fot. nieznany (pomiędzy 1905 a 1915) opis ⇵
Wolsztyn na dawnej pocztówce ze zbiorów Miłosza Telesińskiego. Przedwojenny budynek dworca. Widok od strony wjazdów z Sulechowa i Zbąszynia.
fot. Keith Wilde (1986-02-28) opis ⇵
Łuk na wyjeździe z Wolsztyna do Grodziska Wielkopolskiego. Dość niecodzienna sytuacja, gdy towos prowadzą dwie Oelki - jedna na czole, druga na popychu. Autor antycypuje, że jedna z maszyn wraz z ryflakiem jest podsyłem do Grodziska, celem obsłużenia lokalnej relacji do Opalenicy, bądź Kościana. Tutaj pytanie do miejscowych - czy taki widok był w tamtych czasach powszechny, czy to raczej jednorazowa akcja? Widok w kierunku południowym.
fot. Felix.O (1990-08) opis ⇵
Widok na perony (od lewej 3, 2, 1) z wiaduktu drogowego w ciągu Alei Niepodległości, od strony wjazdów z Leszna, Kolska/Nowej Soli i Grodziska Wielkopolskiego/Poznania. Kierunek północno-zachodni. W tle, po prawej budynek dworca.
fot. Adrian Nichols (1993-10-14) opis ⇵
Srebrne Cygaro, czyli Lyntog należący do Lubuskiej Kolei Regionalnej, oczekuje na torze stacji Wolsztyn na czas podstawienia na peron, jako skład do Nowej Soli, przez Kolsko. Zdjęcie zrobione z peronu 3. Widok w kierunku południowo-wschodnim (Leszno, Grodzisk Wielkopolski/Poznań, Kolsko/Nowa Sól). Zdjęcie w większej rozdziałce: https://www.flickr.com/photos/36034969@N08/37064982813/in/photolist-YtiJ4P-oXc7yC-a3kyue-8dzp6U-8dyo99-8dypQY-8dzq6C-8dvaf6-8dzjJ5-8dzmwN-8dw7nr-8dzwRY-8dvYbZ-8dwc1a-8dvZkt-8dvZZi-8dwf8K
fot. Danuta Bator (2005) opis ⇵
Widok na wjazd w perony od strony Sulechowa i Zbąszynia, z kładki nad torami. W tle, po lewej budynek dworca. Kierunek południowo-wschodni.
fot. Sebastian Falba (2007-04-28) opis ⇵
Wolsztyn 2007. Parada parowozów. Widok od strony wjazdów z Leszna, Kolska/Nowej Soli i Grodziska Wielkopolskiego/Poznania, w kierunku północnyo-zachodnim. W tle wiadukt drogowy w ciągu ul. Niepodległości.
fot. Maciej Grzywaczewski (2007-06-30) opis ⇵
Wolsztyn nocą. Zejście na peron 3 z wiaduktu drogowego w ciągu Alei Niepodległości, od strony wjazdów z Leszna, Kolska/Nowej Soli i Grodziska Wielkopolskiego/Poznania. Kierunek północno-zachodni.
fot. Paweł Ukole (2008-10-12) opis ⇵
Stacja PKP Wolsztyn. Semafory wyjazdowe na południowo-wschodniej głowicy stacji. W lewo wyjazdy do Leszna, Kolska/Nowej Soli i Grodziska Wielkopolskiego/Poznania, w prawo na perony.
fot. Paweł Ukole (2008-10-12) opis ⇵
Stacja PKP Wolsztyn. Budynek dworcowy w całej swej rozciągłości. Widok od strony dworca autobusowego.
fot. Przemysław Więcek (2009-09-26) opis ⇵
Przejazd drogowy w ciągu ulic Poniatowskiego i 5 Stycznia wyposażony w stare zapory napędzane dawnymi mechanizmami. W lewo perony, w prawo Sulechów, Zbąszyń. 46,2 km / 38,6 km.
fot. Michal__TG (2010-06-07) opis ⇵
Południowo-wschodnia głowica stacji z nastawnią dysponującą Wl i przejazdem kolejowym przez ul. Fabryczną. Widok w kierunku południowo-wschodnim (Leszno, Grodzisk Wielkopolski/Poznań, Kolsko/Nowa Sól).
fot. Michał Kłosowski (2014-05-02) opis ⇵
Pusta stacja w Wolsztynie o świcie w przeddniu Parady Parowozów 2014.
