OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Stalowa Wola Rozwadów Towarowa (galeria)

Ostatnia zmiana: 2024-06-11

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Obraz
fot. Wiesław Łomacz (2010)
opis ⇵
Obraz
fot. Wiesław Łomacz (2010)
opis ⇵
Obraz
fot. Wiesław Łomacz (2010)
opis ⇵
Obraz
fot. Łukasz Garbacz (2013-05-05)
opis ⇵
Obraz
fot. Wiesław Łomacz (2019-06-22)
opis ⇵

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Tomasz Jędrzejewski (2020-12-05 12:49:00)
    Jakie jest źródło informacji, że stacja powstała w 1914 roku? Stacji nie ma na żadnej (!) przedwojennej mapie, np. mapa WIG 1:100 000 z 1938 roku http://igrek.amzp.pl… , mapa WIG 1:25 000 z 1938 roku http://igrek.amzp.pl… oraz niemiecka mapa z 1944 roku http://igrek.amzp.pl… , widać też na nich że nie było też wtedy łącznicy w Charzewicach. Warto zwrócić też uwagę na wydaną w 2017 roku książkę "Stacja kolejowa Rozwadów - akta galicyjskie C.K. Ministerstwa Kolei Żelaznych" autorstwa dr Grażyny Stojak. Powołując się na to źródło dołączam też recenzję https://repozytorium… wskazującą na występujące w nim nieścisłości. Jednak istotne jest to, że znajdują się tam skany oryginalnych dokumentów początku XX wieku, w szczególności plany ówczesnego układu torowego stacji Rozwadów oraz zatwierdzony plan tzw. Wojskowego Dworca Kolejowego Rozwadów, który faktycznie przewidywał w tym miejscu budowę dużej, wojskowej stacji kolejowej wraz z łącznicą. Plan ten pochodzi jednak dopiero z 1916 roku i w dodatku nie został zrealizowany.

    Kolejny czynnik przemawiający za późniejszym powstaniem stacji to nikłe prawdopodobieństwo, że wojskowi kartografowie dwóch państw przegapili istnienie całkiem pokaźnej stacji na obrzeżu strategicznego węzła kolejowego. Aż do 1936 roku (powstanie COP-u i budowa Zakładów Południowych) w okolicy nie istniał żaden większy przemysł. Wg https://sztafeta.pl/… rozbudowa rozwadowskiego węzła miała miejsce w 1944 roku. Wykonywali ją Niemcy razem z budową drugiego toru na linii z Przeworska, m.in. wtedy miała powstać także istniejąca do 2015 roku lokomotywownia ( http://swr.podkarpac… ). Zatem prawdopodobna jest albo budowa tej stacji dopiero w 1944 roku, albo po wojnie, gdy rozbudowująca się huta zaczęła generować duży ruch towarowy.
  • #2 subsens (2020-12-06 21:03:47)
    Wojskowy kartograf z definicji nie jest sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. W zasadzie wobec map należałoby stosować elementy klasycznej krytyki źródła, pytając, czy autor mógł znać prawdę, a jeżeli tak, to czy mógł i czy chciał ją przekazać. Nawet uwodzący bogactwem szczegółów Messtischblatt potrafi jednych wprowadzić w błąd, a innych co najmniej mocno rozczarować. Wskazane przez Ciebie mapy to poniekąd dzieło tej samej ręki kpt. Włodzimierza Katrala, który w 1936 unacześnił (w zakresie znanym jemu i jego przełożonym) materiał austriacki i rosyjski z końca XIX w. Z tego powstała polska 1/25k, na jej podstawie polska setka – oba wydania z 1938, oraz niemiecka 1/25 z 1944 jako przedruk polskiej bez dokonywania zmian (unveränderter). Ten przedruk dowodzi również istnienia w 1938 co najmniej dwóch edycji, bo przywołano w nim tylko pomiary austriackie z 1875, a kpt. Katral tu 'sprawdził', a nie – jak tam - 'unacześnił'.
    Powyższy bełkot można pominąć. Istota jest taka: podstawą rzetelnej niemieckiej setki (Mil.-Geo.-Karte z 1944) prawdopodobnie jest nieznana nam, trzecia wersja arkusza 4634 polskiej 1/25 z 1938, na której pokazano stację rozrządową i łącznicę: http://maps.mapywig.…
    W Twoim komentarzu spotykają się dwa 'rynki' wymiany informacji. Na jednym Opaliński może postawić zarzuty Stojakowej, a ona nie może odeprzeć ich argumentem, że każdy ma prawo pisać o Rozwadowie – również Opaliński, jeśli potrafi to zrobić lepiej. Na drugim np. atlas Fedorowicza, semaforek Karwata, anarchizująca Baza, same sobie wyznaczają standardy, tzn. źródło wtórne nie ma obowiązku objaśniania i dowodzenia czegokolwiek, a odpowiedzialność za wykorzystanie danych ponosi wyłącznie odbiorca. Ma to dobre i złe konsekwencje. BTW, bardziej niebezpieczna jest przestrzeń pomiędzy, otwarta na druk nierecenzowanych gniotów w twardych okładkach i formacie A4, które kupujemy z głodu wiarygodnej informacji oraz braku jakiegokolwiek wyboru.
    Powstanie stacji rozrządowej nie zależy bezpośrednio od lokalnego przemysłu, a wielka wojna generowała na kolejach potężne, błyskawicznie realizowane inwestycje. Żeby mieć pewność, że nie wywala się tu jakichś szeroko otwartych drzwi, warto sprawdzić mapy austriackie (z końca k.u.k. epoki) i np. to: https://digi.landesb…
  • #3 (odp. na #1) Marek Potocki (2020-12-11 16:39:26)
    1944 jest możliwy, ale nie później. Ty jest zdjęcie lotnicze z października tego roku: https://fotopolska.e…
    Z tego co pisze Subsens wychodzi, że mapy międzywojenne to tak naprawdę jeden produkt kilkukrotnie przerabiany, ale niekoniecznie aktualizowany.

