OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wysoka Kamieńska

Ostatnia zmiana: 2025-06-07

Opis ogólny
Opis budynków: Wieża wodna stoi ok. 320 m. na północ od przejazdu kolejowego na drodze nr 108 Parłówko - Golczewo. (info: Bolesław Wojtyniak, 25-05-2010)

Budynek zamknięty zdewastowany. Częściowo adaptowany do innych celów. (info: Givsz, 22-10-2011)

PKP zaplombowało dworzec i nie wpuszcza podróżnych

Powodem jest brak pieniędzy na utrzymanie budynku. Narzekają, że nie pomaga im gmina. - Oni nie chcą wcale rozmawiać - twierdzi zastępca burmistrza z Golczewa Józef Malec.

PKP kolejny raz się nie popisało. Tym razem ukarali swoich pasażerów i zamknęli dworzec w Wysokiej Kamieńskiej. Na budynku wywiesili obwieszczenie przedstawiciela zarządu, który tłumaczy powody swojej decyzji.

"Dworce służą pasażerom i przewoźnikom. W krajach Europy istnieje opłata dworcowa wnoszona przez przewoźników. W Polsce są oni zdecydowanym jej przeciwnikami. Chcą korzystać z dworców i nie płacić za to. Nie godzimy się na taki dyktat. Dworce zbudowano przecież z myślą o klientach, z których utrzymują się kolejowi przewoźnicy. Prosimy o zrozumienie i wybaczenie. Prosimy także o społeczny nacisk, by dworce takie jak ten znalazły wreszcie źródło pokrycia kosztów ich utrzymania. Jeśli zmienią się warunki prawno-finansowe, ponownie udostępnimy dworzec przewoźnikom. Dziś z wielką przykrością musimy go zamknąć".

Perony w Wysokiej Kamieńskiej znajdują się na otwartym terenie, gdzie pasażerom czekanie na pociąg utrudnia zacinający wiatr, a zimą śnieg. Do tej pory na dworcu można było znaleźć schronienie. Zapytaliśmy, kiedy plomby z budynku znikną?

- Zamknęliśmy dworzec, ponieważ nie mamy pieniędzy na jego utrzymanie. W tym miejscu jest znikoma liczba podróżnych - mówi Barbara Leszczyńska z PKP S.A.. - Dworzec pozostanie zamknięty do odwołania. Nie dostajemy żadnych pieniędzy na jego utrzymanie. Gmina nam w żaden sposób nie pomaga, chociażby w jego sprzątaniu. Budynek jest zdewastowany, nikt nie chce otworzyć w tym miejscu ani kasy biletowej, ani punktów handlowych. Musimy płacić podatek z tytułu nieruchomości, ogrzać go, zapewnić wodę, odśnieżać. A to wszystko wiąże się kosztami.

Przedstawiciele PKP S.A. przekonują, że są gotowi do rozmów. Plomby z dworca mogą zdjąć dopiero wtedy, gdy gmina zadeklaruje pomoc w jego utrzymaniu bądź znajdą się najemcy. Są gotowi go również przekazać dworzec samorządowi np. na cel publiczny lub sprzedać osobie prywatnej.

- W województwie śląskim w takim budynku powstała siedziba straży miejskiej. Czasami tworzone są galerie sztuki, czy miejskie ośrodki kultury. Ciekawym przykładem jest też wykorzystanie byłego dworca Białowieża Towarowa na piękną restaurację w woj. podlaskim. Są różne rozwiązania, musi być tylko chęć samorządów lokalnych lub inwestorów prywatnych - mówi Barbara Leszczyńska.

Zastępca burmistrza Golczewa Józef Malec twierdzi, że jest to nieczysta gra PKP. Gmina nie dostała żadnego oficjalnego pisma o zamknięciu dworca. Prowadzone już były wcześniej rozmowy na temat dworca w Wysokiej Kamieńskiej, jednak koleje dyktują swoje warunki.

- Możemy im pomóc, ale nie będziemy ich wyręczać - mówi. - Oni powinni poczuwać się do obowiązku, by utrzymać swój obiekt. Wysoka Kamieńska to bardzo istotny węzeł komunikacyjny, z peronów korzysta mnóstwo osób. PKP przez 15 lat nic nie zrobiło, by go na bieżąco utrzymywać. Wznowimy z nimi rozmowy. Mamy nadzieję, że będą gotowi do partnerskiej. Do tej pory nie wyrażali takich chęci. (info: MICHAŁ H., SZCZECIN DĄBIE, 04-11-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: zlikwidowane w 2015 roku
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: WK od strony Świnoujścia
WK1 zlikwidowana
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100145
HAFAS:5100221
IBNR:526
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  53,174 Szczecin Dąbie – Świnoujście Port (401)  
  0,000 Wysoka Kamieńska – Trzebiatów (407)  
  60,485 Worowo – Wysoka Kamieńska (420)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Sławek (2020-11-25 23:19:52)
    127 zdjęć z Wysokiej Kamieńskiej i ani jedno parowozowni, którą doskonale pamiętam. Że też nikomu nie chciało się tam podejść!
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2020-11-26 08:56:34)
    Podobna sytuacja jest w Grabownie Wielkim. Niestety, czasem jest tak, że człowiek jorgnie się o braku obiektu, gdy jest na to za późno. Dawniej (a i obecnie też), w wielu punktach sieci kolejowej skupiano się przede wszystkim na dworcach, peronach, innych miejscach ogólnodostępnych.
  • #3 (odp. na #1) octanq (2023-09-11 22:57:59)
    Doszedłem, o który budynek chodzi, ale szczerze mówiąc, brak jest źródeł, więc każde wskazówki/schematy/opisy/wspomnienia są mile widziane, Panie Sławku. Na przykład na co zwrócić uwagę, co sfotografować itp.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wysoka Kamieńska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...