Horka (Hórka)
Ostatnia zmiana: 2024-07-24
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja Horka składa się z dworca towarowego, położonego na linii Horka – Węgliniec, w zachodniej części miejscowości oraz dworca pasażerskiego, dwupoziomowego, położonego w centrum. Ruch osobowy jest bardzo intensywny, podobnie jak towarowy. Ruch osobowy dominuje na linii Gorlitz –Horka - Chociebuż, natomiast Horka – Węgliniec to tylko ruch towarowy. Na linii Horka – Wojerecy są przewozy i towarowe i osobowe. (info: wasiukibic, 27-09-2008) Opis infrastruktury: Stacja Horka leży na skrzyżowaniu szlaków Węgliniec – Horka – Wojerecy (równoleżnikowy) i Gorlitz – Horka – Chociebuż (południkowy). Pomiędzy nimi znajdują się łącznice: północno – wschodnia, łącząca ciasnym łukiem stację towarową z pasażerską; południowo – wschodnia, łączy łagodnym łukiem linie Gorlitz – Horka – Chociebuż (Odejście od głównego szlaku na p. odg. Muckenhaim na południu miejscowości) z Węgliniec – Horka – Wojerecy (Odejście od głównego szlaku na p. odg. Sarichen na zachodzie miejscowości). Linia równoleżnikowa, dawniej była dwutorowa (wyraźny ślad po drugim torze) przebiega wiaduktem nad jednotorową linią południkową. Na linii południkowej znajdują się tu 4 strzeżone przejazdy natomiast na linii równoleżnikowej jest ich 3. Sygnalizacja świetlna na linii równoleżnikowej jest kształtowa natomiast na linii południkowej jest świetlna. Na linii południkowej (dolnej) w obrębie stacji osobowej znajduje się dwukrawędziowy peron, do którego prowadzi przejście podziemne. Dawniej dochodziło ono bezpośrednio do budynku dworca ale w wyniku jego zamknięcia zostało ono przebudowane i teraz wychodzi obok tego budynku. Na linii równoleżnikowej (górnej) brak jest krawędzi peronowych, jest ona zamknięta dla podróżnych. Wszystko dlatego, że nie jeździ stamtąd żaden pociąg pasażerski (składy do Wojerecy jadą z Gorlitz i nie zatrzymują się w Horce, gdyż na łącznicy pd-zach nie ma przystanku). Wiadukt na skrzyżowaniu linii równoleżnikowej z południkową został gruntownie zmodernizowany w latach 2003 – 2004 (data wyryta na przyczółku), natomiast wiadukt nad ulicą prowadzącą do dworca jest nadal oryginalną budowlą z kamienia i cegły. Plac przydworcowy jest bardzo estetyczny, znajduje się tu przystanek autobusów podmiejskich, parking, trochę zieleni; wszystko jest bardzo zadbane i niezniszczone. Na stacji towarowej, położonej na linii równoleżnikowej, we wschodniej części Horki są place ładunkowe, na których ładuje się drewno, górka rozrządowa; tutaj też od linii do Węglińca odłącza się linia do Rothenburga. Na torach prowadzących do lokomotywowni rosną drzewa, nic tam już nie dojedzie. Na stacji pasażerskiej jest jeden tor główny dodatkowy (odbywają się tu mijania pociągów z Chociebuża i Gorlitz), bocznica do garażu drezyny, a tam gdzie kończy się peron odchodzi łącznica do stacji towarowej. (info: wasiukibic, 27-09-2008) Opis budynków: Stacja pasażerska Dworzec kolejowy jest dwupoziomowy (tak jak w Kępnie czy Kostrzynie). Obecnie budynek częściowo zamieniony na mieszkania (na dole), biura (na górze). Pomieszczenia przeznaczone na odprawę podróżnych służą za magazyn jakichś maneli. Szkoda, bo mimo dużego ruchu na stacji zamknięty dworzec nadaje temu miejscu dość przygnębiającego klimatu. Ponadto znajduje się tu: Nastawnia dysponująca B2 (na peronie), wykonawcza W1 (w północnej części stacji), strażnica przejazdowa (w południowej części stacji), magazyn służby drogowej wraz z garażem dla drezyn, poczekalnia peronowa, budynki gospodarcze, poczekalnia wraz ze stojakami na rowery na placu przydworcowym, dawna stacja transformatorowa. Przy p. odg. Sarichen stoi ciekawa stara koszarka, która obecnie została zamieniona na dom mieszkalny. Stacja towarowa Dwie nastawnie, będące jednocześnie strażnicami przejazdowymi, na obu wyjazdach ze stacji (wschodnim i zachodnim). Ponadto znajduje się tu także 2 stanowiskowa lokomotywownia na planie prostokąta (stan zewnętrzny niezły ale nic już do niej nie dojedzie, bo na torach rosną drzewa), schronisko dla manewrowych i biura kolejowe w nieciekawym budyneczku w środku stacji oraz stary, ceglany magazyn. Budka manewrowego znajduje się także na górce rozrządowej ale jest ona najprawdopodobniej nieużywana. Jest też wieża ciśnień, stojąca obok wschodniej nastawni ale jest ona w opłakanym stanie. (info: wasiukibic, 27-09-2008) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Państwo: | Niemcy | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dobrym | |
budynki obsługi taboru: | jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Węgliniec – Bielawa Dolna (– Horka) (295/495) | ||
48,900 | Jankowa Żagańska – Lodenau (– Horka)(380) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Horka (Hórka)