Był to wybitnie deszczowy dzień. Parowóz Ok1-359 ustawiono na torze pod magazynem stacyjnym. Było to jedno z nielicznych miejsc gdzie można było znaleźć schronienie przed deszczem. Z każdą godziną nasilał się jednak ruch miłośników kolei, a wieczorem panował już tutaj całkiem spory gwar. Widok od strony wjazdów z Leszna, Kolska/Nowej Soli i Grodziska Wielkopolskiego/Poznania. Kierunek północno-zachodni.
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-06-25 20:16:56)
Jak głosi nowy rozkład Kolei Wielkopolskich, rzekomo wróciły na szlak "samowarki" w relacjach:
Wolsztyn - Poznań Gł. w soboty 2x: https://koleje-wielk…
oraz Wolsztyn - Leszno/Zbąszynek: https://koleje-wielk…
Jednak koleo.pl oraz portalpasazera.pl pokazują że trakcja parowa jest wyłącznie na odcinku Zbąszynek - Wolsztyn w dn. robocze 3x dziennie (w weekendy Bus).
Niezłych "Szpecjalistów" mają w KW od rozkładu że sami nie wiedzą kiedy jeżdżą oraz czym, poziomki.
To takie info dla amatorów pary.
Ale najlepiej chyba zadzwonić na stacje we Wolsztynie co i jak jezdzi.
Telefon do kierownika parowozowni: 663-294-674
#2
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-06-28 00:30:44)
Wbrew temu co sugeruje rozkład KW jedyny kurs pociągów prowadzonych parowozem Pt 47 - 65 jest w każdą sobotę z Wolsztyna 6:12, Poznań Gł. przyjazd 08:07.
Powrót Poznań 10:02 przyjazd Wolsztyn 12:15.
W dodatku na linii Wolsztyn - Zbąszynek trakcja parowa 3x/dzień (w tygodniu) jest tylko do wtorku 30.06.20.
Od 01.07 do 31.08 trasa będzie obsługiwana szynobusami w bezpośredniej relacji z Leszna (teoretycznie).
Czas przejazdu na tym odcinku ma się skrócić z 44 do 32 minut.
Z kolei cala relacja Leszno - Zbąszynek = 75 km ma mieć czas przejazdu 1:45 z tym że nadal może tu być ZKA.
Czas przejazdu mimo remontu odcinka do Leszna, bardzo kiepski. Najszybszy czas przejazdu 1H:02 daje średnią handlową=45 kmH.
Stacja Wolsztyn 27.06.20
1. Wjazd pociągu KW z Poznania do Wolsztyna. Widok na zachodnią część stacji. https://youtube.com/…
2. Manewry pociągu KW lokomotywą parową po przyjeżdzie z Poznania. Spychanie wagonów do parowozowni. https://youtube.com/…
3. Rampa przy której ustawione są nieczynne parowozy. https://youtube.com/…
4. Bocznica przy torach zasadniczych, na której ustawione sa wagony zabytkowe. https://youtube.com/…
5. Parowozownia. https://youtube.com/…
6. Wyjazd pociągu KW ze stacji Wolsztyn godz. 14:11. Widok na parowozownię. https://youtube.com/…
#3
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-06-28 21:40:38)
Wg info na stronie Parowozowni od 01.07 do 28.08.20 mają wrócić "samowarki" na szlak Wolsztyn - Leszno zamiast Zbąszynek - Wolsztyn. https://www.parowozo…
Kursy mają być następująco: Leszno odj. 8:05 i 13:49 Wolsztyn odj. 6:12 i 11:59, tylko w dni robocze.
#4(odp. na #3)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-09-12 18:03:42)
"Samowarki" na linii Wolsztyn - Poznań kursują obecnie nie tylko wg rozkładu ale i faktycznie w soboty (widziałem dzisiaj przy peronie).
Poznań odj. 10:07 (jednak ten kurs na rozkładzie kW nie jest oznaczony jako parowy - kolejny błąd), Wolsztyn przyj. 12:21 oraz popołudniu: odj. 17:01. https://koleje-wielk…
Jak widać, w X większość kursów będzie prowadzona ZKA, tak jak na linii z Kępna do Wielunia Dąbrowy.
