Świdwin
Ostatnia zmiana: 2025-09-01
| Opis ogólny |
|---|
|
W 1893r po posiedzeniu sejmiku samorządowego rozważano plan budowy normalnotorowej linii Świdwin-Resko, pomimo podjęcia prac przygotowawczych w 1898r linia nie doczekała się budowy. W 1897r powstał projekt wybudowania linii wąskotorowej Świdwin-Sławoborze. Gdyby zrealizowane zostały tamte plany, obecnie Świdwin byłby 5 kierunkowym węzłem. W latach 1923-29 rozpatrywany był wstępny projekt budowy nowej linii kolejowej Kołobrzeg-Świdwin-Krzyż. (info: Marcel Durbajło, 2006-03-08, źródło: "Dzieje powiatu Świdwińskiego") Od dnia 16-04-2007 na stacji jest przeprowadzana modernizacja. Wymienione zostaną semafory kształtowe wyjazdowe w kierunku Rąbina na świetlne, prócz semafora wyjazdowego na linię do Smardzka. Semafor wjazdowy od strony Rąbina zostanie także zastąpiony przez semafor świetlny, dodatkowo zostanie on przesunięty o 1000m czyli przed skrzyżowanie z drogą do Kołobrzegu. Tym samym ulegnie likwidacji ostatnie stanowisko i budka dróżnika w km 254 na odcinku Słupsk-Stargard, przejazd będzie obsługiwany z nastawni dysponującej SW przez dyżurnego ruchu.(info: Marcel Durbajło) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | zachodniopomorskie | |
| dodatkowe tory: |
są, zdatne do eksploatacji 2008-10: Na bocznicy od strony budynków istnieje składnica drewna Lasów Państwowych, gdzie przeładowuje się drewno z samochodów na wagony kolejowe. (info: mormon81). |
|
| budynki dworcowe: |
używany zgodnie z przeznaczeniem Obecny budynek dworca został wybudowany w 1901r. W okolicy stacyjnej znajduje się duży magazyn należący do "spółki zbożowej". Obecnie jest tam drugi punkt skupu złomu. 2008-10: Obecnie trwa remont budynku dworca Świdwin. Wymienione zostało pokrycie dachu (dachówka ceramiczna), remont elewacji. 2006-09: Dworzec czynny od 5:30 do 17:45. (info: ET22-578) |
|
| budynki obsługi taboru: |
była, ale obecnie już nie istnieje 2005-10-09: Na stacji znajduje się jednostanowiskowa lokomotywownia pomocnicza z widocznym śladem po obrotnicy. Lokomotywownia główna została rozebrana - w jej miejscu stoją prywatne garaże. Sieć trakcyjna zawieszona nad czterema torami. (info: Marcel Durbajło). |
|
| zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
| semafory: |
W dniu 09-06-2007 wymieniono semafory kształtowe: - wjazdowy od strony Rąbina, - wyjazdowe do Rąbina, - wyjazdowy do Połczyna Zdr, na semafory świetlne. Semafor wyjazdowy do Połczyna będzie dalej funkcjonował na stacji w Runowie Pomorskim, pozostałe "kształty" pojadą na złom.(info: Marcel Durbajło) 2008-10: Semafor kształtowy wjazdowy od strony Połczyna Zdroju wymieniony został w miesiącu sierpniu 2008r. na świetlny. (info: mormon81) 2006-07-10: Naciągi do semaforów: stan dostateczny Semafory: stan bardzo dobry (info: ET22-578) W dniu 01.12.2005 wymieniono semafor kształtowy wjazdowy od strony Szczecina przed przejazdem kolejowym na ul. Szczecińskiej L1/2 na świetlny ulokowany w km 256.300 od strony Worowa (info: Marcel Durbajło) |
|
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: |
2012-08: Kasa biletowa Przewozów Regionalnych czynna codziennie w godzinach 5:45-17:30. (RJ 2011/2012). (info: Rafał). 2006: Kasa biletowa czynna 6:00-18:00. (info: ZZPR Szczecin RJ 2006/07) |
|
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | Wieża wodna stoi ok. 120 m na pd-zach od budynku dworca; podobne wieże stoją m.in. na stacjach Gorzów Wlkp.,Słupsk, Złocieniec (info: Bolesław Wojtyniak, 04-08-2012) | |
| perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
| kody: |
EPA:5100209 HAFAS:5100142 IBNR:8398 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 255,108 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
| 24,447 | Połczyn Zdrój – Świdwin (421) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Inne punkty należące do stacji | |
|---|---|
| Koniec LK421 | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
X. Piast II Chrobry
(2023-10-02 01:24:49)
Powstaje nowy przystanek Świdwin Zamek ok. 2 km od stacji, w kierunku Szczecina. Ma być czynny od XII.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Świdwin
Ogólnopolska Baza Kolejowa