OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Görlitz (Zhorjelc)

Ostatnia zmiana: 2025-01-21

Opis ogólny
Opis ogólny: Pociągi jeżdżą bardzo często - w takcie godzinnym w każdy kierunku. Ruch obsługiwany autobusami szynowymi i zespołami trakcyjnymi, jedynie pociągi do Polski składają się obecnie z lokomotywy i wagonów. (info: wasiukibic, 2008-02-22)

Opis infrastruktury: Gorlitz było niegdyś miastem bardzo uprzemysłowionym o profilu produkcji elektromaszynowym i włókienniczym. Zakłady zlokalizowane były w centrum miasta i w zdecydowanej większości obsługiwane były transportem kolejowym. System bocznic był bardzo rozbudowany podobnie jak w Łodzi. Kiedy w latach 90-tych zakłady tekstylne oraz część maszynowych poupadały rozebrano również bocznice, jednak po dziś dzień zostało po nich wiele śladów w terenie. Gorlitz to oprócz dworca pasażerskiego również duża stacja towarowa zlokalizowana w osiedlach Schlauroth i Rauchswalde. Obecnie część torów jest zdemontowanych, rozebrano też łącznice, zlikwidowano niektóre nastawnie. (info: wasiukibic, 2008-02-14)

Peronów jest cztery, każdy posiada dwie krawędzie. Trzy z nich, które znajdują się pod halą są aktualnie używane w ruchu, który opiera się prawie w całości o autobusy szynowe. Peron pierwszy, znajduje się między budynkiem dworca a halą peronową i jest obecnie nieużytkowany (zamknięty) choć jego stan jest wręcz idealny. Niestety, jakiś czas temu rozebrano tory przy obu krawędziach peronowych, tak więc żaden pociąg się tu póki co nie zatrzyma. Lokomotywownia znajduje się w południowo - zachodniej części stacji i jest obecnie użytkowana przez Lausitz Bahn. W północno - zachodniej części stacji znajdują się place ładunkowe - obecnie nieużywane i opustoszałe. W południowo - wschodniej części stacji znajdują się tory postojowe dla składów pasażerskich. Ponadto linia z Żytawy jest wprowadzona za pomocą tunelu, który przebiega pod ulicami miasta oraz linią do Zgorzelca. W północno - wschodniej części stacji znajdują się puste magazyny, do których zdemontowano już tory, których musiało być dużo, bo jest bardzo obszerna równia, która po nich pozostała. Stoi tam też parking wielopoziomowy, co ciekawe do jego budowy wykorzystano jedną ze ścian dawnego magazynu albo fabryki. W tej części stacji znajduje się jeszcze jeden skromny budynek z elewacją z surowej cegły, prawdopodobnie dawna ekspedycja towarowa. Część dawnych magazynów jest obecnie remontowanych pod nowe wykorzystanie i miejmy nadzieje, że zmieni to nieco tą część miasta; tereny wokół dworca należą do tych, z których ludność masowo emigruje i są obecnie prawie że wyludnione. (info: wasiukibic, 2008-02-22)

