OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Świętoszów

Ostatnia zmiana: 2025-06-06

Opis ogólny
Opis ogólny: Do stacji Świętoszów dochodziły również tory kolejki wąskotorowej, która prowadziła do (i rozchodziła się po) pobliskim poligonie. Dzisiaj pozostałości po tej linii to most nad drogą i zniszczony most nad Kwisą. Kolejka służyła do zaopatrywania poligonu i - być może - dowozu żołnierzy. Została zlikwidowana po wojnie. (info: Paweł, 2006-06-25)

Opis infrastruktury: Odwiedzając stację dnia 4 września 2013 stwierdziłem, że wszystkie tory dodatkowe zostały rozebrane. Ślady rozbiórki dość świeże, przed budynkiem stacyjnym leżały gotowe do wywiezienia szyny. Tor szlakowy jest, lecz nieprzejezdny. Gdzie nie gdzie rozkręcony i przygotowany do wywiezienia. I rodzi się pytanie czy tory zostały rozebrane przez kolej, czy nastąpiła masowa kradzież… (info: Marcin Hewak, 05-09-2013)

Opis budynków: Budynek zamknięty, zdewastowany. Wiata peronowa w większej części rozebrana. Reszta która się ostała w stanie agonalnym. Ogólnie cała stacja przedstawia obraz nędzy i rozpaczy. Warto robić zdjęcia tego co się ostało bo myślę że w najbliższym wszystko zniknie. (info: Marcin Hewak, 05-09-2013).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem koło budynku dworca. Do 1992 roku była też mała wiata na peronie 2.
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Św w budynku dworca zlikwidowana
Św1 od strony Osiecznicy zlikwidowana

