OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lublin Rury R12

Ostatnia zmiana: 2023-09-05

Należy do: Lublin Rury

Opis ogólny
Opis ogólny: Od początku powstania linii Lublin - Rozwadów był to przystanek osobowy. Później podczas okupacji niemieckiej, około 1943 roku powstała łącznica pomiędzy ówczesną mijanką Rury i Wrotkowem. Wtedy tez pobudowano tam posterunek odgałęźny.

Posterunek zlikwidowano dopiero po rozbiórce łącznicy Wrotków - Rury. Wtedy też zlikwidowano przystanek, nowy przystanek (Lublin Zalew) powstał sporo dalej, już po elektryfikacji odcinka. (info: Adam Zwolski, 14-09-2009)

Opis infrastruktury: Przed drugą wojną światową przystanek ten wyposażony był tylko w ziemne perony ograniczone deskami. Tor łącznicy w kierunku Rur, ułożono na podkładach betonowych. Wtedy też wrotków stał się typowym posterunkiem odgałęźnym na linii jednotorowej. Do końca działania posterunku stosowane były semafory kształtowe i zwrotnica ręczna. (info: Adam Zwolski, 14-09-2009)

Opis budynków: Budynek posterunku, który postawili Niemcy, najprawdopodobniej był budowlą drewnianą. Dziś zachowała się jedynie równia stacyjna, próżno szukać śladów po fundamentach. (info: Adam Zwolski, 14-09-2009).

Przystanek "Wrotków" nie występuje w przedwojennych rozkładach jazdy. Po wojnie krótko funkcjonował pod tą właśnie nazwą, nigdy zaś nie pojawił się jako "Lublin Wrotków".
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Lublin Główny – Przeworsk (68)  
  0,986 Lublin Rury R3 – Lublin Rury R12 (588)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 mszkl (2021-05-19 08:38:45)
    Łącznicę do Rur się odbudowuje:
    https://www.nakolei.…
  • #2 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-11-05 23:43:56)
    Wedle stosownego "planu linii" Rosjanie nie przewidywali w tym miejscu żadnego posterunku. Po raz pierwszy Wrotków występuje w kwitach z 1916 r. i jest określany jako stacja. Znajduje się na km. 3,1 szlaku do ówczesnego Rozwadowa. Stacja posiada trzy tory o długościach: 462, 480, 691 m., rampę boczną o długości 200 m. i budynek stacyjny po lewej stronie stacji, patrząc w kierunku Rozwadowa.
    W czasie II Wojny Światowej nie występuje w znanych mi kwitach i pojawia się dopiero w letnim i zimowym RJ z 1945 r. na km. 5,218 patrząc w kierunku ówczesnego Rozwadowa. W następnym RJ, to jest letnim z 1946 r. występuje na km. 5,38 na wykresie ruchu lub 5,23 w tabelce RJ. Na wykresie ruchu jest adnotacja, że został zamknięty 5 sierpnia 1946 r.
    Wrotków, jako mijanka pojawia się w RJ 1968/69 i 1969/70 r. na km. 5,13 i na wykresie ruchu występuje jak Wrotków /baza/, a z uproszczonego schematu na tymże wykresie ruchu można wywnioskować, że była tam ładownia.
    Tyle kwity, teraz będą spekulacje.
    Były dwa Wrotkowy, jeden na km 3,1 proweniencji austriackiej i drugi proweniencji niemieckiej na km 5,13
    Autorstwo pierwszego Wrotkowa, jak wyżej napisałem, można przypisać Austriakom.
    W międzywojniu Wrotków powinien występować w stanie nieczynnym (jak większość podobnych posterunków) i być przewidziany do uruchomienia "w razie W". Jednakowoż fakt nieobecności Wrotkowa w wojennych kwitach niemieckich każe przypuszczać, że został rozebrany w całości.
    Jeżeli powyższe jest prawdą, to mamy tu do czynienia z rzadkim przypadkiem rozebrania posterunku przez międzywojenne PKP.
    Z chronologii można wywnioskować, że ostatnie pojawienie się Wrotkowa było związane z elektryfikacją linii Dęblin (Zarzeka) - Lublin i prawdopodobnie była tam baza sprzętowo-materiałowa dla ekip elektryfikujących wyżej wymienioną linię.
    Autopoprawka:
    Rzuciłem okiem jeszcze na schemat kkHB Nord z 1918 r. i Wrotkowa nie tam nie ma. Może to oznaczać, że był w stanie nieczynnym lub został rozebrany jako średnio potrzebny. Gdyby wystąpiła ta druga okoliczność to wyjaśniałoby to dlaczego ten posterunek nie występuje u Niemców podczas II Wojny Światowej.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lublin Rury R12

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...