    Dodaję stosowną adnotację.
  • #4 subsens (2020-12-13 22:23:17)
    Ta mapa: http://maps.mapywig.… nosi datę 11 lutego 1917 (lewy dolny róg ramki) i pokazuje obie stacje oraz łącznicę. Ten przepust na łącznicy: https://www.bazakole… nosi datę 1916. W polecanym Tomaszowi zeszycie Ratzenhofera jest wzmianka o tworzeniu dużych punktów rozrządowych i postojowych w kilku lokalizacjach, w tym Rozwadowie: https://digi.landesb… w kontekście (już) lata 1915. Ale jednocześnie, rozprawiając się z wersją 1914 nie można z góry lekceważyć Rosjan - czasami to oni wszczynali roboty, z których ostatecznym kształtem kojarzymy ich przeciwników.
  • #5 Deszczowy pies (2022-08-30 21:32:01)
    Budowy łącznicy i posterunku Stalowa Wola Rozwadów Towarowa raczej nie przypisywałbym Rosjanom, nie ma ich na oryginalnym planie budowy linii do Rozwadowa, ani w wykazie posterunków przekazanych do eksploatacji Kolejom Nadwiślańskim.
    Myślę, że jeżeli ktoś dłubał w łącznicy to Austriacy ale raczej jej nie wybudowali, a jeżeli wybudowali to nie uruchomili bo nie ma Charzewic lub czegoś podobnego w wykazie posterunków ruchu z 1916 r. i schemacie z tegoż roku. Jakaś łącznica istnieje na słabym schemacie z 1918 r. ale bez zaznaczonych posterunków. Pamiętajmy, że front w 1915 r. stanął jakieś 300 km od Rozwadowa i stał tam następne dwa lata z okładem więc moim zdaniem łącznica była średnio potrzebna.
    Łącznica nie wzbudziła zbytniego zainteresowania kolejarzy i wojskowych w 1919 r. bo łącznicy jako żywo nie ma w wykazie wywłaszczeń, które pozostały w mocy. Za to są łącznice w Skierniewicach, Rejowcu, Łowiczu i paru innych miejscach.
    Co prawda, łącznica pojawia się tu i ówdzie na różnych mapach i schematach z międzywojnia łącznie z mapą dyrekcyjną z przełomu 1938/39 r. ale bez szczegółów.
    Moim zdaniem łącznica powstała w maju 1941 r. bo na ten przykład 13 maja 1941 r. zostały uruchomione posterunki (mijanki) Turbia, Pogoń i Furmany na linii Rozwadów - Sandomierz.
    Po raz pierwszy coś na kształt, obraz i podobieństwo Stalowej Woli Rozwadowa Towarowej można zauważyć w wykazie telegraficznych znaków wywoławczych posterunków służbowych z 1 listopada 1942 r. W wykazie tym występuje stacja Rozwadow Vbf (Rv) na km. 97,0.
    Łącznica poza krótkim epizodem między ucieczką Niemców i wkroczeniem Rosjan w 1944 r. funkcjonowała sobie w najlepsze, aż do 1947 r. kiedy to została zamknięta.
    Kiedy została otwarta powtórnie, to sobie Szanowna PT Publiczność wygrzebie w papierach we własnym zakresie.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Stalowa Wola Rozwadów Towarowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...