Linia Poznań Główny – Szczecin Główny (351)
Ostatnia zmiana: 2025-03-05 (historia)

Mosty na rzece Noteć - obecnie są już nowe przy okazji modernizacji szlaku, więc takie zbliżenie na nie z końca składu pociągu. Widok w kierunku Krzyża.
szczegóły »
Odcinki alternatywne
Nazwa odcinka | Od | Do |
---|---|---|
Krzyż – Drawiny (dawny przebieg): | Krzyż - | Łokacz rozjazd |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#1
Adrian Chromik
(2016-09-08 19:44:06)
Atlas linii kolejowych 2014 wyd. Eurosprinter podaje, iż odcinek Krzyż - Drawiny nie prowadził łukiem jak obecnie, tylko był poprowadzony w linii prostej czyli w miejscu dzisiejszej ulicy Długiej w Krzyżu.
-
#2
(odp. na #1)
Marek Potocki
(2016-09-09 11:11:53)
Słuszna uwaga. Dodam ten odcinek.
-
#3
(odp. na #1)
robirw
(2016-09-26 20:31:53)
Gdzie mozna kupic dobry atlas lini kolejowych?
- #4 CenTraX! (2016-09-29 00:08:03)
-
#5
Marcin Łaska
(2019-06-24 00:15:19)
W przebiegu linii 351 nie ujęto przystanku Szczecin Port Centralny mimo ze to stacja poprzedzająca stacje Szczecin główny i polregio sie tam zatrzymuje
-
#6
(odp. na #5)
irek
(2019-06-24 08:26:40)
@Marcin Łaska, czy przypadkiem Szczecin Port Centralny nie jest to już linia 273 oraz 855, 854.
-
#7
(odp. na #5)
Stanisław Pikul
(2019-06-24 09:23:06)
Dopisałbym także dawny posterunek odstępowy Przecławek (Krzyszkowo ?) położony mniej więcej w połowie drogi między Rokietnicą a Pamiątkowem. Działał on do czasu budowy SBL na tej linii tj. do połowy last osiemdziesiątych - od kiedy nie wiem.
-
#8
(odp. na #6)
Marcin Łaska
(2019-06-24 23:13:35)
Owszem Szczecin Port Centralny jest częścią linii 273 ale również i 351 to by teraz wyglądało że Szczecin główny nie leży na linii 351 chociaż SPC poprzedza SG
-
#9
(odp. na #8)
djSon
(2019-06-24 23:27:21)
No właśnie jest tylko częścią linii 273. Linia 351 przebiega przez Dziewoklicz. Z Portu Centralnego da się dojechać na 351 łącznikiem 855, SPA - Regalica, który nie jest częścią ani 273, ani 351, oraz z SPB do Dziewoklicza.
-
#10
(odp. na #9)
Marcin Łaska
(2019-06-24 23:41:20)
Kiedyś pamiętam regionalne pociągi zatrzymywaly się nawet na przystanku służbowym Szczecin Port Centralny SPC21
-
#11
(odp. na #10)
Darek Nowak
(2020-04-03 15:32:50)
To było jeszcze w czasach "przed-smoleńskich".
-
#12
(odp. na #11)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-25 00:59:17)
Czynny jest tylko obecnie tor nr 1 na odcinku Poznań POD - Kiekrz choć drugi tor jest też już gotowy+trakcja.
Na odcinku Poznań Główny - Poznań POD tor nr 1 ma jeszcze starą nawierzchnię. -
#13
Patryk Krzywiński
(2020-09-08 11:17:23)
Pytanie 1-sze czy na całej długości linii będą też modernizowane budynki dworców? 2-gie na jaką prędkość mają podnieść szlak? 3- cieczy stacja w Krzyżu będzie modernizowana? Będę wdzięczny za info. Czemu pytam? Bo teraz tam nie mieszkam, a że często tam nie będę bywał to byłbym wdzięczny za info.
-
#14
(odp. na #13)
Stanisław Pikul
(2020-09-08 20:27:37)
Trochę szczegółów tutaj: http://poznan-szczec… . Krzyż nie jest przewidziany do modernizacji w tym projekcie - będzie robiony jako element składowy Ostbahnu w trakcie jej przebudowy co ma nastąpić w nieodległym czasie (oby).
-
#15
(odp. na #13)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-09-10 21:48:30)
Linia jest teraz w całkowitej rozsypce.
Czas przejazdu Poznań - Szczecin to obecnie 5 H, głównie przez czasochłonne mijanki na kilku stacjach po drodze - cała linia jest praktycznie jedno-torowa oprócz właśnie mijanek. -
#16
(odp. na #12)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-20 23:21:50)
Na odcinku od Mostu Teatralnego do Poznań POD jest obecnie tylko czynny tor nr 2, tor nr 1 został już zdemontowany.
-
#17
(odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-02-10 20:50:56)
Jest już ułożony nowy tor na tym odcinku.
Teraz czas na trakcję elektryczną. -
#18
(odp. na #17)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-03-01 22:40:25)
Są już wbite nowe słupy trakcji.
Ciekawe czy zdążą zawiesić siec do nowego rozkładu czyli za 2 tygodnie.
Niestety, w niecce, czyli między mostami Uniwersyteckim a Teatralnym jest tylko 1 tor. -
#19
(odp. na #18)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-03-17 22:16:46)
Sieć już wisi, dzisiaj pociąg techniczny kończył prace podłączeniowe.
-
#20
(odp. na #19)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-06-08 23:01:12)
Jest już czynny od wczoraj 07.06 tor nr 1 ale tylko na odcinku od rozjazdów na północ od Mostu Teatralnego do Poznań POD.
Czyli przy dawnej nastawni https://goo.gl/maps/…
W związku z tym odjazdy pociągów nadal odbywają się po torze niewłaściwym, gdyż pociągi do Krzyża/Piły odjeżdżają tylko z peronów nr 5 i 6, a nie jest zrobiony jeszcze wyjazd z peronu nr 4 w kierunku północnym. -
#21
(odp. na #20)
wasiukibic
(2021-06-09 07:45:23)
Do Krzyża/Kostrzyna startują niekiedy z peronu 1a. W przypadku pociągu-wahadła jest to kiepskie rozwiązanie, z uwagi na to, że jest to wąski peron z torem oporowym i de facto jednym wyjściem w stronę dworca, więc jak wuchta wiary chce wyjść z bany, a druga wuchta chce się do niej dostać, to na peronie robi się straszny kocioł.
-
#22
Stanisław Pikul
(2021-07-09 18:28:13)
Ciekawostka dotycząca mostu na Drawie w Łokaczu https://www.rmf24.pl…
-
#23
Marcin Łaska
(2021-07-31 19:07:15)
Taka ciekawostka; na tej linii, pomiędzy stacjami Szczecin Dąbie a Szczecin Zdunowo powstanie nowy przystanek - Szczecin Dunikowo.
