Niezdrowice
Ostatnia zmiana: 2022-12-25
| Opis ogólny |
|---|
| Bardzo wysoki budynek dawnej nastawni w ostatnim czasie służył jako strażnica przejazdowa. Obsługę przejazdu zniesiono 1 kwietnia 2020 roku. |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | opolskie | |
| semafory: | świetlne zlikwidowane | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): | ||
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| perony: | 2 perony jednokrawędziowe (przystanek służbowy dla pracowników PKP) | |
| kody: | ||
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 52,590 | Katowice – Legnica (137) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
wasiukibic
(2020-09-21 20:16:46)
Napotkany przeze mnie dziadziuś, poinformował mnie, że posterunek ów powstał na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, kiedy budowano obecne Zakłady Chemiczne "Blachownia" i tutaj umiejscowiono rozjazdy, które umożliwiały wjazd pociągom na teren kombinatu od strony Gliwic, bez konieczności zajeżdżania na stację Sławięcice. Było to istotne z punktu widzenia obsługi zakładu, ponieważ oryginalnie produkował on różne wyroby syntetyczne z górnośląskiego węgla (m.in. benzynę), a transporty musiały iść raz za razem. Niemcy przywiązywali dużą rolę do przepustowości węzła w Kędzierzynie, toteż w latach 30. i 40. był on przebudowany. Tor do kombinatu biegł początkowo pomiędzy torami szlakowymi linii 137, a następnie pod torem szlakowym nr 1, udawał się w kierunku grupy przyjazdowej Zakładów Chemicznych. Wiadukt w ciągu toru nr 1 pozostał po dziś dzień, jednak połączenie zakładów z torami szlakowymi Podsudeckiej zlikwidowano w latach 80. lub 90. XX wieku - jest to obecnie tor wyciągowy z grupy. Posterunek odgałęźny przekwalifikowano na odstępowy, a następnie na strażnicę przejazdową.
Za czasów Gierka planowano zbudować w Blachowni rafinerię ropy naftowej (?), powstały nawet zbiorniki na paliwo, późniejsza baza CPN, dalej Orlen, obecnie nieczynna.
Fajnie by było, gdyby znalazł się ktoś potwierdzający/zaprzeczający tą wersję, bo o ile tor do kombinatu pamiętam osobiście, o tyle pozostałych rzeczy ciężko się w necie doszukać.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Niezdrowice
Ogólnopolska Baza Kolejowa