OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-09-02 (historia)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
    0,000
 
    2,479
 
   
  Czerwonak   (P)
5,798
 
   
 
    7,120
 
   
  Owińska   (P)
10,810
 
   
  Bolechowo   (P)
14,016
 
    17,650
 
    18,848
 
   
  Przebędowo   (P)
19,950
 
   
  Łopuchowo   (P)
25,861
 
    27,050
 
    30,103
 
   
  Skoki   (P)
34,827
 
    38,786
 
   
  Przysieczyn   (P)
43,838
 
    49,225
 
   
  Wągrowiec   (P)
51,375
 
   
  Kobylec   (P)
57,193
 
   
  Grylewo   (P)
62,067
 
   
  Laskownica   (P)
65,624
 
   
  Gołańcz   (P)
70,904
 
   
  Panigródz   (P)
76,142
 
   
  Grocholin   (C)
81,766
 
   
  Kcynia   (C)
85,663
 
    93,311
 
    98,233
 
   
  Szubin   (C)
103,408
 
   
  Kołaczkowo   (C)
107,767
 
   
  Rynarzewo   (C)
113,014
 
    118,763
 
    120,720
 
    127,800
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #104 Widmo (2025-07-07 21:35:38)
    Na odcinku Wągrowiec - granica województwa zwożony jest kruszec i rozpoczynają się prace.
  • #105 Błażej Kopka (2025-07-18 11:18:41)
    W obecnym rozkładzie jest ciekawostka, której chyba nigdy na tej linii nie było - pociąg bezpośredni z Leszna do Wągrowca (ale bez powrotnego).
  • #106 dibol (2025-07-22 12:02:22)
    A po co jeździć z Bydgoszczy do Poznania taką trasą ? Chyba prościej, szybciej i taniej przez Inowrcoław
  • #107 Błażej Kopka (2025-07-24 22:01:03)
    A kto powiedział, że ktoś ma jeździć w całej relacji taką trasą? Po co słuchasz medialnego bełkotu? Już pomijam fakt, że w obecnej sytuacji wątpię, by jakiś przewoźnik chciał tu jeździć w całej relacji Poznań-Bydgoszcz, to dla mieszkańców Pałuk połączenie z Bydgoszczą na pewno byłoby cenne. Już od Wągrowca ciążenie w kierunku Kujawsko-Pomorskiego (no i naturalnie samej Bydgoszczy) jest zauważalne, ale należy też brać pod uwagę, że Bydgoszcz nie musi być punktem docelowym. Mieszkańcom Wągrowca i okolic (o wszystkich miejscowościach dalej na północ nie wspominając) wygodniej będzie podróżować na północ kraju (Trójmiasto, a nawet Olsztyn) jadąc do Bydgoszczy i tam się przesiadać na właściwy pociąg, niż cofać się aż do Poznania i tam się przesiadać (co niestety, dziś jest koniecznością) - to będzie dla tych mieszkańców rewolucja, bo oszczędzą wiele czasu na takich podróżach. Również strategiczny ruch towarowy nie jest wykluczony na tej linii. Trzeba na ciągłość tego połączenia patrzeć bardziej regionalnie, a nie widzieć w tym tylko "alternatywne połączenie Poznania z Bydgoszczą", bo to akurat będzie najmniej znacząca funkcja.
  • #108 (odp. na #106) Adrian K (2025-07-25 14:01:45)
    Po to, że mieszkańcy Kcyni, Szubina, czy Nakła chcą czasem pojechać do Poznania, a mieszkańcy Wągrowca do Bydgoszczy. Pytanie jeszcze o północną część linii: czy znany jest powód zawieszenia ruchu towarowego na odcinku Szubin - Jasiniec Białe Błota? Jedyny korzystający zrezygnował, czy infrastruktura już nie dała rady?
  • #109 (odp. na #108) X. Piast II Chrobry (2025-07-26 13:41:07)
    Mało prawdopodobne, obecnie brak nawet autobusów w tej relacji.
  • #110 Błażej Kopka (2025-07-26 23:38:55)
    Ja wróżę relację Poznań - Kcynia realizowaną przez KW. Dalej pewnie ARRIVA do Bydgoszczy. Chociaż były gdzieś pogłoski, że być może KW, aż do Nakła.
  • #111 (odp. na #109) Adrian K (2025-07-28 15:48:08)
    Pisałem to wyżej, napiszę jeszcze raz: aktualnie autobusy nie jeżdżą na odcinku Wągrowiec(Gołańcz) - Kcynia, ponieważ przebiega tam granica województw. Do Kcyni dojeżdża PKS Bydgoszcz, który zapewne nie widzi potrzeby uruchamiania niepewnych połączeń do Gołańczy, od drugiej strony jeździ PKS Piła, który jest w złej sytuacji finansowej i jedzie "na przewozach szkolnych" - jak działa ten proceder, wie każdy kto trochę pojeździł PKSami po Polsce.
    A ostatnie autobusy wykosił Covid i... linia kolejowa Poznań - Wągrowiec. To były dwa pośpieszne kursy: jeden PKS Grudziądz, relacji Grudziądz - Poznań, a drugi PKS Chojnice, relacji Chojnice - Poznań. Jeździłem zwłaszcza tym pierwszym, z Poznania do Szubina i nie raz zdarzało się, że z Poznania do Wągrowca jechałem sam, czasem kilka osób. Za to z Wągrowca do Bydgoszczy pasażerów było sporo. Dodając do tego, że z Bydgoszczy do Świecia i Grudziądza kolej działa lepiej niż kiedyś, nie opłacało się utrzymywać PKSowi tego kursu dla parunastu mieszkańców Wągrowca jadących do Bydgoszczy. Więc zlikwidowali cały kurs. Dodam od siebie, że pisałem w 2018r. do przewoźników i samorządowców o uruchomienie przynajmniej autobusów z Wągrowca lub Gołańczy do Kcyni (np. przez KPTS, którego właścicielem jest województwo kujawsko-pomorskie i realizują sporą część dotowanych kursów). Niestety, wszyscy wyszli z takiego założenia Piaście, jak ty - że skoro PKS z odległego Grudziądza likwiduje kurs, to po co robić kursy lokalne. Dodam, że to były czasy zanim pojawiła się szerzej opcja uruchamiania kursów z FRPA. Niemniej, pod gołanieckim dworcem, zwłaszcza w weekendy ilość samochodów na blachach CNA mówi sama za siebie. No ale nie każdy ma taką możliwość. Znam osobę z Kcyni, która jadąc do Poznania robi kółko przez Bydgoszcz i Inowrocław, bo zwyczajnie nie ma jej kto zawieźć na dworzec do Gołańczy. Tak że opowieści, że nikt nie będzie jeździł, to bajki. Trzeba puścić te 5 kursów z Kcyni do Gołańczy, skomunikowanych z pociągami i sprawdzić. Skoro na Dolnym Śląsku tak się robi, co stoi na przeszkodzie robić tak u nas? Chyba tylko brak chęci, brak pieniędzy i beton w głowie.