Planowane otwarcie przystanku przewidziane jest na 2022 rok. A jest to związane z budową SKM (Szczecińskiej kolei metropolitarnej). -
#24
(odp. na #18)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-08-07 04:44:43)
Jest już czynny chyba od 2 tygodni, ten właśnie odcinek między mostami, czyli trasa 2-u torowa wydłużyła się o kolejne aż 450 metrów.
Niestety, dalej na południe od Mostu Uniwersyteckiego pociągi z Krzyża/Obornik muszą zjeżdżać na tor niewłaściwy, na rozjazdach pod mostem, by dalej dojechać do peronów.
Czyli ten odcinek 450 m między Mostami Uniwersyteckim oraz Dworcowym. https://goo.gl/maps/…
Nie wiem dlaczego, bo wygląda tor na zrobiony. -
#25
(odp. na #24)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-08-16 05:25:43)
Teraz, od poniedziałku doszedł jako dwutorowy, ten ostatni odcinek między mostami, od wyjazdu z peronów.
-
#26
Błażej Kopka
(2022-02-08 05:46:42)
A Poznań Główny - Szamotuły nie powinien już czasami być pokolorowany jako czynny dwutorowo?
-
#27
qqq
(2022-03-13 21:28:14)
@Błażej Kopka jak najbardziej powinien być oznaczony jako w pełni czynny – wczoraj i dziś (12-13.03.22) jechałem w obie strony na tym odcinku i ruch pociągów odbywa się już normalnie.
- #28 wasiukibic (2022-04-01 10:41:58)
- #29 qqq (2022-04-01 18:17:49)
-
#30
Błażej Kopka
(2022-04-01 18:54:21)
"Pociągi mają jeździć wolniej na trasie Poznań-Szczecin. Konkretnie chodzi o odcinek pomiędzy Kiekrzem a Rokietnicą."
!!! Ja uważam, że pociągi w ogóle tam nie powinny jeździć!! Tam powinny być zastępcze dorożki!! Najlepiej elektryczne zasilane ze słońca, bo wykorzystywanie koni też jest morderstwem!!! -
#31
Watermarines
(2022-04-01 19:42:31)
Pasażerowie powinni samemu pchać pociąg albo biec, żeby zdążyć na czekający w Rokietnicy, bo w Kiekrzu by się zatrzymywał pciąg !.!.!
-
#32
(odp. na #29)
Gerson
(2022-04-02 10:10:23)
Czyżby prima aprilis ;)
-
#33
qqq
(2022-07-05 11:27:06)
Ponawiam prośbę o zmianę statusu linii na odcinku Poznań – Szamotuły oraz Szamotuły – Wronki. Według oficjalnej strony, dotyczącej przebudowy linii 351, między Poznaniem a Wronkami prace zostały zakończone*
* - pomijam tu budowę przejścia podziemnego/tunelu pod torami w Kiekrzu; nie ma tam zamknięcia torów, jest tylko punktowe ograniczenie prędkości -
#34
Błażej Kopka
(2022-08-26 21:35:23)
Sierpień 2022. Odcinek z Szamotuł do Poznania. Taka ciekawostka dla potomnych. Pociąg PKP Intercity (czyli tzw. "pośpieszny" wg starego nazewnictwa), czyli pociąg wyższej kategorii, na swój sposób lepszy, bardziej ekskluzywny no i na pewno szybszy (jest to odczuwalne nawet na tak krótkim odcinku) kosztuje w ostatni weekend wakacji 2022r. 10,50zł (dowolne połączenie). Dowolne połączenie pociągiem POLREGIO (osobowym) - 13,70zł...
Polska kolej = stan umysłu... -
#35
Mszkl
(2022-08-27 08:25:08)
Ale w dalszych relacjach jest odwrotnie, a w "PKS" jeszcze inaczej.
Nie ma już "Polskiej kolei" w dawnym rozumieniu jednego przedsiębiorstwa i jedynej taryfy pasażerskiej, w której pewnie pamiętasz - widełki kilometrażowe były przez lata stałe, a pospieszny kosztował tyle co 1,5 osobowego, ekspres tyle co 2,0 osobowego, klasa 1 tyle co 1,5 klasa 2 i nie było żadnych ofert lokalnych i okresowych. -
#36
113
(2022-08-27 09:42:02)
Czy na tak wielu odcinkach linii nadal zamknięty jest drugie tory, czy modernizacja linia została zakończona i na większości odcinków drugi tor jest otwarty?
-
#37
Błażej Kopka
(2022-08-29 19:25:57)
#35 "Ale w dalszych relacjach jest odwrotnie" - tak, to prawda, ale dopiero na całym odcinku ze Szczecina do Poznania różnica w cenie biletu dochodzi do 5 zł na korzyść PR. To dla mnie absurd.
Różnice w cenach biletu za starej PKP były rzeczywiście łatwe do ogarnięcia, jak również dzięki opisanej przez Ciebie zależności były honorowane w pewnych układach - czyli bilet na pierwszą klasę w osobowym, był ważny w drugiej klasie w pośpiesznym itd.
A dziś - niby wspólne taryfy i ceny, ale oferty są takie, że każdorazowo za ten sam przejazd płacimy inaczej. Ja rozumiem taką różnorodność na połączeniach dalekobieżnych, ale na krótkich odcinkach to załamujące dla mnie. A już to, że pociągi IC są tańsze od PR jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe.
#36 Na większości odcinków ruch wrócił na dwa tory - weź choćby wpis #33. Niestety nie poprawia się tego w bazie. -
#38
(odp. na #37)
wasiukibic
(2022-08-29 20:58:00)
Już zaktualizowałem. Teraz dobrze?
-
#39
Błażej Kopka
(2022-08-29 21:09:53)
Część wielkopolska chyba jednak cała na brązowo (Pęckowo - Wronki też). Kiekrz - Rokietnica: no jechałem w czwartek i był jednotor, ale tam prace idą tak punktowo i szybko na tym przejściu/tunelu, że już bym tego nie ruszał. Dalej nie wiem.
-
#40
113
(2022-08-29 21:48:23)
@wasiukibic: A to na odcinku Pęckowo - Wronki trwają jeszcze jakieś prace, że drugi tor jest nieczynny?
-
#41
(odp. na #40)
wasiukibic
(2022-08-30 00:40:31)
Nie mam pojęcia, w tym roku nie jechałem tamtędy.
-
#42
Błażej Kopka
(2022-08-30 01:05:49)
A całe Wronki - Krzyż na pewno już są w całości po dwóch torach?
-
#43
aaa
(2022-08-30 16:49:43)
Na odcinku Pęckowo-Wronki dwa tory są czynne od wiosny.
-
#44
(odp. na #37)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-08-30 22:20:17)
A na IC Chrobry bilet kosztuje tylko 39 zet, czyli nawet 2,10 taniej niż PR.
-
#45
Błażej Kopka
(2022-09-16 17:45:55)
Robi się jeszcze nieciekawiej w związku z zakusami KW na wejście na początkowy odcinek tej linii (do Wronek). Jak nic się nie zmieni, to KW będą tu najdroższym przewoźnikiem. Generalnie średnio popieram wejście KW na tą linię. Niech wróci w pełni IC w końcu tutaj i będzie dobrze. Tej linii KW wyrządzą tylko krzywdę.