Nastawnie były 2:
- 1 w Starym Świętoszowie, dziś część Łozów, z małym szaletem.
- 2 nastawnia była w stronę na Osiecznicę i była oddalona
wieża wodna: Wieża wodna, czynna stoi przy nieczynnej stacji kolejowej. Podobne wieże wodne znajdują się m.in. przy stacjach Kamienna Góra, Kudowa Zdrój,Strzegom. (info: Bolesław Wojtyniak, 26-05-2008)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  87,237 Jelenia Góra – Żagań (283)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Damian Stupień (2017-06-07 13:41:47)
    Info o moście - http://istotne.pl/bo…
  • #2 Watermarines (2021-04-20 21:25:45)
    Moja rodzinna miejscowość. Małe sprostowanie - wiata była chwilowo nad peronem 2, lecz po rosyjskich oddziałach Zwiennogrodzkiej Armii Sowieckiej, która była do 1992r. została rozebrana, a jej belki dane do wiaty dworcowej. Nastawnie były 2 - 1 w Starym Świętoszowie, dziś część Łozów, z małym szaletem. 2 nastawnia była w stronę na Osiecznicę i była oddalona, ponieważ przed nią była kolejka wąskotorowa 600 mm, poligonowa, której ślady torów w ulicy zostały na ulicy Sztabowej i Kościelnej. Przy dworcu są 2 rampy- jedna mniejsza przy dworcu, zarośnięta, druga spora, na czołgi w Starym Świętoszowie. Semafory kształtowe w stronę Żagania skasowane w 2000, w stronę Osiecznicy były do 1998. Magazyn dla dawnej kolejki poligonowej był w stronę Osiecznicy, wyburzony 15.06.2018r, dziś jest tylko piach po magazynie, rozlatujący się budyneczek przy dworcu to szalet dla pasażerów, budynek mieszkalny kolejowy jest 1, przy rampie mniejszej. Budynek połączony z starym magazynem, zbudowany dla rampy. Strażnica przejazdowa na drodze do lasu była przy nastawni, w 2006 wyburzona. Stacja posiadała 7 torów dodatkowych i 1 główny. Dworzec miał kasę biletową do 1995, później wykorzystana w innym celu. Dworzec ma obite dyktą okna, ale można się dostać do środka poprzez okno bliższe dawnemu magazynowi. I trochę wspomnień - w latach 1945-1992 dworzec był dostępny dla pasażerów z Polski, ale tylko można było do pobliskich Łozów, gdyż ich dworzec był zniszczony. W l.1992-2000 dostępna dla wszystkich. W większości jeździły trasą Jelenia Góra - Żagań, Ol49 z Bipami oliwkowymi i Ty2 z towosami z MD Żagań, rzadziej Ok1 z ryflakami, czasami można było spotkać SP42 z Bipą 4 wagonową lub SP45/SU45 z 111A lub 112A z MD Jelenia Góra. (opisałem tak składy pasażerskie, gdyż często takie występowały). Dworzec posiadał charakterystyczne koło kolejowe ze skrzydłami, w Świdnicy Przedmieściu nie ma takiego.
    Taka ciekawostka - jak się pójdzie torami na Sztabowej, w stronę do małego lasu, na skraju Sztabowej Kościelnej i placu Czołgowego, to zostały relikty po dawnej stacyjce kolejki poligonowej.
  • #3 Watermarines (2021-04-26 13:26:25)
    Budynek dworca Świętoszowskiego zamieszkały do 2007 roku. Mieszkał tam żołnierz - hydraulik/elektyk (mieszkał od 2001 do 2007 roku.) Dworzec jest, lub będzie możliwy do kupienia, ale ja już na niego mam "cela" na mieszkanie.
  • #4 Nieznajomy (2022-02-08 12:23:59)
    Dlaczego nie ma na railmapie poligonowej kolejki? Mniej ważna? Przecie zachowały się ślady i mapa z niemieckich lat.
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Stanisław (2022-02-08 16:24:33)
    ... a może sam opracujesz taki schemat i podeślesz go Administratorom ? Mapa jest ciągle "żywa", a koleje wąskotorowe (zwłaszcza poligonowe, folwarczne, gospodarcze, torfowe czy przemysłowe) są tak rozległym tematem, że trudno wymagać aby było wszystko. Jeszcze wiele ciekawych "wąskotorówek" (czy normalnotorowych np. bocznic, starotorzy) nie doczekało się naniesienia na mapę, i prędko się nie doczeka, bo to wymaga nie tylko czasu, ale i sporej pracy. Mapa z każdym rokiem rozwija się coraz bardziej, w tym, każdy z użytkowników Bazy, może zamieścić jakieś informacje, plany, dokumenty, które pomogłyby, choćby nanieść schemat wspomnianej przez Ciebie kolejki. Trzeba jednak pamiętać, że takie kolejki poligonowe (jak i inne, np. torfowe, folwarczne, leśne) często zmieniały swój przebieg i układane były w terenie dla doraźnych potrzeb, stąd, niekiedy nie wiadomo jak dokładna mapa, nie jest w stanie odzwierciedlić stanu torowiska z np. późniejszego, bądź wcześniejszego okresu funkcjonowania takiej kolejki. Można np. tylko zasygnalizować, że w danym rejonie były tory kolejki wąskotorowej (co zrobiłeś i fajnie, że to zasygnalizowałeś), ale wydaje mi się, że nie koniecznie musi się to wiązać z naniesieniem "sieci" na mapę, bo ta, bardzo rożnie mogła się kształtować na przestrzeni lat. Stąd np. brak na Mapie, wielu kolejek funkcjonujących np. na poligonach, folwarkach, w kamieniołomach czy kopalniach torfu. Choć samo "połączenie" takich kolejek np. ze stacją normalnotorową / wąskotorową publiczną i np. przebieg na terenie danej miejscowości były z reguły "niezmienne" i dość dobrze widoczne w terenie, to już dalsza sieć (np. na poligonie), jej rozgałęzienia itp. była bardzo często zmieniana, układana, tak jak pisałem, w celu doraźnych potrzeb. Stąd wszelkie pozostałości - które na "pierwszy rzut oka" mogą wydawać się pozostałościami po kolejce, wcale nimi nie muszą być. Oczywiście kolejka w Świętoszowie miała "dość stabilny" przebieg, przynajmniej w czasach niemieckich, oceniając go po np. mapach z 1937 czy 1941
    http://maps.mapywig.…
    http://maps.mapywig.…
    ale skąd wiadomo, jak ta sieć wyglądała np. 30 lat później ? Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sam opracował (na podstawie choćby wspomnianych map i innych źródeł do których mógłbyś dotrzeć), ogólny schemat kolejki, i np podesłał go Administratorom lub zamieścił efekt "swojej pracy" (np. w postaci schematu / mapy, z opisami, datowaniami), w galerii fotograficznej Bazy. Na pewno ułatwiłoby to dalszą pracę, aby kolejka ta "trafiła" na Mapę.
  • #6 Watermarines (2022-03-27 19:50:48)
    Moja ode mnie informacja a propo kolejki poligonowej, bo kolega "NIEZNAJOMY" zapomniał napisać. Kolejka poligonowa istniała do 1945, ponieważ potem wojska radzieckie wywiozły w X miejsce tory, same wagony oraz parowóz zostały uszkodzone i nierentowne w remoncie. Linię, którą w sumie można zaznaczyć, to ta, co biegnie od dworca, przez wiadukt nad drogą do Osiecznicy, most żelbetowy, zdetonowany w 1945 roku, do okolic Domku Generalskiego, potem skręcały pomiędzy zabudowę wojskową, a ulicą Kościelną (miejscowy, w tym ja mówiłem na kawałek między rondem a bramą wojskową)/ ulicą Husarską, następnie, w bliskiej odległości od Kościoła Garnizonowego (również mały fragment toru do zobaczenia) wybiegały do małego lasku, gdzie jest peron z torem kolejki, wówczas idą od stacyjki prosto, gdzie widać najdłuższy fragment (i zarazem słynny) toru. Tor kolejki kończy się przy Ag-Marze (stacji paliw). Reszta szlaku to przypuszczenia/wątpliwości, ponieważ nie ma śladów po kolejce za bardzo np. w stronę do Marapo lub w stronę Wzgórza Prezydenckiego.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Świętoszów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...