    Błażeju, nie pomnę źródła, ale już pisano że pociągi KW będą jeździć do Nakła. W Kcyni za bardzo kończyć nie mogą, bo nie ma tam węzła kolejowego (nie ma się na co przesiąść - nieliczni wiedzą, że da się na PKS), a Kuj-pom musiałby do Kcyni puszczać SZT (i to częściowo pod drutem na odcinku Nakło - Bydgoszcz - tam Arriva nie jeździ), których rzekomo mamy za mało. Dlatego przystano na opcję KW Poznań - Nakło, a z Nakła do Bydgoszczy już pod drutem zapewne będzie jeździć Polregio. Skoro już wymyślono ten oszczędny wariant, to taka opcja jest zresztą najlogiczniejsza.

    Edit: https://www.rynek-ko…
    Tu są wypowiedzi z Departamentu Transportu UMWW i pani wicemarszałek woj K-P. że trwały rozmowy na temat połączeń Poznań - Nakło n. Notecią. Podane argumenty są takie jak moje: przy obecnej siatce, taborze i możliwościach taka opcja jest najrozsądniejsza. Jest tam też informacja, że UMKP chciałoby jeździć przez Szubin.
  • #112 Błażej Kopka (2025-07-28 20:39:56)
    @Adrian K - Wyrzysk-Osiek to też stacja po środku niczego i nie ma się gdzie przesiąść, a jednak KW tam kończą bieg, nie pchając się do Nakła. Jak będzie tutaj - zobaczymy w 2027 roku. Przypominam, że jakby co układ torowy Gołańczy był przygotowywany na kończenie tam i odstawianie pociągów (chyba, że obecnie w trakcie prac zmienią zakres), także wszystko przed nami.
  • #113 (odp. na #112) X. Piast II Chrobry (2025-08-14 15:04:49)
    Obecnie na szlaku Wągrowiec - Gołańcz kursuje ZKA.
    https://koleo.pl/con…
    Równo 40 lat temu robiliśmy badania zapełnienia autobusów w tym rejonie na zlecenie dyrekcji PKS.
    Kierowcom mówiliśmy, że to dla statystyki, a naprawdę chodziło by sprawdzić, ile kasy kierowcy biorą na czarno.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...