-
#46
Błażej Kopka
(2022-10-02 20:25:17)
Status linii na odcinku wielkopolskim cały czas jest źle zaznaczony. Poznań - Wronki jest cały gotowy i czynny, a ktoś tu uparcie zaznacza nieczynny fragment między Pęckowem i Wronkami. Z kolei od Wronek do Krzyża drugiego toru w większości jeszcze nie ma bądź jest dopiero w trakcie budowy, a tutaj się świeci, że czynny.
-
#47
Kamil Wikło
(2022-10-07 22:11:15)
A daj spokój, a jak człowiek chce edytować te błędy, to odrzucają zmiany, a bzdury jakieś są. Ok, błąd to jest na Wronki - Miały, jest czynny jeden tor obecnie Poznań - Wronki dwa tory czynne, Szczecin Dąbie SDA - Reptowo dwa tory czynne, Choszczno - Słonice czynne dwa tory, nie wiem dlaczego są tu takie błędy.
-
#48
(odp. na #47)
wasiukibic
(2022-10-08 12:15:54)
W takim razie, możemy to zrobić na piechotę. Prosiłbym zatem o podesłanie mi listy, jak obecnie wygląda stan linii, wraz z datami otwierania/zamykania kolejnych odcinków, drugich torów. Nie przypominam sobie, żebym komukolwiek coś odrzucał. Weźcie też proszę pod uwagę, że edytować mogą także inni Użytkownicy, który mogą wprowadzać dane błędne. Nie mamy możliwości, aby wszystko weryfikować in situ.
-
#49
(odp. na #47)
Igor13
(2022-10-08 18:56:07)
Ja też wielokrotnie poprawiałem i nie raz widziałem, że nie ma moich zmian. Raczej nie jest to odrzucenie, co zniknięcie z systemu. Nie wiem, niestety jak edycje wyglądają, gdyż z tym to już więcej wasiu wie. Natomiast, jeżeli coś uzupełniasz, od razu po edycji wyślij maila do redakcji z informacjami o wprowadzonych zmianach i najlepiej dokładnych szczegółach, aby wiedzieli, że to nie są fałszywe informacje.
-
#50
Kamil Wikło
(2022-10-09 18:36:28)
Co do Reptowo - Szczecin Dąbie SDA ruch na obu torach odbywa się od 2021 roku Choszczno - Słonice też od 2021 odbywa się ruch na obu torach, a co do Wronki - Miały, data 12 marca jest poprawna ale ruch obecnie się odbywa dwukierunkowo po torze nr 2, obecnie tor nr 1 remontują. Od 2021 roku na Szczecin Dąbie SDA - Reptowo są czynne oba tory Choszczno Słonice też oba tory czynne od 2021, a Wronki - Miały obecnie ruch się prowadzi po torze nr 2 w remoncie jest tor nr 1 i to jest chyba od 12.03.2022.
-
#51
(odp. na #50)
Igor13
(2022-10-10 11:30:06)
A masz dokładne dane w jakim miesiącu i dniu oba tory normalnie funkcjonują z Reptowa do Dąbia oraz z Choszczna do Słonic? Ewentualnie też możesz sam uzupełnić, ale jakbyś miał dokładne daty to warto je dodać przy dodawaniu wpisów.
-
#52
Błażej Kopka
(2022-10-27 07:19:53)
Taka ciekawostka co czeka pasażerów po wejściu na linię kolejki marszałkowskiej od grudnia:
https://epoznan.pl/n…
Przy czym na linii do Wronek może być jeszcze gorzej, bo województwo nie ma taboru na przejęcie tej linii, ale czego się nie robi dla statystyk i prestiżu. A bydło i tak wytrzyma. A będzie to najdroższy (droższy w biletach od IC i POLREGIO) przewoźnik na tej linii. -
#53
Prochiron
(2022-10-27 14:38:50)
#52 Ostatnio w wyniku rozmowy ze znajomym uświadomiłem sobie, że przy obecnych cenach benzyny (6,50-7,00 litr) i po ostatnich podwyżkach cen biletów nawet podróż w pojedynkę na średnim dystansie (w ramach województwa) wychodzi nieco taniej samochodem niż pociągiem, co dopiero jazda w więcej osób. W tej sytuacji kolej staje się ni mniej, ni więcej, jak świadczeniem socjalnym dla osób, które nie mogą jeździć samochodem. Osobiście, mimo że jestem człowiekiem "kolejowym" i od dziecka nawykłem do podróżowania pociągami, w najbliższym czasie mam zamiar przesiąść się do samochodu. Tym bardziej absurdalnie brzmi narracja o przesiadaniu się zmotoryzowanych do pociągów i polityka wypierania samochodów z miast. Obecnie jedyna opłacalna formuła podróżowania koleją dla posiadacza samochodu to InterCity oraz oferty specjalne typu regiokarnet, dlatego tym bardziej uważam, że KW nikomu wielkiej łaski nie robi honorując te bilety - jeśli chcemy przejechać się w dwie osoby na niedzielną kawę do Jarocina albo innego Wągrowca, to nikt normalny, mając samochód, nie będzie płacić dwa razy więcej pieniędzy tylko po to, żeby się nazywało, że korzysta z kolei, bądźmy poważnymi ludźmi.
-
#54
(odp. na #53)
octanq
(2022-10-27 22:03:54)
No to jeszcze zależy na jakim dystansie. Ja ostatnio np. jechałem w pojedynkę na trasie Szczecin Gł. - Kalisz - Szczecin Gł. (w jedną stronę w kl. 1) i samochodem bym zabulił 2x więcej nie licząc kosztów autostrady. Nawet gdybym jechał całą trasę w kl. 1, to by wyszło nieco taniej.
-
#55
Błażej Kopka
(2022-10-27 22:43:49)
Zgadza się - w IC czasami uda się wyrwać fajną promocję. Ale w kolejkach Marszałkowskich niestety nie ma takiej opcji... W przypadku PKP IC wszystko zależy w jaką promocję trafisz - a tych ostatnio jest naprawdę dużo, choć oczywiście nie są regułą.
-
#56
(odp. na #52)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-28 22:44:03)
Nie będzie tak źle, bo są tylko 3 pary KW na tej linii i to nawet do Krzyża, zamiast tylko do Wronek.
Przy czym, w przeciwieństwie do innych tras, będą kursować również w niedzielę.
Pierwszy pociąg do Gorzowa/Kostrzyna "Ujście Warty" będzie odjeżdżał godzinę wcześniej 09:15, 4 pociągi do Szczecina (z powrotem 5) ale w tym tylko 1 para do Świnoujścia (obecnie 3), pierwszy poranny.
Czas przejazdu na tej trasie skróci się nawet do 3:18 (3:15 powrotny).
IC będzie 2x więcej - 8 zamiast 4, przy czym "Włókniarz" pojedzie 2:51 a "Chrobry" i "Podlasiak" nawet minutę krócej!
