OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-09-02 (historia)

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #104 Widmo (2025-07-07 21:35:38)
    Na odcinku Wągrowiec - granica województwa zwożony jest kruszec i rozpoczynają się prace.
  • #105 Błażej Kopka (2025-07-18 11:18:41)
    W obecnym rozkładzie jest ciekawostka, której chyba nigdy na tej linii nie było - pociąg bezpośredni z Leszna do Wągrowca (ale bez powrotnego).
  • #106 dibol (2025-07-22 12:02:22)
    A po co jeździć z Bydgoszczy do Poznania taką trasą ? Chyba prościej, szybciej i taniej przez Inowrcoław
  • #107 Błażej Kopka (2025-07-24 22:01:03)
    A kto powiedział, że ktoś ma jeździć w całej relacji taką trasą? Po co słuchasz medialnego bełkotu? Już pomijam fakt, że w obecnej sytuacji wątpię, by jakiś przewoźnik chciał tu jeździć w całej relacji Poznań-Bydgoszcz, to dla mieszkańców Pałuk połączenie z Bydgoszczą na pewno byłoby cenne. Już od Wągrowca ciążenie w kierunku Kujawsko-Pomorskiego (no i naturalnie samej Bydgoszczy) jest zauważalne, ale należy też brać pod uwagę, że Bydgoszcz nie musi być punktem docelowym. Mieszkańcom Wągrowca i okolic (o wszystkich miejscowościach dalej na północ nie wspominając) wygodniej będzie podróżować na północ kraju (Trójmiasto, a nawet Olsztyn) jadąc do Bydgoszczy i tam się przesiadać na właściwy pociąg, niż cofać się aż do Poznania i tam się przesiadać (co niestety, dziś jest koniecznością) - to będzie dla tych mieszkańców rewolucja, bo oszczędzą wiele czasu na takich podróżach. Również strategiczny ruch towarowy nie jest wykluczony na tej linii. Trzeba na ciągłość tego połączenia patrzeć bardziej regionalnie, a nie widzieć w tym tylko "alternatywne połączenie Poznania z Bydgoszczą", bo to akurat będzie najmniej znacząca funkcja.
  • #108 (odp. na #106) Adrian K (2025-07-25 14:01:45)
    Po to, że mieszkańcy Kcyni, Szubina, czy Nakła chcą czasem pojechać do Poznania, a mieszkańcy Wągrowca do Bydgoszczy. Pytanie jeszcze o północną część linii: czy znany jest powód zawieszenia ruchu towarowego na odcinku Szubin - Jasiniec Białe Błota? Jedyny korzystający zrezygnował, czy infrastruktura już nie dała rady?
  • #109 (odp. na #108) X. Piast II Chrobry (2025-07-26 13:41:07)
    Mało prawdopodobne, obecnie brak nawet autobusów w tej relacji.
  • #110 Błażej Kopka (2025-07-26 23:38:55)
    Ja wróżę relację Poznań - Kcynia realizowaną przez KW. Dalej pewnie ARRIVA do Bydgoszczy. Chociaż były gdzieś pogłoski, że być może KW, aż do Nakła.
  • #111 (odp. na #109) Adrian K (2025-07-28 15:48:08)
    Pisałem to wyżej, napiszę jeszcze raz: aktualnie autobusy nie jeżdżą na odcinku Wągrowiec(Gołańcz) - Kcynia, ponieważ przebiega tam granica województw. Do Kcyni dojeżdża PKS Bydgoszcz, który zapewne nie widzi potrzeby uruchamiania niepewnych połączeń do Gołańczy, od drugiej strony jeździ PKS Piła, który jest w złej sytuacji finansowej i jedzie "na przewozach szkolnych" - jak działa ten proceder, wie każdy kto trochę pojeździł PKSami po Polsce.
    A ostatnie autobusy wykosił Covid i... linia kolejowa Poznań - Wągrowiec. To były dwa pośpieszne kursy: jeden PKS Grudziądz, relacji Grudziądz - Poznań, a drugi PKS Chojnice, relacji Chojnice - Poznań. Jeździłem zwłaszcza tym pierwszym, z Poznania do Szubina i nie raz zdarzało się, że z Poznania do Wągrowca jechałem sam, czasem kilka osób. Za to z Wągrowca do Bydgoszczy pasażerów było sporo. Dodając do tego, że z Bydgoszczy do Świecia i Grudziądza kolej działa lepiej niż kiedyś, nie opłacało się utrzymywać PKSowi tego kursu dla parunastu mieszkańców Wągrowca jadących do Bydgoszczy. Więc zlikwidowali cały kurs. Dodam od siebie, że pisałem w 2018r. do przewoźników i samorządowców o uruchomienie przynajmniej autobusów z Wągrowca lub Gołańczy do Kcyni (np. przez KPTS, którego właścicielem jest województwo kujawsko-pomorskie i realizują sporą część dotowanych kursów). Niestety, wszyscy wyszli z takiego założenia Piaście, jak ty - że skoro PKS z odległego Grudziądza likwiduje kurs, to po co robić kursy lokalne. Dodam, że to były czasy zanim pojawiła się szerzej opcja uruchamiania kursów z FRPA. Niemniej, pod gołanieckim dworcem, zwłaszcza w weekendy ilość samochodów na blachach CNA mówi sama za siebie. No ale nie każdy ma taką możliwość. Znam osobę z Kcyni, która jadąc do Poznania robi kółko przez Bydgoszcz i Inowrocław, bo zwyczajnie nie ma jej kto zawieźć na dworzec do Gołańczy. Tak że opowieści, że nikt nie będzie jeździł, to bajki. Trzeba puścić te 5 kursów z Kcyni do Gołańczy, skomunikowanych z pociągami i sprawdzić. Skoro na Dolnym Śląsku tak się robi, co stoi na przeszkodzie robić tak u nas? Chyba tylko brak chęci, brak pieniędzy i beton w głowie.