#5(odp. na #3)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-09 15:01:59)
Jeszcze do piątku 27.11 można się przejechać trakcja parową na szlaku Wolsztyn - Leszno.
Rozkład: https://koleje-wielk…
#6
polo
(2020-11-10 14:14:43)
Od 9 listopada do 20. włącznie, w dniach poniedziałek - piątek trakcja parowa obsługuje tylko jedną parę pociągów relacji Wolsztyn - Poznań Gł. Wolsztyn wyjazd 6.48, Poznań przyjazd 8.42; Poznań wyjazd 9.58, Wolsztyn przyjazd 12.58. Parowóz Pt47-65. W soboty bez zmian. http://www.parowozy.…
#7
Prochiron
(2020-11-10 18:21:08)
Aż 3 godziny z Poznania do Wolsztyna?
#8(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-10 18:25:20)
Dziwne, bo strona Parowozowni podaje, że szlak Wolsztyn-Zbąszynek był obsługiwany parą, a poprzednia tabela KW nic o tym nie mówi. https://koleje-wielk…
#9
ROPA Poznań
(2020-11-10 22:54:14)
Nie wiem jak mówi strona, ale jadąc do połowy ubiegłego roku z Gorzowa do Zbąszynka /przesiadka na P-ń/ wielokrotnie widziałem przyjeżdżający parowóz z Wolsztyna.
#10(odp. na #7)
polo
(2020-11-10 23:24:59)
#8 Fakt, pociąg jedzie 3 godziny, ale szybciej się nie da... W drodze powrotnej z Poznania lokomotywa porusza się tendrem naprzód i w przypadku Ol49 maksymalna prędkość wynosi 50 km/h (plus dwa 30-minutowe postoje: Stęszew i Grodzisk Wlkp). Natomiast co do rozkładu jazdy - podsunąłem jedynie uaktualnienia. Najwyraźniej nie wprowadzono ich jeszcze do tabeli. Polecam stronę Wiadomości z Parowozowni Wolsztyn http://www.parowozy.… Jest prowadzona starannie i aktualizowana na bieżąco.
#11
polo
(2020-11-20 09:47:19)
Od poniedziałku 23 listopada następuje kolejna zmiana w kursowaniu pociągów, prowadzonych trakcją parową. W okresie 23 - 27 listopada włącznie (poniedziałek - piątek), parowóz wraca na trasę do/z Leszna z dwiema parami pociągów: odjazdy z Wolsztyna: 5.34, 11.48; przyjazdy do Leszna: 7.02, 13.05; odjazdy z Leszna: 7.54; 13.49, przyjazdy do Wolsztyna: 9.20, 14.59. Będą to ostatnie regularne kursy tego roku, gdyż w grudniu planowany jest postój parowozów.
Z ciekawostek: na początku listopada wrócił po remoncie w Wągrowcu tender lokomotywy Ol49-69, która obecnie poddawana jest zabiegowi przelania panewek przed planowanym w przyszłości powrotem do ruchu. Aktualnie pod parą znajduje się Pt47-65; Ol49-59 stoi wygaszona w szopie, gdzie przechodzi przegląd okresowy. (info: polo 2020-11; źródło: http://www.parowozy.…
#12
polo
(2020-11-24 09:48:40)
Z dniem 30 listopada 2020 r. zawieszeniu ulegnie planowy ruch pasażerski prowadzony trakcją parową. Komplet połączeń przejmą szynobusy. Powrót parowozów na szlak przewidywany jest dopiero od 18 stycznia 2021 roku (źródło: Parowozownia Wolsztyn).
#13(odp. na #12)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-25 18:30:51)
Niestety, w poniedziałek (25 stycznia) z powodu awarii Pt47-65 połączenia z Lesznem przejął szynobus. Pod parą jest wyremontowana Ol49-69, ale na razie pozostaje w szopie.
#15(odp. na #14)
polo
(2021-01-27 10:17:33)
"Petucha" naprawiona, wróciła z bonanzami na szlak :)
#16
wasiukibic
(2021-02-21 09:41:56)
Dworzec został zmodernizowany i jest otwarty dla podróżnych. Stanowiska postojowe dla autobusów jeszcze są nieczynne, choć wyglądają na ukończone.