W dworcowym hallu mieści się duża restauracja (obecnie nieczynna), kwiaciarnia, piekarnia, kiosk, informacja turystyczna no i oczywiście wc i kasy. Dworzec jest bardzo zadbany, czysty i cieplutki. (info: wasiukibic, 2008-02-22).
Dane tabelaryczne
Państwo: Niemcy
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: hala dworcowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: Wieża wodna stoi po przeciwnej stronie dworca kolejowego (za torami), około 250 metrów na północny zachód od stacji, przy zbiegu Sattigstraße i Melanchthon- straße, przy odkrytym peronie, za ostatnim torem licząc od dworca kolejowego. Od strony dworca jest prawie niewidoczna (wśród drzew). Najlepiej widoczna jest od Melanchthonstraße, ulicy dochodzącej do torów kolejowych. Ulica Sattigstraße jest ulicą równoległą do torów, które biegną kilka metrów wyżej od ulicy. Wygląda na wieżę nieużywaną. Wieża jest widoczna na zdjęciu p. Leschka Jeschke z 19.10.2003 r., po lewej stronie torów wśród drzew (numer zdjęcia w adresie 2082). (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-12-23)
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 8
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  202,863 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  0,000 Ręczyn – Görlitz (324/496)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 wasiukibic (2025-01-18 20:40:54)
    Rozpoczął się remont hali peronowej. Wyłączono z eksploatacji peron 4, zdemontowano południową ścianę osłonową, świetliki zabezpieczono siatką. Stoi żuraw i trochę sprzętu budowlanego. W ogóle to niezłą srakę mają teraz helmuty w miastach granicznych, wszędzie pełno policajów. Jak zbyt długo focisz coś na stacji, to zara telefon "uprzejmie donoszę" i zjawia się patrol; tym bardziej jak się kręcisz po miejscach do tego nieprzeznaczonych. Nawet postronnym helmutom się to udzieliło; lata wychowania przez Stasi zrobiło robotę ;)
  • #3 (odp. na #2) Igor13 (2025-01-18 23:52:52)
    Doprawdy, we wszystkich miastach przygranicznych Niemiec tak jest?
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2025-01-19 12:25:46)
    W Forst podobnie, choć tam most drogowy nad Nysą Łużycką jest kilka km na północ od miasta, ale patrole pojawiają się także wele mostu kolejowego, którego na dodatek jedna nitka jest nieczynna. W Żytawie takiego posterunku nie spotkałem, może mi umknęło.
  • #5 (odp. na #4) Igor13 (2025-01-21 14:38:57)
    A to ciekawe. Zapewne polują na fajerwerkarzy.
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2025-01-21 14:58:21)
    Polują na inżynierów, lekarzy i prawników, którzy chcą się dostać do Reichu, a cierpi na tym ino komunikacja, bo takiego Flixa mogą przetrzymać i na pół godziny, jak są pasażerowie o ciemnej karnacji, w tym trzepania bagażników. Od strony polskiej jest lajcik. Podobnież w pociągach: skład z Polski widziałem jak jest trzepany, choć stałego posterunku na peronie nie uświadczyłem (pierwiej coś takiego było na 4, kery jest obecnie wyłączony z eksploatacji). Najpierw oglądani są ci, co wysiadają, a dopiero później dwójka wchodzi do środka, a reszta stoi na zewnątrz i pilnuje drzwi. Fotki nie robiłem, ani nie kręciłem filmiku, bo nie wiem, jak tam jest z rejestracją wizerunku funkcjonariuszy publicznych, a w razie czego paragraf by się pewnie znalazł. Ja jeszcze pamiętam czasy, jak z nudów grenzschutze potrafili rozpruć opakowanie fabrycznie zapakowanego proszku do prania, szukają dragów.
  • #7 Michał Kłosowski (2025-01-21 17:58:50)
    Czyli każdego legitymują w każdym pociągu, autobusie przekraczającym granicę; a zatem Schengen upada... Za dużo "maści" próbuje spylić do Niemiec. Dobrze, że granice z Czechami są po staremu, normalnie i na lejcie. ;-)
    Polizei nawet w miejscach typowo turystycznych waruje na szlakach...
  • #8 (odp. na #7) wasiukibic (2025-01-21 18:44:55)
    Każdego nie, tylko niepewnych rasowo, ewentualnie, jak im się nudzi, ale ruchu mają tam na tyle, że raczej na nudę nie mają co liczyć. Pociągi, to z uwagi na szczupłość infrastruktury - chyba ino wyrywkowo. Policajom nie chce się zapewne marznąć na peronie, bo przy moście drogowym mają tam normalne zaplecze. Nie wiem, może Deutsche Bahn w obliczu remontu hali nie wyraziła zgody na żadną prowizorę w postaci kontenerów. Ja w niedzielę szedłem z buta i musiałem na czekpoincie zdjąć czapkę i kragiel, żeby mogli przekonać się, że jestem biały Polak. To raczej skończyła się doktryna "refugees welcome" :) W Forst natomiast mieli problem z tym, że chodzę po stacji kolejowej robiąc zdjęcia nieczynnych obiektów (w tym lokomotywowni), a później także to, że ubrany jestem w ichni mundur Flecktarn.
  • #9 (odp. na #8) octanq (2025-01-22 01:13:42)
    A co gorsza, z przeglądu ju-tuba widzę, że to samo Niemcy robią od strony zachodniej. Czyli wjeżdżając, np. od strony Holandii też masz na autostradzie punkty kontrolne Halt! Polizei!.
  • #10 (odp. na #9) wasiukibic (2025-01-22 14:38:51)
    A jak to jest w przypadku podróży autostradą A4? Zrzucają autobusy na bok na jakimś polowym punkcie kontrolnym za Nysą Łużycką, czy zaanektowali na te potrzeby część pobliskiego MOPu?
  • #11 (odp. na #10) octanq (2025-01-23 00:52:36)
    Autostrada A4, wjazd do Niemiec: https://youtu.be/Rtp…
    Wjazd z Holandii do Niemiec: https://youtu.be/IB_…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Görlitz (Zhorjelc)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...