Kotuń
Ostatnia zmiana: 2023-11-23
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: W 2004 roku,w czasie modernizacji odcinka Mrozy-Siedlce,rozebrano wszystkie 3(lub 4?)dodatkowe tory,wybudowane nowe perony w miejsce starego i zbudowano podziemne przejście,likwidując kładkę. (info: michalaniou, 2005-01-12) Tu mieszkali moi dziadkowie, którzy pracowali na kolei. Dowiedziałem się paru rzeczy, ale dziadkowie już po tylu latach to tak dokładnie nie pamiętają. Ta pamięć mogła się trochę zacierać, informacje mogły być nieścisłe lub przeinaczone, więc oddzieliłem tylko to co do czego są pewni. Żeby zweryfikować te informacje rozmawiałem z poszczególnymi osobami pojedyńczo i nic nie sugerowałem. A oto informacje: Nazwa Broszków była pierwotna. Taka nazwa obowiązywała mimo, że wieś Broszków oddalona była od stacji 3 kilometry. Jednak właściciele ziemscy z Broszkowa mieli duże wpływy i ustalili nazwę nowej stacji "Broszków".Obowiązywała ona do przełomu lat 50 i 60-tych. Nie udało mi się ustalić dokładnej daty. Ale było to prawdopodobnie gdzieś między 1958 a 1960 rokiem. Zmiana nazwy została niejako wymuszona sytuacją polityczną. Broszków kojarzył się z burżuazją,a w owym czasie władza była na to uczulona. Mimo wszystko Dyrekcja Kolei odrzuciła początkowo wniosek o zmianę nazwy tłumacząc to kosztami (zmiana stempli,rozkładów, tabliczek). Jednak drugie pismo przyniosło już skutek - dyrekcja w Warszawie wyraziła zgodę na zmianę nazwy (drugi wniosek o zmianę nazwy dostraczał mój dziadek, który pracował w Dyrekcji na Grójeckiej w Warszawie - ale to tak na marginesie). Co do zmiany nazwy to zdania mieszkańców były podzielone. Działacze partyjni oczywiście dążyli do zmian. Również logika podpowiadała,że stacja powinna nazywać się Kotuń, gdyż właśnie w środku tej wsi mieściły się perony. Część mieszkańców jednak wolała starą nazwę. Dodatkowe tory zostały wybudowane w czasie wojny przez Niemców.W czasie II w.ś. zatrzymywały się tam transporty niemieckie jadące na front wschodni. Pociągi z tymi transportami były też aktem ataków miejscowej komórki Armii Krajowej. Po wojnie na dodatkowych torach często zatrzymywały się pociągi, którymi Armia Czerwona wywoziła maszyny przemysłowe rozkradane z terenu Niemiec. W późniejszych latach zatrzymywały się tam również pociągi z radzieckimi żołnierzami sukcesywnie wycofywanymi z Niemiec po wojnie. Tory te służyły również miejscowemu GS, który sprowadzał/wysyłał stąd towary (głównie zboże, ziemniaki). Tutaj zatrzymywały się też wagony z węglem i innymi przydziałami dla kolejarzy. Otrzymałem sprzeczne informacje na temat tego, czy po wojnie dobudowano jakieś tory dodatkowe. Niekórzy mieszkańcy twierdzą, że takie dobudowano jeszcze w latach 60-tych. Ale jest to niepotwierdzone. Tory doadtkowe były wykorzystywane do momentu rozpoczęcia modernizacji odcinka Mrozy-Siedlce (oczywiście już tylko w małym stopniu). Najprawdopodobniej wieży wodnej na stacji nie było (takie na pewno były w Siedlacach i Mrozach, Kotuń więc jej nie potrzebował). Było natomiast urządzenie zwane "wodokaczką", ale nie udało mi się ustalić co to jest i do czego mogło to służy Opis infrastruktury: wow, fajnie to wygląda na zdjęciach, ale nic z tego nie zostało, zwykłe 2 tory z 2 parami zwrotnic na końcu i na początku przystanku (info: bartosz sowa (Kędzierak), 2007-11-21). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | mazowieckie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dobrym | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | małe wiaty peronowe | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: | czynna - biletomat | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
HAFAS:5101733 IBNR:1214 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
77,428 | Warszawa Zachodnia – Terespol (2) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kotuń