#17(odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-02-15 23:14:21)
Tak, dworzec jest nie do poznania obecnie.
#18
wasiukibic
(2022-07-23 21:52:27)
https://wgospodarce.… "Według władz wolsztyńskiej parowozowni, od 2019 roku instytucja nie otrzymuje od PKP Cargo pieniędzy przewidzianych w planach finansowych." A tyle było słodkiego pierdzenia na Paradach Parowozów...
#19
Para w gwizdek
(2022-09-23 09:36:30)
Gdy kumaci ostrzegali, to mniej ogarnięci wyszydzali. No to proszę https://gloswielkopo…
#20(odp. na #19)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-09-23 19:39:06)
Tak jak pisałem kiedyś, ekonomia jest podsumowaniem techniki oraz jej organizacji.
Nie ma ucieczki od tego.
Tak naprawdę, ekonomia funkcjonuje wg ogólnej formuły: E=mC^2, czyli w postępie geometrycznym, nie liniowym.
#21
et21
(2022-09-23 21:38:34)
200zł za pockm? Dostęp do infrastrktury? Poważnie?
#22
R. Kotowski
(2022-09-23 21:59:47)
Policz koszty węgla, wody, robocizna, smary itd... wszystko drożeje, dziwisz sie? To kosztowne zabawki i roboty wokół tego jest sporo.
#23
et21
(2022-09-23 23:01:24)
Z wypowiedzi w artykule wnioskowałem, że 200zł to tylko za dostęp (jazdę po torach). Reszta (woda, węgiel, obsługa) liczone osobno.
#24
Prochiron
(2022-09-24 14:36:46)
Zaraz zaraz, czyli mam rozumieć, że koszt czterech kursów parowozu dziennie z których korzysta po parę osób kosztuje miesięcznie w przybliżeniu 4*(46 km * 200 zł) * 5 dni * 4 tygodnie = 736 tysięcy? Miesięcznie? W skali przepalania pieniędzy na szczeblu rządowym to śmieszne grosze, ale w kontekście mikroekonomii na poziomie samorządów to niestety najwyższa pora na ograniczenie przejazdów do maksymalnie sobót i/lub niedziel. Szkoda że czarodzieje z Alej Ujazdowskich rozdający miliardy lada komu nie mogą sypnąć paru świeżo wydrukowanych papierków na tak unikalne miejsce.
Nie spodziewałbym się cudów ze strony obecnej władzy. Piękna Helena stoi od kilku lat zimna, bo nie kasy na remont, a tymczasem hajs leci na ławeczki patriotyczne.
#27
Para w gwizdek
(2022-09-25 10:11:37)
Na początek może klasykiem kabaretu z lat dawnych - Wprowadzić rodzimy model gospodarczy na pustyni, to po miesiącu piachu zabraknie. W czasach gdy powstawała ta inicjatywa mówiło się o 7 milionach złociszy aby utrzymać normalnie funkcjonującą parowozownie. No niestety obecnie potrzeba dużo więcej bo "putin inflacja"
W tamtych latach była kasa, jednak bardzo szybko okazało się iż jest "ważniejszy temat" - NOWY BIUROWIEC DLA MARSZAŁKA I PRZYBOCZNYCH. Początkowo miało być 50 baniek na ten luksus dla urzędasów, oficjalnie koszt tego bizancjum wylądował w okolicach 170 baniek. Jednak kumaci twierdzą, że pękło 200 baniek. Ten urzędniczy zbytek, to tzw. biurowiec klasy A. ". Biurowce klasy A to budynki nowoczesne, o najlepszym standardzie wykończenia, charakteryzują najwyższe czynsze, ale znajdziesz w nich komfort oraz wiele udogodnień do pracy. Wiadomo "ciężko pracujący" urzędnicy muszą mieć komfort w godzinach urzędowania. Jakaś tam parowozownia, to ino zawracanie głowy i utrapienie. To nic że jedyna czynna (jeszcze) w Europie, to nic że na parady przybywały tam tłumy, nie tylko z kraju ale z całego świata. To nic, że byli tacy którzy płacili kupę dularów, tylko po by móc szuflować wungiel aby było lawmi tender. Nie pytajcie CZY tylko KIEDY, zza wachlarza parowozowni, zamiast tendra wystawać będzie, kubełek z frytkami i Kurcze Fajny Cipaj, albo wieś smak, czy inny burak King resztę uzupełni ..jak sobota to tylko do ... parowozowni rampam pam pam, parking na torach tam mam, lub inna Stonka.
