Międzyrzecz
Ostatnia zmiana: 2023-03-04
Opis ogólny |
---|
Stacja wyposażona jest w urządzenia mechaniczne scentralizowane sterowania ruchem oraz sygnalizację świetlną i kształtową. 2007-05-02: Perony do mycia wagonów - są, w stanie dobrym, ale gorzej z torami przy tym peronie… Magazyn - została tylko rampa. Budynek dworcowy - jest cały, ale brakuje mu bufetu i kilku rzeczy. Nastawnie - stoją całe, są używane. Parowozownia - chyba spłonęła (nie wiem dokładnie), stoi nieużywana, można ją odnowić. Żurawy wodne - przy parowozowni jest, ale nie działa, a w okolicach przejazdu kolejowego przy ulicy Poznańskiej zostały same "fundamenty". Przejścia podziemne - nieźle zalane, raczej da się tam (obecnie) wejść tylko w stroju nurka… Wieże wodne - stan doskonały, co prawda w tej koło dworca odpada jakaś tam miara:), ale mniejsza z tym, osprzętowania raczej nie ma. Inne budynki - zamieszkałe przez bezdomnych. (info: Filip "parowozek" Dziedzic). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | 2018-11-29: Budynek dworcowy z dostępem do przejścia podziemnego miał pożar i został sprzedany w 2010 r. Aktualnie jest tam pub i drukarnia (info: Olivier). | |
budynki obsługi taboru: |
10 listopada 2009: Dawna parowozownia ma być wyburzona do końca tego tygodnia. Zdaniem Czytelników, to marnotrawstwo publicznych pieniędzy. Wyburzanie nieczynnej od lat parowozowni ma się zakończyć jeszcze w tym tygodniu. Kolej wyzbywa się swojego majątku w mieście. Jutro ma się ukazać ogłoszenie o wystawieniu na przetarg na zrujnowanego dworca. Parowozownia to już sterta ruin, na której uwijają się robotnicy z Gorzowa Wlkp. Rozbierają budynek metr po metrze. Mieszkańcy mają mieszane uczucia. Jedni się cieszą i mówią, że opuszczony budynek należało już dawno wyburzyć. - Był opuszczony. Buszowali tam narkomani i rozmaity element - mówi Czytelniczka z ul. Piastowskiej. Dziś przed południem gruzowisko oglądał zza płotu międzyrzeczanin w podeszłym wieku. Nie chciał się przedstawić. Mówi, że jest emerytowanym kolejarzem. Prawie 40 lat przepracował w PKP. - Serce się kraje, jak to widzę. Wybudowali taki gmach, żeby potem go wyburzać. Takie marnotrawstwo jest możliwe tylko w Polsce - mówił. Parowozy nawet tam nie wjechały Parowozownię wybudowano pod koniec lat 80. minionego wieku. - To był najnowocześniejszy taki obiekt w ówczesnym województwie gorzowskim. Wybudowano potężną halę i biurowiec, ale lokomotywy nigdy tam nie wjechały. Przez jakiś czas działała tam firma remontująca drezyny. Potem stał pusty i niszczał - opowiada inny kolejarz. Dworzec kolejowy wybudowano w 1885 r. Zabudowania kolejowe powstały kilkaset metrów za południowo-wschodnimi rogatkami miasta. Na przylegającym doń placu powstał hotel dworcowy - dzisiejsza siedziba Powiatowego Urzędu Pracy oraz redakcji i biura ogłoszeń oddziału, ,Gazety Lubuskiej’’. Początkowo mieszkańcy jeździli pociągami do Zbąszynia, ale w następnych latach wybudowano torowiska łączące miasto z Rzepinem, Gorzowem i Toporowem. Parowozownia ma być rozebrana do końca tygodnia. Dlaczego władze PKP zdecydowały się na taki krok?. Zapytaliśmy o to Piotra Kryszaka, rzecznika oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Poznaniu. - Rozbiórka podyktowana jest brakiem zainteresowania ze strony służb kolejowych na korzystanie z obiektów oraz rosnącymi kosztami utrzymania nieruchomości, czyli podatkami i zabezpieczeniem - odpowiedział. Jeden z Czytelników twierdzi, że powinny sprzedać budynek, lub oddać go gminie na muzeum pożarnictwa. - Na przeszkodzie do sprzedaży lokomotywowni stoi przede wszystkim nieuregulowany stan prawny nieruchomości oraz brak dostępu do drogi publicznej - napisał nam P. Kryszak. Rzecznik poinformował nas również, że w jutrzejszym wydaniu dziennika, ,Rzeczpospolita'' ma się ukazać ogłoszenie o wystawieniu na przetarg zrujnowanego dworca PKP w Międzyrzeczu. Przypominamy, że kilka lat temu spłonął jego dach, a wiosną br. zamknięto działającą tam kasę. Budynek to ruina, choć latem zabezpieczono prowizorycznie jego strop. Kolej chciała go wydzierżawić, ale nie było chętnych. Dlatego teraz postanowiono go sprzedać. Dla podróżnych tylko perony? Przetarg wyznaczono na 16 grudnia. Co z holem i kasami? Teraz są zamknięte i podróżni czekają na szynobusy na peronach. Na deszczu i wietrze. Czy kolej zamierza sprzedać cały budynek, czy też wyłączy z transakcji hol dla pasażerów? - Do przetargu wystawiony zostanie cały budynek. Spółka prowadząca przewozy pasażerskie zadeklarowała, że na temat funkcjonowania pomieszczeń potrzebnych do obsługi ruchu kolejowego rozmawiać będzie z przyszłym nabywcą - odpowiada P. Kryszak. Remont budynku pochłonie miliony. W dodatku to zabytek objęty ochroną przez służby konserwatorskie, dlatego ewentualna odbudowa musi być prowadzona zgodnie z ich zaleceniami. - To znacznie podraża koszty prac budowlanych. Tymczasem w mieście jest sporo pustostanów, ale jakoś nikt się nimi nie interesuje. Efekt może być taki, że kolej nie znajdzie chętnego i budynek sam się rozsypie - twierdzi jeden z naszych rozmówców. (Źródło: Gazeta Lubuska) |
|
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe i świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: 2018-11-29: Przejście podziemne zalane w 2006.r i zostało zamknięte. (info: Olivier) 2014-08-17: Budynek został sprzedany podmiotowi prywatnemu (dalsze informacje nieznane). (info: J. Szajek). Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Mi Mi1 |
|
wieża wodna: |
2005-05: Wieża wodna nr 1 stoi ok. 100 m na pd-wsch od budynku dworca, przy ślepym przedłużeniu ul. 30 Stycznia, przy torach, stan wieży dobry. Podobne wieże stoją m.in. na stacjach: Gościkowo, Grabów nad Prosną i Śrem. Wieża wodna nr 2 stoi ok. 350 m na pn-zach. od budynku dworca, po przeciwnej stronie torów, w sąsiedztwie lokomotywowni. Podobna wieża stoi w Tucznie. (info: Bolesław Wojtyniak) |
|
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: |
HAFAS:5102229 IBNR:7286 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
22,880 | Wierzbno – Rzepin (364) | ||
29,896 | Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367) | ||
0,000 | Międzyrzecz – Toporów (375) | ||
Miedzyrzecz – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Początek LK375 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adaś
(2024-11-21 07:05:28)
Czy posterunki w Międzyrzeczu i Gorzowie Wielkopolskim otwarte są całodobowo?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Międzyrzecz