Głogów
Ostatnia zmiana: 2024-06-26
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Przed wojną w Glogau istniał znaczny węzeł kolejowy w ruchu pasażerskim i towarowym. Istniały dość duże warsztaty naprawy taboru kolejowego. W czasie II wojny o budynek dworca toczyły się bardzo ciężkie walki. Wojska radzieckie zdobyły go dopiero pod koniec marca 1945 roku. Ocenia się, że sam budynek dworca, wiadukt pasażerski i towarowy oraz windy bagażowe zniszczone były w ok. 40%. Natomiast infrastruktura ucierpiała znacznie bardziej - ok.95%. Budynki parowozowni i wagonowni zniszczone w ok. 90%, wieża ciśnień została całkowicie rozbita. Jeszcze w 1960 roku trwały prace związane z odbudową. Odbudowę rozjazdów ukończono wówczas w 70% a wszelkich torów w 80%. (info: M.B.) --- Niezbyt czyste wnętrze dworca. Zamknięta poczekalnia przerobiona pod działalność gospodarczą. (info: rafałek, 2007-04-09) --- Perony stare, poniemieckie, także poniemiecka wiata nad peronem I i II. Peron I, wyspowy - stąd odjeżdżają pociągi do Wrocławia i jeden, poranny pospieszny do Przemyśla. Z tego peronu rusza też tylko jeden w ciągu dnia - pociąg do Zielonej Góry. Peron II, także wyspowy - tu zbiegają się linie z Wrocławia i z Leszna. Odjeżdża stąd reszta pociągów do Zielonej Góry, Rzepina i Kostrzyna. Także jeden nocny pociąg pospieszny do Szczecina. Peron III - tu jest tylko jedna krawędź peronowa. Peron ten służy obecnie (a raczej tor przy nim) do manewrów lokomotyw. Nie odjeżdżają z niego już pociągi pasażerskie, chociaż odchodziły do Leszna, Krotoszyna, Ostrowa Wlkp., Kalisza a nawet do Łodzi! Peron IV ostatni - odjeżdżają z niego wszystkie pociągi do Leszna, oraz kilka do Zielonej Góry (w tym 1 pospieszny) i Rzepina. Tory dodatkowe w dobrym stanie. Zelektryfikowany peron I oraz po 1 krawędzi z peronu II oraz IV. Semafory świetlne, po przedwojennych kształtowych nie ma ani śladu. Przejścia podziemnego nigdy nie było, za to są 2 nadziemne: 1 dla pasażerów na wszystkie perony (zadaszone!) oraz drugie (nie wiem czy czynne, też zadaszone) bagażowe, na peron I i II z windami bagażowymi. Lokomotywownia i wieża wodna zniszczone. (info: Kubis, 2007-06-07). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: |
używany zgodnie z przeznaczeniemBudynek dworca w stanie dobrym. Wymieniono drzwi wejściowe od strony placu 1000-lecia czynne dwie kasy biletowe i informacja.. (info: rafałek, 2007-04-09) Restauracja "dworcowa" przerobiona na działalność gospodarczą, kiosk ruchu nieczynny, jedynie sklepik obok tunelu wind bagażowych funkcjonuje. (info: rafalek, 2007-10-31) |
|
budynki obsługi taboru: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: |
wiata nad peronem 1 i 2. Perony 3 i 4 są niezadaszone |
|
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Gw Gw1 w okolicach peronów Gw2 Gw3 Gw11 |
|
wieża wodna: |
W Głogowie są dwie wieże wodne, nieczynne i zdewastowane. Pierwsza wieża wodna, okrągła stoi ok. 420 m na zach. od budynku dworca, przy bocznicy kolejowej wzdłuż ul. Towarowej. Podobna wieża istnieje przy znanej parowozowni w Wolsztynie. Druga wieża wodna ośmiokątna, z żelbetonu wypełnionego cegłą, stoi ok. 1800 m na zach. od budynku dworca, w rozwidleniu torów w kierunku Nowej Soli i Żagania. (info: luty 2011 r. Bolesław Wojtyniak) |
|
perony: |
Perony: 4 Krawędzie peronowe: 7 |
|
kody: |
EPA:5100025 HAFAS:5100012 IBNR:44 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
280,509 | Łódź Kaliska – Zasieki (14) | ||
99,095 | Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822) | ||
Głogów – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#14
wasiukibic
(2023-01-24 22:08:03)
Gościu, ale to nie chodzi o to, że ja mam problem z tym, co piszesz, ani nie podważam twojej wiedzy, ale w jakiej formie to przekazujesz. Normalnie nie robię takich numerów, bo wole to ogarnąć na priv, ale czy rzeczywiście chcesz opublikować komentarz w takiej formie:
"były 2 kioski ruchu budka z papierosami i słodyczami informacja kasy wszystkie czynne restauracja pss big ttom kwiaciarnia więc pyytam o co chodzi z tym bajzlem szkoda mi tylko ze względu na brak dobrej gospodarności nie ma juz nic tylko biletomat jedna czynna kasa w okreslonych godzinach"?