Na trasie przez Rzepin/Kostrzyn pozostanie wyłącznie nocny "Uznam". -
#57
Błażej Kopka
(2022-10-30 18:01:45)
I teraz trzeba będzie sprawdzać jaki osobowy jedzie. Paranoja. I skąd taki powrót IC, skoro nadal tyle jednotoru tutaj?
-
#58
Błażej Kopka
(2022-12-03 16:39:42)
No jednak się pozmieniało - KW (w ramach PKM4) tylko do Wronek. Nie wiem, ile w końcu par, ale na pewno z linii powinno wylecieć PR lubuskie, które powinno zostać zlikwidowane. Nie ma tygodnia, żeby ich złomy nie były całkowicie odwoływane - tylko blokują rozkład niepotrzebnie.
-
#59
EU07-173
(2022-12-04 00:28:07)
KW do Wronek owszem, ale dopiero od stycznia. Wcześniej, bo już od 11 grudnia zaczną się także kursy KW do Krzyża.
-
#60
Błażej Kopka
(2022-12-05 00:10:04)
@EU07-173 - czyli KW do Krzyża tylko na dwa tygodnie? Po co w takim razie?
-
#61
(odp. na #60)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-05 13:41:04)
5 par do Wronek+3 do Krzyża czyli 1/3 kursów osobowych przejmą KW (z 25).
Tylko jaki sens KW skoro bilet kosztuje 19 natomiast IC-14 (z tygodniowym wyprzedzeniem 8).
Podobnie jest na innych relacjach, do Bydgoszczy i Torunia na przykład. -
#62
Błażej Kopka
(2022-12-06 17:30:46)
Już rozumiem. Do Wronek jako PKM4 (od stycznia), a do Krzyża jako "zwykłe" KW już teraz. Choć i tak nie wiem czym się to różni. No i ja do Krzyża widzę tylko dwa KW na dobę. Reszta to zbieranina POLREGIO.
-
#63
Błażej Kopka
(2022-12-12 21:39:10)
Dziś miał miejsce inauguracyjny przejazd KW na trasie z Poznania do Krzyża - kolejarze nie zwiedli podróżnych i przyjechali tak jak na polską kolej przystało - z opóźnieniem bisko pół godzinnym! Serdecznie witamy jakże niezbędną na tej trasie KW!!!
-
#64
(odp. na #63)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-13 12:10:57)
Komplet linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
"Umowy na włączenie linii Poznań–Wronki do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej podpisane. Podpisy złożone 2 grudnia 2022 przez samorządowców na Dworcu Letnim w Poznaniu to zapowiedź uruchomienia ostatniej z podstawowych linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Od 1 stycznia 2023 pociągi PKM będą kursowały z Poznania w dziewięciu kierunkach. Dziewiątym krokiem w budowaniu sieci jest linia PKM4 Poznań Główny – Wronki, na której od stycznia 2023 przybędzie połączeń.
Sieć Poznańskiej Kolei Metropolitalnej obecnie składa się zatem z linii:
PKM1 Gniezno – Poznań – Kościan
PKM2 Września – Poznań – Nowy Tomyśl
PKM3 Wągrowiec – Poznań – Grodzisk Wielkopolski
PKM4 Środa Wielkopolska – Poznań – (od stycznia 2023) Wronki
PKM5 Poznań – Rogoźno Wielkopolskie".
Za: https://koleje-wielk… -
#65
Błażej Kopka
(2022-12-13 20:51:07)
Czy ktoś mi po chłopsku wytłumaczy co to jest Poznańska Kolej Metropolitalna? Czym to się różni od KW i PR? Co pasażerowi daje taki twór jak PKM? Czy do tej pory pociągi nie jeździły do Wronek?
-
#66
ROPA Poznań
(2022-12-14 10:53:50)
Ta nazwa od początku była dla mnie dziwna. Bo Aglomeracja kojarzy mi się z centralnym dużym miastem /np. Poznań/ i w okól niego cały szereg pomniejszych miejscowości, takich "satelit". W rejonie Poznania taki schemat nie zachodzi. Taki przykłady klasyczne to Łódź, Katowice, Warszawa. Zatem w Poznaniu "naczelny kolejarz województwa", Pan Marszałem Wojciech Jankowiak powołał "swoja kolej" i nazwał tak jak nazwał aby udowodnić potrzebę jej powołania. W czasie tworzenia jej były "zawirowania" z PR/Polregio/, z czego skorzystał Urząd Marszałkowski w Poznaniu. Ba nawet w 20212 chciano zlikwidować Przewozy Regionalne /tak wtedy nazywał się PolRegio/. Obecnie PKM to zwykła, liniowa kolej, a do tego wyszło, że najdroższa.
-
#67
(odp. na #65)
KkS MK (Kamil)
(2022-12-14 17:50:43)
PKM to sztuczny twór, taka jakby marka niektórych pociągów PR i KW jeżdżących na liniach wychodzących z Poznania. Nie jest to ani przewoźnik, ani kategoria pociągów, a samo PKM nie ma też ona osobowości prawnej. Strona internetowa PKM mówi, że jest to "jedno z największych takich przedsięwzięć w Polsce" - czyli jest to rodzaj programu, akcji organizowanej przez Województwo Wielkopolskie.
-
#68
Błażej Kopka
(2022-12-14 19:55:59)
I znowu mi komentarz wyleciał... Ale powtórzę - nie doszukuję się czym są KW w stosunku do PR - to rozumiem. Szukam różnic między KW, a PKM (Poznań). Bo jak powstał PKM (Trójmiasto) to to był całkiem nowy układ odtworzonych linii kolejowych na terenie 3city+okolice, nowe przystanki, połączenia itd. W Poznaniu nie położono jednego nowego podkładu, nie zakupiono nawet jednej drezyny (o pociągu nie wspominając), nie zbudowano ani jednego nowego przystanku gdziekolwiek, a nawet nie postawiono jednej ławki, ale ktoś postanowił, że od pewnego dnia to będzie PKM... Hmmmm... Czyli co? Chodzi tylko o to, że jest prezes, zarząd, posadki i kasa? Dlaczego pociąg jadący do Wronek, Czy Wągrowca, to PKM, ale ten sam skład jadący już dalej odpowiednio do Krzyża, czy Gołańczy to już "zwykłe KW"? Nawet rozkład się w tym gubi!
A jeśli chodzi tylko o posady kolejnych oficjeli to dlaczego nie idą za ciosem? Podzielić to na PKM północ, południe, centrum itd? Przecież to kilkadziesiąt dodatkowych stanowisk!! A potem zdziwienie, że kolejka Pana Marszałka to najdroższy środek transportu na torach... -
#69
Mszkl
(2022-12-15 08:46:54)
Jeśli odpowiedź już wcześniej padła w Bazie, to przepraszam. To nie mój rejon kraju, nie znam realiów.
Ale czy nie ma różnicy między (pociągami) KW a PKM w:
- finansowaniu kursów przez samorządy tj. że np. do PKM dosypują gminy/powiaty, a do KW jedynie województwo?
- jakimś obowiązywaniu różnych (inne dla PKM, inne dla KW) ofert wspólnobiletowych z komunikacją miejską poszczególnych gmin?
