OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Warszawa Gdańska

Ostatnia zmiana: 2024-08-06

Opis ogólny
Zanim powstała Warszawa Centralna, to właśnie ta stacja stanowiła najważniejszy węzeł w Warszawie.
Peron na którym pociągi kończyły kiedyś bieg jest od ponad 10 lat nieużywany i częsciowo rozebrany - tory leżą jeszcze ale zarośnięte. Wszystkie bocznice towarowe wychodzące kiedyś ze stacji sa zdewastowane, rozebrane lub nieczynne… (info: kolejdojazdowamarecka)

Przed Euro'2012 Warszawa Gdańska przeszła kompleksową modernizację i dane zawarte w serwisie trzeba zaktualizować. Zostało wybudowane przejście podziemne, które łączy aż 3 funkcje naraz: komunikuje perony dworca, łączy się ze stacją metra Dworzec Gdański oraz umożliwia pieszym przejście pod torami stacyjnymi w kierunku północ-południe. Nie zmieniła się liczba peronów (nadal 3), ale przebudowano je i w tej chwili każdy peron ma 2 krawędzie (dotąd między peronami 2 i 3 leżał tylko 1 tor). Wszystkie perony obecnie są wysokie (wcześniej tylko 1). Peron 1 nadal pozostaje nieczynny, częściowo rozebrany i zarośnięty, ale nie został chyba skazany na likwidację, bo w nowym przejściu podziemnym jest przygotowane wyjście do niego (na razie zaślepione ścianką). Jedyne co po modernizacji zmieniło się na niekorzyść, to znaczne wydłużenie drogi z budynku dworca do peronów. Dotychczasowe wyjście na perony jest zamknięte, a obok kas biletowych jest nowe wyjście i za nim dobudowany przeszklony łącznik, którym kilkadziesiąt metrów w kierunku zachodnim trzeba przejść, aby dostać się do tunelu na perony. (17-08-2012) (info: Paweł B., 23-08-2012)

Istnieje Peron 2 z torami 3 i 5 oraz peron 3 z torami 1 i 2 Pozostawionie miejsce na Peron 1 i na Peron 4 Stacja przystosowana do obsługi parowozów - czynny żuraw wodny (info: JSB, 10-09-2013)

W latach 2015-16 wybudowany został dodatkowy peron. Są to przygotowania do przejęcia przez stację ruchu pociągów dalekobieżnych podczas remontu linii średnicowej.

Opis budynków:

Dodatkowa nastawnia LCS. (info: JSB, 10-09-2013).
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: czynne;
Windy: czynne;
Schody ruchome: czynne.
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: "WG" - czynna;
"WG1" - nie istnieje;
"WG2" - nie istnieje;
"WGA" - nie istnieje;
"WGB" - nie istnieje;
"WG11" - czynna.
Czynny posterunek wydawania komputerowych wydruków rozkazów pisemnych "O".
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100137
HAFAS:5100172
IBNR:243
informacja pasażerska: Osobowa: informatorzy mobilni;
Dynamiczna: infokioski i wyświetlacze, megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, Tablice i litery z nazwą stacji podświetlane. Peronowe tablice małe i duże. Napisy z nazwą stacji na budynku dworca.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Warszawa – Palmiry  
  10,534 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga (20)  
  9,880 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gdańska (509)  
  Kolej Młocińska – bocznice  
  Warszawa Gdańska – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Warszawa Gdańska R52
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Paweł Skup (2020-09-14 08:37:21)
    Moim zdaniem, wyrobionym na podstawie artykułów prasowych (Kurjer Warszawski), kolejność nazywania tej stacji jest odwrotna: przy okazji "uciekającej lokomotywy" z Czystego i jej zderzenia z pociągiem z Iwangrodu (Dęblina) 22 lutego 1900 jest mowa o stacji Nadwiślańskiej i ani słowa o Kowelskiej. Natomiast w artykule z 04.01.1911 roku na temat niewydolności węzła warszawskiego pisze się już tylko o Warszawie Kowelskiej.
    Największe wątpliwości budzi data 2004... Warszawą Gdańską jest prawdopodobnie od I 1945...
  • #2 marcin_f (2020-09-14 15:53:25)
    W artykule o przebudowie węzła warszawskiego, zamieszczonego w „Przeglądzie Technicznym” nr 39/1921 https://bcpw.bg.pw.e… , autor używa historycznych nazw dworca w związku z planami czy wydarzeniami z danego roku, i tak: 1890 Warszawa Nadwiślańska, 1911 Dworzec Kowelski, obecny Dworzec Gdański. W artykule o kolejach w W-wie, zamieszczonym w „Przeglądzie Technicznym” nr 2/1904 https://bcpw.bg.pw.e… , na mapce (rys. 3) dworzec jest opisany jako Warszawa Nadwiślańska. W nieoficjalnym (?) rozkładzie jazdy pociągów na Królestwo Polskie (Rosja), lato 1909, na str. 52-53 stacja figuruje jako Kowelska.
    To sugeruje, że nazwę Nadwiślańska stacja nosiła od otwarcia do niezidentyfikowanej daty między 1904 a 1911 (1909, jeżeli uznać, że rozkład jazdy jest wiarygodny, mimo że nieoficjalny), Kowelska później, a zmiana na Gdańska miała miejsce przed 27 września 1921 (data wydania PT nr 39/1921).
  • #3 Paweł Skup (2020-09-14 18:25:41)
    Dodam jeszcze, że na fotografiach z 1941 i 1943, dostępnych np. na fotopolska.eu, nazwa dworca jest dwujęzyczna, a nawet to niemiecka nazwa zdaje się być doklejona.
  • #4 kpt. Arianator (2021-08-04 01:59:52)
    Mam takie pytanie. Ten peron 1, który w trakcie modernizacji został rozebrany, skrecal w stronę Centrum Warszawy i zastanawiam się, czy kiedyś nie było tam jakiejś linii kolejowej, która biegła w tą stronę. Ktoś coś może wie?
  • #5 marcin_f (2021-08-04 14:00:21)
    @kpt. Arianator Obejrzyj sobie starsze plany Warszawy, linki do nich znajdziesz np. na Trasbusie http://www.trasbus.c… Od linii obwodowej, w tym z okolic dw. Gdańskiego, odchodziło dużo bocznic na południe. Ale czy do budowy tych torów dla jednostek elektrycznych użyto torów dawnej bocznicy, czy zbudowano od nowa, nie wiem.
  • #6 (odp. na #4) Paweł Skup (2021-08-04 14:19:11)
    Tam były tory odstawcze i bocznice do magazynów, które jednak nie sięgały za Rondo Babka (dziś Radosława, CH Arkadia). Oczywiście nie jest wykluczone, że coś tymczasowo położono (koleje gruzowe, budowlane itp). Natomiast druga bocznica wychodziła w okolicy przejazdu na ul. Burakowskiej i biegła do nich prostopadle w stronę ul. Stawki (tzw. Gęsiówka, Umschlagplatz, a przed wojną magazyny wojskowe).
  • #7 (odp. na #6) X. Piast II Chrobry (2024-03-10 12:15:31)
    IC 81114 Pobrzeże z EU160 nie zmieścił się w peronach Warszawy Gdańskiej
    https://www.youtube.…
  • #8 X. Piast II Chrobry (2024-09-27 18:08:13)
    "PKP i Ghelamco będą współpracować przy budowie dworca kolejowego Warszawa Gdańska.
    W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. m kw. Powierzchnia użytkowa samego dworca wyniesie ok. 1.900 m kw."
    https://stooq.pl/n/?…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Warszawa Gdańska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...