#28(odp. na #27)
wasiukibic
(2022-09-25 11:45:31)
Aż tak daleko to bym nie szedł, że na terenie szopy powstanie market. To nie Warszawa, czy Wrocław, że patologia budowlana najchętniej zniszczyłaby wszystko pod budowę nowych bloków i blaszaków. Kwestią najistotniejszą, moim zdaniem jest to, w jakiej formie uda się utrzymać jej funkcjonowanie. Wszyscy wiemy, że wyjątkowość tego miejsca wynika z faktu obsługi planowych Tak ważny dla narodowego dziedzictwa zabytek winien być utrzymywany z budżetu centralnego. Tylko czy kolejowi ignoranci z PISu są w ogóle świadomi wagi tego miejsca?
#29
Błażej Kopka
(2022-09-25 11:53:48)
Tylko ruch planowy czyni to miejsce wyjątkowym. Pod względem "muzealnym" Jaworzyna bije Wolsztyn na głowę.
#30(odp. na #27)
Jan Gawlik
(2022-09-25 14:42:48)
Ale o co chodzi? Takiego marszałka sobie mieszkańcy województwa wybrali i tak rządzi. Bo przecież marszałek jest przedstawicielem przewodniej siły w województwie. Widocznie mieszkańcy województwa uważali, że nowy budynek dla urzędników jest potrzebny, a niepotrzebna jest stara parowozownia. Bo parowozy są nieekologiczne i zanieczyszczają środowisko. Dlatego też wybrali tych, którzy wybudowali nowy biurowiec, a zlikwidują źródło zanieczyszczeń jakim są parowozy.
#31(odp. na #28)
Jan Gawlik
(2022-09-25 14:51:19)
A to PiS rządzi w Wielkopolsce? Myślałem, że PO i spółka. A to jednak nie ci postępowi Europejczycy, którzy tak dbają o narodowe dziedzictwo, ale ciemniaki z PiS-u którzy budują pałace władzy.
#32
Błażej Kopka
(2022-09-25 18:15:17)
Samorząd województwa nie jest jedynym podmiotem odpowiedzialnym za parowozownię. To "rządowa" instytucja jest tu kulą u nogi - nie samorząd, który póki co dba o to, żeby kursy KW jeździły na parowozach. Gdyby faktycznie pisiury rządziły w województwie, tak byście widzieli parowozy w Wolsztynie, jak konie w Janowie.
#33
POmocnik maszynisty
(2023-05-15 16:02:08)
Przede wszystkim, to zacząć należy w Wolsztynie od ścięcia kosztów na rozbuchaną biurokrację. Jak się policzy koszta tyc pasożytów z dyrekcji czy fundacji, to wychodzą grube sumy.
Druga sprawa - PLK powinna zostać ustawowo ubita, że pociągi muzealne/turystyczne powinny jeździć za minimalną stawkę dostępu. Skoro szwabskie spółki mogą wozić nawet nieekologiczny węgiel/koks w dotowanym intermodalu, to czemu parowóz nie może jeździć za niższe stawki dostępu? Tym bardziej, że na tej linii tłumu pociągów i tak nie ma. Następna sprawa - rozkład jazdy - parowozik z wagonami powinien startować około 9 z Wolsztyna, gdzieś z 1130 z Leszna, potem 14/15 z Wolsztyna i popołudniem powrót. Obecny rozkład to patologia, z wydłużonym czasem jazdy działającym na niekorzyść najbardziej obleganych przez pasażerów połączeń. No i to co jest teraz, przez większość roku jedzie albo po zmroku, albo pod słońce, co dla turysty jest gównem a nie atrakcją.
Jeszcze można by o wyglądzie samej stacji - stary, piękny dworzec pasujący jak ulał do parowozów przerobiono na tania blaszaną budę; perony przed nim to też żal.pl. Do tego masa tandetnych plastikowych lamp, milion płotków i innego syfu. Do obecnego wyglądu tej stacji, parowozy nie pasują ani trochę.