Bo na pierwszy rzut oka rzeczywiście PKM wygląda na zbędny byt wirtualny/PR-owy... -
#70
(odp. na #69)
KkS MK (Kamil)
(2022-12-15 16:49:39)
PKM nie ma żadnych szczególnych taryf, bo nie jest przewoźnikiem. Obowiązuje w nim taryfa PR i KW. Kwestia finansowania ma tutaj znaczenie, bowiem chyba rzeczywiście PKM jest projektem zwiększania liczby połączeń finansowanym także ze środków gmin i powiatów.
-
#71
Błażej Kopka
(2022-12-15 19:17:20)
No to teraz pytanie - czy te samorządy nie mogły tego finansować bezpośrednio do Marszałka w ramach KW? Trzeba było do tego powołać osobną "instytucję" ze wszelkimi kosztami pobocznymi z tym związaną? Przecież nawet sami kolejarze mają kłopoty, żeby rozróżnić co jest pociągiem PKM, a co zwykłym KW - bo przecież w praktyce to te same pociągi!! Pasażer też nic z tego nie wie - to jakaś paranoja!!
-
#72
ROPA Poznań
(2022-12-15 19:31:31)
Przeciętnego pasażera to nie obchodzi, jaka jest różnica miedzy KW a PKM. To tak jak moja żona, jak coś niedobrego ją spotykało na kolei, zawsze miała do mnie pretensje... bo ta Twoja kolej. Tłumaczyłem, że w momencie otwarcia drzwi na dworcu/np. w Poznaniu/ mamy do czynienia, na dzień dobry z 5-cioma spółkami. Ludzie do dzisiaj są przekonani, że jest jedna kolej i tak miało być. Ci, co się zorientowali, jeżdżą już samochodami.
-
#73
(odp. na #71)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-16 04:48:51)
Wyjaśnienie przyczyny istnienia PKM jest tu: http://bustramwajkol… (BTK).
Jak widać, 7 stref kolejowych zostało połączonych z 3 strefami komunikacji miejskiej i podmiejskiej ZTM: https://ztm.poznan.p…
Podróżni korzystający z komunikacji autobusowej w Gnieźnie mogą w korzystnej cenie łączyć bilet BTK – Strefa F z MPK Gniezno.
W ten sposób nastąpiła integracja taryfowa z oszczędnościami dla podróżnych.
Rozliczenia z przewoznikami dokonuje związek gmin o nazwie "Metropolia".
1. mapa: http://www.kolej.met…
- dziwne że na linii PKM4 ograniczona do Środy zamiast do Jarocina.
2. Niektóre plany Metropolii.
- Nowe Elfy 2 dla Wielkopolski http://metropoliapoz…
- Czas na naprawę pierwszych Elfów http://metropoliapoz…
- Umowy na nowe linie kolejowe w Wielkopolsce jeszcze w tym roku?
http://metropoliapoz… -
#74
(odp. na #73)
Stanisław Pikul
(2022-12-16 08:12:49)
Jarocin wycofał się z porozumienia w połowie br.
-
#75
KR.RS.
(2022-12-16 08:40:59)
Odnoszę wrażenie że większość masowo powstających tzw. kolei miejskich/aglomeracyjnych/metropolitarnych jak zwał tak zwał (nie mówię tu o kolejach "marszałkowskich" obejmujących całe województwa, bo to jednak inny kaliber) to w głównej mierze twory marketingowe, stworzone dla obsadzenia stanowisk i zgarnięcia pieniędzy. No i żeby włodarze mieli się czym szczycić. Bez względu czy mają one formę odrębnej spółki czy zwykłej oferty handlowej. A realne korzyści są mało kiedy znaczące, bo czymże jest 1 czy 2 pary dodatkowych połączeń. A do tego jeszcze dochodzi cyrk z cennikiem i honorowaniem biletów oraz wspólną taryfą z innymi przewoźnikami (tym autobusowymi). Żeby nie było, nie wrzucam wszystkich do jednego worka. W końcu trójmiejska i warszawska SKM-ki mają się świetnie i odgrywają dużą rolę w transporcie zbiorowym, zaś np. ŁKA, która de facto z aglomeracyjnej stała się już prawie wojewódzką też znacząco wpłynęła na poprawę oferty w łódzkim. Ale jak zauważyli przedmówcy, czasami więcej z tego zamieszania niż pożytku, a dla szarego pasażera nie ma znaczenia do czego wsiada, ważne że jedzie. Czasami śmieję się, że wracamy do czasów kolejek powiatowych. Ale kiedyś takie kolejki tworzyły całe sieci wokół danego miasta, wąsko- a nawet normalnotorowe. I często uruchamiały w ramach swojej działalności autobusy, choć mało która droga była utwardzona. I miały też znaczenie gospodarcze. Wiem że czasy się zmieniły. I rozumiem że w kolejowych sieciach aglomeracyjnych jest potencjał, ale pod warunkiem że mają one coś do zaoferowania. Dla obecnego pasażera myślę że najważniejsze są atrakcyjny rozkład, cennik na każdą kieszeń i taryfa zintegrowana z innymi środkami zbiorkomu.
-
#76
PMK
(2022-12-16 10:59:34)
Szkoda, wielka szkoda że na tym ciekawym portalu, coraz więcej NIE sprawonych czy wręcz NIE mądrych bardzo często wyrwanych z kontekstu, cytatów. Znaczna część wypowiedzi to nic innego jak bla, bal, wsiąść do pociągu byle jakiego...itd! Kto z interlokutorów korzysta na co dzień z PKM? Sugeruję aby wszyscy którzy są z natury na NIE wybrali się w podróż, ale konkretną i to w konkretnych godzinach. Po to aby doświadczyć organoleptycznie dlaczego PKM jest taka a nie inna.
No to mała rozpiska dla NIE zadowolonych!
Na początek poranny szczyt PMK1 z Kościana do Gniezna. Po czym zrobicie sobie zwiedzanie tego pięknego Piastowskiego grodu, Pierwszej Stolicy Najjaśniejszej i wbijacie w drogę powrotną, tym razem w popołudniowo /wieczornym szczycie przemieszczania się mieszkańców aglomeracji.
Drugiego dnia, o poranku razem z innymi mieszkańcami aglomeracji, tym razem w Nowym Tomyślu wbijacie PMK2 i kierunek Września. Tu podobnie jak dzień wcześniej zwiedzanie bardzo ciekawego miasta. No powrót popołudniowo /wieczorowy.
Trzeciego dnia, ruszacie w porannym szczycie tym razem PMK3 z Wągrowca aby udać się do Grodziska, tu przerwa na zwiedzanie tego ładnego miasta. Oczywiście jak we wcześniejszych podróżach wracacie w szczycie popołudniowo /wieczorowym.
Czwarty dzień sprawdzania czy raczej dla wielu weryfikowania wartości@przydatności tego rozwiązania komunikacyjnego. Wronki i PMK4 kierunek Środa Wielkopolska
Czynności jak powyżej, Wronki start, Środa Wielkopolska przerwa na zwiedzanie i powrót.
