasteczkiem, kiedyś bardzo sławnym na całą Europę ze względu na liczne huty szkła. Dziś produkcja jest skoncentrowana w 2 zakładach: "Łużyce" i "Lucyna". Na terenie pieńskich hut były doprowadzone bocznice kolejowe wychodzące wprost ze stacji. Tory te są od dawna nieużywane i częściowo rozebrane i nie zanosi się, żeby po modernizacji nastąpiła ich reaktywacja. Pozostało jednak trochę ciekawych śladów w terenie dla "kolejowych archeologów" min. wykolejnice, bramy wjazdowe do zakładów, szyny w brukowanych ulicach, tarcze sygnałowe, place ładunkowe na terenie zakładów. (info: wasiukibic, 2007-06-25)

Pomiędzy Pieńskiem a Lasowem trwa budowa żwirowni. Zakład będzie wyposażony w bocznicę kolejową, włączone do sieci w Pieńsku. Jest więc szansa na ożywienie ruchu towarowego w tym mieście. (info: wasiukibic, 28-09-2008)

Opis infrastruktury: Napęd mechaniczny scentralizowany rozjazdów, wymieniany jest na elektryczny (także wszystkie rozjazdy), związany z modernizacją trasy E30, również semafory kształtowe zostają zamienione na świetlne (05/2006). W 2006 r. obsługa dokonywana jest jeszcze z nastawni w Pieńsku, w niedalekiej przyszłości - być może będzie to stacja, ze zdalną obsługą (np. Węgliniec). Ogólnie - cała stacja i jej układ torowy, przechodzi gruntowny remont i modernizację. (info: Ty2, 2006-08-20)

Opis budynków: Do 1985 r. czynny był posterunek dostępowy Długojewo, który znajdował się w odległości 4 km od osi budynku stacyjnego w Pieńsku, jadąc w kierunku Węglińca. Znajdował się z lewej strony, patrząc w kierunku jazdy, zlokalizowany był przy betonowym wiadukcie nad drogą do Dłużyny Dolnej. Obsługiwał tarcze i semafory mechanicznie nastawiane (kształtowe). Kształtem/architekturą budynek ten przypominał wysokie budynki transformatorów poniemieckich, czyli o kwadratowej podstawie-o wym. ok. 4,5x4,5 m, ze spadzistym dachem. Posterunek ten pełnił, zapewne też funkcję SKP - stwierdzenia końca pociągu. G d y b y ktoś posiadał jakiekolwiek fotografie lub informacje na temat tegoż budynku (po), prosił bym o przesłanie na adres e-mail: mbkbike@poczta.onet.pl , lub zamieszczenie w Bazie Kolejowej. (info: Ty2, 2006-08-20)

Pieńsk posiadał 3 nastawnie - jedną dysponującą i dwie wykonawcze, jednak ostatnimi czasy wykorzystywane były tylko dwie. (info: wasiukibic, 2007-06-25)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma, być może było
kasa/biletomat: nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: wieża wodna została wybudowana przy północno-wschodniej ścianie dworca z zachowaniem kilkumetrowego odstępu; do dzisiejszych czasów przetrwała parterowa jej część posiadająca własne zadaszenie i będąca budynkiem swoim wyglądem nie sugerując dawnego przeznaczenia; stan pozostałości jest stabilny choć ściany wymagałyby remontu.(info: Przemysław Warczyński, 2024-11-20)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5102756
IBNR:6343
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  13,980 Węgliniec – Zgorzelec (278)  
  Pieńsk – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Pieńsk

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...