Czasami mam takie myśli, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zlikwidować ten jarmark, a co sprawniejsze maszyny oddać np do Jaworzyny. Tam przynajmniej wiedzą, co się z tym robi, jest infrastruktura która do tego pasuje ogrom turystów mogących skorzystać z atrakcji.
Wolsztyn niestety upadł, najpierw ruch towarowy w ogóle, potem ruch pasażerski a w końcu i estetycznie też padło to kolana.
Tymczasem, proponowałbym skończyć ze sloganami typu "Piękna Helena wróć" (oby nigdy!) czy "ostatnia parowozownia w Europie", bo ani to parowozownia, ani ostatnia. Wystarczy kawałek za Odrę przejechać i są dziesiątki czynnych maszyn, codziennie, weekendowo, czy jakkolwiek inaczej, a całość tj. parowóz, spalinowóz, czy elektrowóz ma wagoniki dobrane stosownie pod epokę, otoczenie wymuskane pod nie i działa to jak należy.
#34
Błażej Kopka
(2023-05-15 18:33:54)
Z tym upadkiem ruchu pasażerskiego w Wolsztynie to już nie przesadzajmy - naprawdę. Pociągi jeżdżą w trzech kierunkach, w tym do Poznania dość przyzwoicie, jak na powiatowe miasteczko na rubieżach. Wiele byłych miast wojewódzkich może marzyć o takich połączeniach. Co do otoczenia to prawda - nie ma klimatu całości...
#35(odp. na #34)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-06-29 02:15:37)
1. "Z przyczyn technicznych ruch planowy parowozów został tymczasowy wstrzymany. Data ponownego wznowienia kursów pojawi się w terminie późniejszym."
2. w dniu 25.06.2023r zmarł Howard Jones.
3. TEGOROCZONA PARADA PAROWOZÓW ODBĘDZIE SIĘ WYJĄTKOWO W DNIACH 19-20 SIERPNIA 2023!
4. FUNDUSZ ODBUDOWY WOLSZTYŃSKICH PAROWOZÓW https://www.parowozo…
#36(odp. na #30)
X. Piast II Chrobry
(2024-01-14 18:40:39)
Obecnie "pod parą" jest 1 krótki "ogryzek" Wolsztyn odj. 14:14 Zbąszynek przyj. 15:06, powrót 15:30.
W sumie na tym szlaku jest 6 par w dni robocze.
Inny ogryzek: Leszno odj. 07:27 Włoszakowice przyj. 07:46, powrót 08:00 przyjazd Leszno 08:20.
#37
Błażej Kopka
(2024-01-14 19:00:16)
Ogryzki ogryzkami - lepsza informacja to ta, że KW ma nierozstrzygnięty przetarg na usługi parowozem obecnie. Parowozownia Wolsztyn nie złożyła oferty w ostatnim przetargu.
#38
ROPA Poznań
(2024-01-14 20:10:37)
Ogryzek, ogryzkiem lepiej zajmujmy się, jak zdobyć 5 mln na naprawę "Pięknej Heleny", Pm36 w Wolsztynie. Paradoks jest taki, ze jest Ona własnością woj. mazowieckiego, a oddana została do Wolsztyna.
#39
Prochiron
(2024-01-14 22:01:09)
Jak dla mnie, obecny rozkład jest okej, jeśli ktoś chce się przejechać to ma taką możliwość, a uczniowie dojeżdżający do Leszna nie muszą się męczyć w historycznym składzie, na co były narzekania.
#40(odp. na #37)
X. Piast II Chrobry
(2024-01-15 18:38:48)
Parowóz Pt 47-65 - na trasie w dniu 13.01.2024 https://www.youtube.… (szlak Stęszew - Wiry).
#45(odp. na #37)
X. Piast II Chrobry
(2024-03-22 14:28:07)
"Tegoroczna Parada Parowozów zaplanowana jest na 4 maja.
- Z wielką przyjemnością serdecznie zapraszamy Państwa na XXVIII Paradę Parowozów, która odbędzie się w malowniczym mieście Wolsztyn 4 maja 2024 roku. Start parady o godzinie 13:45. Widowisko "Światło - Para - Dźwięk" 21:00 - informuje Parowozownia Wolsztyn." https://epoznan.pl/n…
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.