Na koniec PMK5 z Rogoźna do Poznania. To raczej jest 1/2 tej linii, Rogoźno - Poznań i tu się rozważa dwa rozwiązania, ale to w dużym stopniu zależy od Kolej+ No ale z tym ostatnim to coraz bardziej po grudzie!
Oczywiście kolejność startów może być odwrotna.
Uwaga, dla tych którzy skorzystają z tej eskapady. Nie siedźcie z nosami w smartfonach, laptopach czy też nie prześpijcie trasy ale zerkajcie jak bardzo wzdłuż tych wszystkich PMK, to tereny bardzo mocno zurbanizowane. Jeszcze 10-15 lat temu były widoczne gdzie się zaczyna a gdzie kończy jakieś miasteczko, wioska, aktualnie te granice w bardzo wielu miejscach się całkowicie pozacierały. O czym to świadczy ? Przysiółki to już całkiem sporej wielkości wioski, wioski to już właściwie miasteczka,fabryki,zakłady,logistyka....Aby nie być gołosłownym. Gmina Rokietnica ponad 18 tysięcy mieszkańców a sama Rokitnica, wieś Rokietnica to ponad 7,5 tysiąca mieszkańców. Z drugiej strony. Kościan ponad 16 tysięcy, ale tuż pod bokiem wioska Stare Oborzyska prawie 1500 mieszkańców.
Już dawno zatarły się granice między miejscowościami, na terenie powiatu poznańskiego.
Z tego też powodu, całkiem sporo mieszkańców, którzy dojeżdżają do pracy, to nie jest już, jak to było do niedawna Poznań ale stolica województwa coraz częściej jest tranzytem.
Ktoś zadał pytanie dlaczego PMK kończy w Środzie Wielkopolskiej a nie w Jarocinie? Bo Jarocin nie wyraził woli udziału w tym projekcie!
Co do KW, to będzie taki Wielkopolski IC. Warto zobaczyć mapę Wielkopolski i odpowiedź sama się nasunie.
Zanim zacznie totalnie krytykować PKM to polecam zaznajomić się z innym komunikacyjnym rozwiązaniem czyli Południowa obwodnica Poznania – fragment autostrady A2. Która powstała niemal w 90% planów z lat....20/30 XX wieku !
No i PMK to bardzo dobry przykład aby zakończyć to szaleństwo jakie zapanowało w temacie kolejowe ścieżki rowerowe.
ps. na koniec, to pośrednio odpowiedź co to jest PKM. To jest coś takiego jak tramwaj w mieście. -
#77
(odp. na #73)
Karol Ogorzałek
(2022-12-16 16:35:58)
PKM4 zostało ograniczone do Środy w związku z tym, że Powiat Jarociński nie przedłużył umowy taryfowej z Urzędem Marszałkowskim
-
#78
(odp. na #73)
KkS MK (Kamil)
(2022-12-16 17:41:55)
Dla istnienia BTK nie jest konieczne istnienie PKM, tu nie ma żadnego związku. Od kiedy dla uruchomienia promocyjnej biletowej potrzebne jest istnienie jakiejś "kolei metropolitalnej"? Na stronie BTK nie ma wspomnianego ani słowa o PKM. Oferty BTK obowiązują w pociągach PR i KW także poza obszarem funkcjonowania PKM - np. w Jarocinie, czy na linii Gniezno-Września-Jarocin, co wskazuje na kompletny brak związku tych biletów z PKM.
Ad 2. Metropolia nie kupuje nowych elfów 2, tylko zamieściła o tym informację na swojej stronie internetowej. Tam jest wprost podane, że to "WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE otrzymało dotację na zakup z Polskiego Ładu". To samo tyczy się napraw elfów, tam już w nagłówku jest napisane: "Przez SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO został ogłoszony przetarg na naprawę..." Niejaka metropolia po prostu przekleja na swoją stronę informacje o działalności Województwa Wielkopolskiego.
@Błażej Kopka Czy PKM jest instytucją? Wydaje mi się, że nie. Nie ma ani dyrektora, ani siedziby, na ich stronie nie ma nawet danych kontaktowych. Czym więc jest? -
#79
Błażej Kopka
(2022-12-16 17:57:25)
Ja rozumiem, że częściowo chodzi o sposób finansowania, ale na pewno nie chodzi o ofertę TRAM-BUS-KOLEJ. Oto powody:
1. Oferta BUS-TRAM-KOLEJ jest starsza niż PKM. Co prawda wtedy dotyczyła tylko stref kolejowych A+B+C, ale istniała bez konieczności powoływania PKM (mało kto wtedy znał tą ofertę - łącznie z kolejarzami, którzy nie ogarniali granic stref nawet)
2. Oferta BUS-TRAM-KOLEJ jest od dawna dostępna na Szamotuły i Wronki pomimo, że nie tylko PKM tam nie dociera, ale nawet KW - przecież to się ma dopiero zmienić od przyszłego roku, a funkcjonuje od początku wprowadzenia rozszerzonej oferty.
3. Oferta BUS-TRAM-KOLEJ dotyczy wszystkich przewoźników "osobowych", a więc również polregio (łącznie z zachodniopomorskim i lubuskim na tej linii, które z PKM i KW nie mają nic wspólnego), zatem kolejny powód istnienia PKM dla łączenia z ofertą BTK nie jest zasadny.
Innymi słowy - oferta BUS-TRAM-KOLEJ nie ma nic wspólnego z koncepcję istnienia PKM. Jako ciekawostkę dodam, że oprócz komunikacji miejskiej w Poznaniu i Gnieźnie w tym projekcie na początku brał też udział Wągrowiec (teraz już nie, bo komunikacja w Wągrowcu jest darmowa).
Jeżeli PKM rzeczywiście miało na celu zwiększenie ilości kursów na danej linii, poprzez dołożenie kasy przez gminy na trasie, to czy rzeczywiście należało marketingowo taki twór powoływać? Ja np. mam wrażenie, że ilość pociągów na wielu liniach wcale nie była mniejsza przed powołaniem PKM. Poza tym powtarzam - pociąg PKM jest bardzo trudno zidentyfikować. Pociąg KW jadący do Krzyża - czy będzie on na trasie do Wronek pociągiem PKM, czy nie? Rozkład mówi, że każdy pociąg jadący w stronę Krzyża uruchamiany przez KW, jest jednocześnie pociągiem PKM, ale przecież Krzyż nie jest w PKM... Paranoja...
Kolego Marszałku - dodam Ci tylko, że dokładnie ten sam problem dotyczy tego co zauważyłeś, czyli Jarocina. Jarocin wyleciał z PKM (stąd ogaraniczenie do Środy), chociaż nadal jeżdżą tam KW jako... PKM :) Ale formalnie Jarocin się wypisał z finansowania PKM z tego co mi wiadomo. Czyli dojeżdża tam nadal pociąg KW oznaczony jako PKM, ale to nie jest PKM :) -
#80
(odp. na #73)
Stanisław Pikul
(2022-12-17 17:06:25)
" ... dziwne że na linii PKM4 ograniczona do Środy zamiast do Jarocina." Jarocin (powiat, miasto i gmina) wycofały się z porozumienia (ze względu na koszty) w połowie br.