    Błażeju, nie pomnę źródła, ale już pisano że pociągi KW będą jeździć do Nakła. W Kcyni za bardzo kończyć nie mogą, bo nie ma tam węzła kolejowego (nie ma się na co przesiąść - nieliczni wiedzą, że da się na PKS), a Kuj-pom musiałby do Kcyni puszczać SZT (i to częściowo pod drutem na odcinku Nakło - Bydgoszcz - tam Arriva nie jeździ), których rzekomo mamy za mało. Dlatego przystano na opcję KW Poznań - Nakło, a z Nakła do Bydgoszczy już pod drutem zapewne będzie jeździć Polregio. Skoro już wymyślono ten oszczędny wariant, to taka opcja jest zresztą najlogiczniejsza.

    Edit: https://www.rynek-ko…
    Tu są wypowiedzi z Departamentu Transportu UMWW i pani wicemarszałek woj K-P. że trwały rozmowy na temat połączeń Poznań - Nakło n. Notecią. Podane argumenty są takie jak moje: przy obecnej siatce, taborze i możliwościach taka opcja jest najrozsądniejsza. Jest tam też informacja, że UMKP chciałoby jeździć przez Szubin.
  • #112 Błażej Kopka (2025-07-28 20:39:56)
    @Adrian K - Wyrzysk-Osiek to też stacja po środku niczego i nie ma się gdzie przesiąść, a jednak KW tam kończą bieg, nie pchając się do Nakła. Jak będzie tutaj - zobaczymy w 2027 roku. Przypominam, że jakby co układ torowy Gołańczy był przygotowywany na kończenie tam i odstawianie pociągów (chyba, że obecnie w trakcie prac zmienią zakres), także wszystko przed nami.
  • #113 (odp. na #112) X. Piast II Chrobry (2025-08-14 15:04:49)
    Obecnie na szlaku Wągrowiec - Gołańcz kursuje ZKA.
    https://koleo.pl/con…
    Równo 40 lat temu robiliśmy badania zapełnienia autobusów w tym rejonie na zlecenie dyrekcji PKS.
    Kierowcom mówiliśmy, że to dla statystyki, a naprawdę chodziło by sprawdzić, ile kasy kierowcy biorą na czarno.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...