OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Tarnów Filia

Ostatnia zmiana: 2025-04-09

Opis ogólny
Opis ogólny: Lokomotywownia i wieża ciśnień wspólna ze stacją Tarnów. Przystanek był dla kolejarzy dojeżdżających do lokomotywowni. Nie istniał oficjalnie w rozkładach jazdy. (info: DJ, 2005-08-23)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: nie ma i nie było
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: wspólna ze stacją Tarnów
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  1,850 Tarnów – Leluchów (96)  
  0,000 Tarnów Filia – Tarnów Wschód (609)  
  Tarnów – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Paweł Skup (2024-06-20 09:26:30)
    W IKC z 28 lutego 1937 roku odnalazłem notatkę nt. wykolejenia na "dworcu kolejowym Tarnów-filja". Oznacza to, że zarówno sama stacja, jak i jej nazwa, istniały przed 1938 rokiem, który to mamy wyszczególniony w tabelce historii punktu jako czas jego powstania.
  • #2 (odp. na #1) Stanisław Stanisław (2024-06-20 14:48:24)
    Pawle zwróć jednak uwagę na to, że w wydawnictwie służbowym PKP:

    Spis stacji i przystanków kolejowych obowiązujący od dnia 15 lutego 1938 r. ogłoszony w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Kolejowych
    http://dlibra.umcs.l…

    nazwy Tarnów Filia nie ma. Należałoby się zastanowić, czy wymieniona w artykule nazwa "Tarnów-filja" (filja małą literą) nie jest nazwą potoczną (a nie oficjalną), używaną ówcześnie przez tarnowskich kolejarzy, miejscową ludność, czy dziennikarzy, od której np. ostatecznie nadano stacji oficjalną nazwę Tarnów Filia. W prasie z epoki (ale i po 1945) w różnych artykułach traktujących o kolei, niekiedy pojawiają się nazwy nie mające odzwierciedlenia w oficjalnej nomenklaturze PKP. Może taka sytuacja zaistniała w artykule w Ilustrowanym Kurierze Codziennym z 1937 o którym wspominasz.

    Natomiast, co do funkcjonowania samej stacji przed 1939, nie ulega wątpliwości, że istniała ona, bo na różnych historycznych mapach datowanych na II połowę lat 30-tch, jest w tym miejscu stacja opisana jako Tarnów-Przeddworzec, natomiast na mapie wojskowej wykonanej przez Biuro Wojskowe Ministerstwa Komunikacji, z 1939 (lub końca 1938 - , po zajęciu przez Wojsko Polskie w październiku 1938 czechosłowackiego Zaolzia, ponieważ na mapie teren ten jest już uwzględniony w granicach Polski i sieci PKP) na arkuszu DOKP Kraków stacja jest opisana na mapie jako Tarnów Dw Wstępny (Dw = Dworzec). Co interesujące, stacja figurująca w Bazie jako Tarnów Wschodni, opisana jest na tej mapie jako Tarnów Przedm (Przedm = Przedmieście(a?)). Nazwa Tarnów Przeddworzec odnotowana jest np. na stronie atlaskolejowy.net.pl
    https://www.atlaskol…

    Trudno dziś, z perspektywy lat, bez konkretnej dokumentacji (choćby ikonograficznej), wyrokować, jaką oficjalną nazwę nosiła stacja towarowa w 1938 r., może - skoro nie ma żadnej innej w wykazie wymienionym na wstępie - był to ogólnie rejon stacji Tarnów.
  • #3 (odp. na #2) Paweł Skup (2024-06-21 17:51:38)
    Dziękuję, Stanisławie, za odpowiedź, z którą się w pełni zgadzam. Po prostu zaskoczyło mnie, że tak oryginalna nazwa (bo czy słowo Filia znajduje się w nazwie którejkolwiek z polskich stacji?) jest stosowana przed jej wprowadzeniem. I tu dochodzimy do rozjazdu pomiędzy teorią a praktyką, światem namacalnym, a papierkowym. Wielkością liter nie przejmowałbym się zbytnio, ponieważ te 100 lat temu często nazwy stacji pisano częściowo od małej litery, a co najwyżej główny toponim wielką. Zresztą ortografia, zwłaszcza ta dotycząca pisowni od wielkiej-małej litery i łacznej-rozłącznej, była interpretowana dość swobodnie. Z Atlasukolejowego wynika, że nazwę Tarnów Filia wprowadził dopiero zarząd okupanta. Skąd ta rozbieżność? Może Niemcom słowo filia wydawało się bardziej aryjskie niż przeddworzec.
    Tu zahaczamy o jeszcze jedną ciekawą sprawę, a mianowicie dziś słowa dworzec i stacja znaczą coś innego, a kiedyś były używane wymiennie, zwłaszcza w prasie. Zresztą i dziś jakże dla nas istotne jest rozróżnienie stacji od przystanku. Natomiast w zapowiedziach w pociągach leci bez żenady "Następna stacja..." i tu pada nazwa przystanku. Zgrzytem zabawnym jest np. "Następna stacja Legionowo Przystanek".
    Troszkę mi to wszystko przypomina sytuację, gdy pomimo oficjalnej nazwy ulic mieszkańcy, choćby w Warszawie, używali nazw przedwojennych. Przez cały PRL mówiło się np. Plac Wilsona, a nie Komuny Paryskiej, Chmielna, a nie Rutkowskiego, Plac Bankowy, a nie Dzierżyńskiego itp. Choć tu mamy jeszcze element polityczny, którego w przypadku naszej Filii zapewne nie było.
  • #4 Jan Szponder (2024-06-22 23:04:27)
    Na Mapie Sieci Kolejowej PKP z 1946 roku jest zaznaczona stacja Tarnów - Filia na 1,1 km.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Tarnów Filia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...