-
#81
Błażej Kopka
(2022-12-19 10:25:19)
Tymczasem KW/PKM odlatują konkurencji... Bilet na trasie Poznań-Szamotuły to już 14,10zł, podczas gdy PKP IC nadal trzyma cenę 10,50...
-
#82
Błażej Kopka
(2022-12-19 18:35:28)
Komentarz do wypowiedzi #76.
No nie do końca kolegę rozumiem, a nawet w ogóle bym rzekł. Czyli PKM powstało, żeby propagować ruch turystyczny do Grodziska, Gniezna czy Wolsztyna? A wcześniej nie jeździły tam żadne pociągi? I dlatego uruchomiono ten "niby tramwaj"? A jak go nie było to co było?
Kolega jest tak oderwany od rzeczywistości w swoim opisie, że chyba nie do końca rozumie, że pociąg KW (nieważne w jakiej konwencji) jadący na Wronki/Krzyż to zabrane połączenie ukrotnione na Wrześnię, Konin, czy Gniezno... A tam potrzeba trakcji podwójnej jak na lekarstwo!!
I nadal nie wiem czym się PKM różni od KW...
A już, że PKM zapobiegło powstawaniu ścieżek rowerowych... Gdzie? Jak? Ludzie! Opamiętajcie się! -
#83
upadający portal
(2022-12-20 10:48:12)
No jeżeli administracja akceptuje jawne obrażanie na portalu, to szkoda traci czasu na zaglądanie i wypowiadanie się w jakiekolwiek kwestii. Zarzucanie komuś problemów z alkoholem świadczy jedynie o tym że ktoś kto porusza ten temat ma sam z trunkami poważne problemy. Po raz enty administracja dopuszcza publikację bardzo agresywnych i tak zwyczajnie, prostackich wypowiedzi. Czy osobnik podpisujący się Błażej Kopka, może się przedstawić jawnie i otwarcie kim jest w życiu prywatnym? Z publikacji jego "wypowiedzi" widać iż to ktoś z poważnymi problemami.
-
#84
(odp. na #83)
wasiukibic
(2022-12-20 12:44:34)
To kwestia wrażliwości na pewne rzeczy. Widocznie mam ją ustawioną trochę bardziej liberalnie niż Ty, bo dla mnie aluzje do picia alkoholu nie są czymś obraźliwym, zwłaszcza że nie było to w postaci: jak się nap******* to nie p****** bzdur. Jestem osobą moderującą tu komentarze i nie lubię nakładać ludziom kagańca, chyba że ewidentnie sieją ferment, albo świadomie i celowo wstawiają ściemę. Jeżeli jednak ktoś poczuł się urażony wpisem innego Użytkownika, wystarczy to zgłosić do odpowiednich osób i zrobimy z tym porządek.
-
#85
Błażej Kopka
(2023-01-04 14:58:07)
Internety donoszą, że na PKM4 do Wronek planowo jest puszczany... SZT :) Aż chciałoby się powiedzieć jaka metropolia, taka kolej metropolitalna...
-
#86
113
(2023-01-04 18:40:52)
@Błażej Kopka: Być może jest to związana z naprawami Elfów pierwszej generacji i Kibli, ale niestety nie mam pewności, czy tak jest.
-
#87
Błażej Kopka
(2023-01-04 21:15:01)
A być może jest to związane z jawnymi wypowiedziami wicemarszałka, że składów brakuje, a planów zakupowych nie ma? Wspominałem już o tym na OBK...
Oby program Kolej+ ciągnął się latami, bo jak w 2-3 lata ruszyłyby odtworzone linie to KW/PKM leży i kwiczy. Województwo na "dzień dobry" przyznaje się do braku minimum 10 składów już na dzień dzisiejszy. A co jak dojdą nowe linie? Piszę o tym na OBK od dłuższego czasu, ale ludzie i tak chcą starych bip na torach albo czegoś od SKPL, więc nie widzą problemu, a tu właśnie zgodnie z moimi prognozami problem już wychodzi...
Nie można realizować założeń PKM na ważnej, magistralnej i zelektryfikowanej linii za pomocą małych SZT... -
#88
Kamil Wikło
(2023-02-28 14:35:30)
Ktoś wie, jak wyglądają prace na odcinku do Choszczna do Krzyża, jakie tory są zrobione?
-
#89
(odp. na #88)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-16 07:55:18)
W Puszczy Noteckiej prace trwają nawet w niedziele od świtu.
Za Krzyżem oba wiadukty gotowe, ale zachodni tor parzysty, bez sieci jezdnej aż do Drawin. Dlatego poranny PR (do Świnoujścia) czeka 17 minut, tylko nie wiadomo na co, bo nic nie jedzie z przeciwka... Semafory jednak wygaszone, nawet na stacji Podlesiec. Będą tu za to 3 krawędzie peronowe.
W Drawinch bazuje krótki pociąg do montażu sieci trakcyjnej. Za Drawinami, w lesie trwają prace przy formowaniu nasypu. Same Drawiny będą tylko przystankiem. W samym Dobiegniewie czynny tylko stary peron przy dworcu. Podejrzewam że na całym odcinku z Krzyża jada jest na rozkaz bo kiepsko to idzie.
Kierpoć mnie zganił, że nie moja sprawa, gdy o to spytałem... Cały ten szlak 56 km będzie w pełni czynny raczej nie wcześniej niż za rok, na lato. -
#90
(odp. na #88)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-06-06 02:18:04)
Obecnie na szlaku Krzyż - Podlesiec czynny jest już od 01.05.23 tor zachodni ale jednocześnie zamknięty został tor wschodni, gotowy wcześniej.
Jest to związane z jakimiś pracami na platformie przystanku Drawiny, przy tym torze.
Dalej, do Bierzwnika też są praktycznie 2 tory, oprócz samej stacji Dobiegniew.
Ale to będzie tak jeszcze trwało rok, ze względu na jej przebudowę, w tym tunel pod torami. -
#91
(odp. na #48)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-06-20 16:13:56)
Trzeba zrobić na brązowo szlak Drawiny-Bierzwnik, prócz stacji Dobiegniew.
-
#92
Błażej Kopka
(2023-08-01 17:51:57)
Ja tylko podpowiem, że największy ruch towarowy w Szamotułach to generuje raczej baza kontenerowa, a nie olejarnia. A tory 3 i 4 (główne dodatkowe przy peronach - tzw. "boki") są w Szamotułach regularnie zastawione składami jadącymi do portów (Szczecin/Świnoujście)... Tych, do których rzekomo nic nie jedzie...
-
#93
wasiukibic
(2023-08-01 21:23:01)
Adiemu raz na czas zdarzają się wyskoki, nie zawsze udaję mi się je wychwycić na czas. Poczyszczone, wracamy do tematu.