Blakop, daruj sobie, proszę, te uszczypliwości, dobra? -
#15
Rafał
(2023-01-25 10:25:29)
Dobra dajmy sobie już spokój, nic nie komentujemy, tylko cieszmy się dniem codziennie. Pozdrawiam.
-
#16
(odp. na #15)
wasiukibic
(2023-01-25 12:01:19)
Zdecydowana większość Użytkowników stara się pisać zgodnie z zasadami języka polskiego. Fakt, jesteśmy omylni i każdy z nas popełnia większą lub mniejszą liczbę błędów w piśmie. Taki już nasz urok. Niektórzy nie mają polskich znaków na klawiaturze, kilka osób (skuli różnych przyczyn, np. wypowiadali się u nas obcokrajowcy), mają inksze problemy, o czym zostałem poinformowany. Wszystko to staram się brać na klatę i poprawić usterki językowe przed opublikowaniem komentarza, choć też nie wszystko mi się udaje - czegoś nie wychwycę, czegoś nie jestem świadom. W żaden sposób nie usprawiedliwia to jednak zwykłego niechlujstwa językowego, kompletnego ignorowania zasad interpunkcji, czy ortografii. Jeżeli w takim przypadku natrafię na komentarz o poziomie językowym ucznia niskich klas szkoły podstawowej, kery będzie zawierał w sobie cenne informacje dla Bazy i inkszych Użytkowników - to poświęcę swój czas na jego edycję. W pozostałych, nagminnych przypadkach miejsce tego typu wypowiedzi jest w koszu. Nikt nie blokuje Ci możliwości wypowiadania się, ale proszę, abyś poczynił starania nad formą wypowiedzi. Pozdrawiam.
-
#17
Mirek Maks Litwinski.
(2023-11-24 19:07:22)
Mam pytanie, kiedy perony będą podniesione? W końcu niech zrobią kompleksowy remont dworca. Brak gospodarza. Krzaki na obrzeżach peronów. Słupy trakcyjne pomalowane oszczędnie, do połowy; pewnie farba poszła na okolice Wrocławia. Nagłośnienie w holu fatalne; jeden bełkot. Proponuję dodanie wyświetlacza tekstu. Podobno w 2024 roku ma się rozpocząć remont, w co wątpię.
-
#18
X. Piast II Chrobry
(2024-01-03 19:52:39)
W nowym rozkładzie ma szlaku Głogów-Nowa Sól mamy "gonitwy" pociagów KD i PR.
I tak: KD D12 (notabene z Legnicy) odj. 06:20, PR 06:31 do ZG,
07:23 z Wrocka do Nowej Soli a PR odj. 07:46,
15:28 z Wrocka do Nowej Soli oraz PR odj. 15:38.
Kolejny KD z Wrocka do Nowej Soli, Głogów odj. 17:25 a PR 17:37.
Dziwne, że w drugą stronę tak nie jest. -
#19
(odp. na #17)
X. Piast II Chrobry
(2024-04-04 12:34:27)
Tragiczny stan torowiska w Głogowie 0:40
www.youtube.com/watch?v=NAXFxr3Wz0g - #20 wasiukibic (2024-06-14 08:51:36)
-
#21
X. Piast II Chrobry
(2024-09-21 18:51:31)
Wodzie niewiele brakuje, by zalać tory magistrali, oglądać w 04:13 https://www.youtube.…
-
#22
X. Piast II Chrobry
(2024-09-22 16:13:59)
Magistrala zalana już, oglądać od 0:50 https://www.youtube.…
Przerwa w ruchu Intercity w stacji Głogów w dniach 21 - 22.09.2024 roku
https://www.intercit… -
#23
(odp. na #22)
wasiukibic
(2024-09-22 20:09:05)
Wczoraj Regio jeszcze jeździło (mi się udało dostać do Zielonej), ale Kadecja miała nawrót w Gwizdanowie, a dalej KKZ.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Głogów