-
#94
Stanisław Zydor
(2023-08-28 21:34:03)
Wie ktoś czy po zakończeniu modernizacji linii wrócą pociągi ze Szczecina do Wrocławia przez Stargard, Krzyż, Poznań i Leszno? Coś a'la Świętopełk, Barnim, Czcibór czy Bryza z 2016 roku. Dużo większy rozmach, niż jeden Przemyślanin jadący 4 godziny...
-
#95
Błażej Kopka
(2023-08-29 02:59:31)
Zależy co rozumiesz przez koniec modernizacji, bo Stargard to jeszcze lata całe potrwa i Przemyślanin plus jeden REGIO z Krzyża musi starczyć - czas przejazdu w sumie ten sam (oczywiście żartuję - regio jest szybsze).
-
#96
@ Stanisław Zydor
(2023-08-29 10:43:30)
@ Stanisław Zydor, to jest bardzo słuszna uwaga/zapytanie. Na długo przed tym (kiedy to się skończy?) remontem 351 były takie, bardzo popularne połączenia Wrocław-Poznań i tu podział na Szczecin czy Gdynia, no i odwrotnie. Niestety, ale nagminnie było "ręczne sterowanie" przy rozkładach jazdy, skutkiem czego coraz mniej pasażerów z nich korzystało, no bo trudno jak co kilka tygodni rozkład się rozkładał i woził powietrze. Uciechę mieli, tylko ci którzy liczyli "pacjentów" w wagonach.
-
#97
Błażej Kopka
(2023-09-01 22:19:08)
Od nowego rozkładu (3 września 2023) od Poznania do Wronek będzie w końcu FAKTYCZNA szlakowa 160 - z punktowymi ograniczeniami (140-150) na łukach w Kiekrzu i Rokietnicy. Od tej daty proponuję uściślić zapis prędkości w Bazie, bo do tej pory tak naprawdę szlakowa była ograniczona WOSem do 140 na całym odcinku (certyfikacje pewnie jakieś).
Jest to o tyle ciekawe, że raczej żaden pociąg i tak tyle nie pojedzie w najbliższej przyszłości :) -
#98
Stanisław Zydor
(2023-09-01 23:28:54)
Dziękuję. Chociaż ten regio z Krzyża to nieśmieszny żart przygotowany przez PR. A jakie to będą jaja, jak zacznie się w końcu remont stacji w wyżej wymienionym Krzyżu... Ale zawsze warto marzyć, szczególnie o tym że przejadę kiedyś tą trasę porządnym bezpośrednim. Może w latach 40. :)
-
#99
Błażej Kopka
(2023-09-02 14:22:50)
A dlaczego Regio Krzyż-Wrocław to żart? Pociągi osobowe w tej relacji pamiętam jeszcze z końca lat 80-tych - to nie jest obecny wymysł. Natomiast kuriozalny jest fakt, że pociąg ten jest szybszy od IC... (ale na pewnych odcinkach też znacząco droższy).
-
#100
Stanisław Zydor
(2023-09-07 21:47:15)
Oczywiście, że to dobrze że z Krzyża do Wrocławia jedzie regio. Jego czas jazdy jest jednak zabawnie wydłużony tak, że w Poznaniu bardziej opłaca się przesiąść na 54150. Mam nadzieję, że pociągiem IC będzie można przejechać w przyszłości trasę Krzyż-Wrocław w mniej niż 2 i pół godziny.
-
#101
(odp. na #88)
X. Piast II Chrobry
(2023-10-02 00:41:33)
Od Wronek do Choszczna cały szlak, oprócz 20 km z Dobiegniewa do Słonic, jest znowu jednotorowy.
Pytana w temacie kierpociowa odrzekła: "ja tu tylko dziurkuję bilety". -
#102
Sebastian Zydor
(2023-10-13 15:26:49)
Zostałem przez przemiłą panią konduktor poinformowany, że Intercity planuje takt cogodzinny między Szczecinem a Poznaniem od grudnia. Ile w tym prawdy? Nie wiem
-
#103
Błażej Kopka
(2023-10-14 04:45:56)
A osobowe co 15 minut, tak?
-
#104
et21
(2023-10-14 11:34:22)
W aglomeracji co 10.
-
#105
Sebastian Zydor
(2023-10-14 13:18:05)
Mam nadzieję, że kursy trasowane przez Nadodrzankę wrócą od grudnia, ma ktoś jakieś wtyki w IC? ????
-
#106
Błażej Kopka
(2023-10-14 13:45:45)
Jak to wrócą? Przecież już od dłuższego czasu pociągi IC nie jeżdżą Nadodrzanką (chyba tylko jakiś jeden tam zostawiono).
-
#107
Sebastian Zydor
(2023-10-15 18:55:36)
1. Wyczółkowski
2. Uznam
3. Absurdem jest żeby Swarożyc jeździł przez Nadodrzankę, Matejko powinien zostać jako przekrojowy pociąg, ale trasując Swarożyca przez Poznań można zaoszczędzić mnóstwo czasu.
I poza tym, co napisałem wyżej:
4. Włókniarz przedłużony z Poznania do Łodzi
5. I 2 razy więcej pociągów (co najmniej) na 351. -
#108
Błażej Kopka
(2023-10-15 22:35:11)
No to się nie zrozumieliśmy. Mi chodziło o to, że wszystkie (za wyjątkiem jednego - UZNAM) pociągi relacji Szczecin-Poznań (niezależnie od tego gdzie dalej w Polskę jadą) są już przywrócone na 351. WYCZÓŁKOWSKI w ogóle do Poznania się nie zbliża. Czy przed rozgrzebaniem 351 jechał przez Poznań? (bo przyznam, nie wiem). Możesz podać mi przykład (bo aż tak nie interesuje się rozkładem), gdzie IC ma takt godzinny między dwoma dużymi miastami, odległymi o kilkaset km? Bo nawet gdyby te Twoje wymienione pociągi miały jechać po 351, to taktu godzinnego z tego nie zrobisz.
-
#109
(odp. na #106)
X. Piast II Chrobry
(2023-10-16 01:55:40)
Jeżdżą 3 "Malarze", a dodatkowo, odcinkowo Night Jet oraz Uznam.
-
#110
Błażej Kopka
(2023-11-25 14:34:54)
KW rzuciły się na LK351 jak Reksio na szynkę, a pojazdów brak. Coraz częściej Wronki czy Krzyż jedzie na SZT. Przedwczoraj jeździło wahadło 2xSA132. Marnują maszyny pod drutem, a na wzmocnienie Wągrowca/Wolsztyna pojazdów brak.
-
#111
(odp. na #110)
Programista Kolejowy
(2023-12-08 08:52:00)
Mi kolega mówi, że to niby ze względu na obieg z Grodziskiem, a nie brak taboru, ale ile w tym prawdy, co mięsa w parówkach, wie tylko producent (czyli przewoźnik).
-
#112
Błażej Kopka
(2023-12-09 14:28:43)
To zobaczymy, co od jutra będą na dodatkowe relacje aglomeracyjne do Szamotuł rzucać.
-
#113
(odp. na #112)
X. Piast II Chrobry
(2023-12-09 19:54:00)
05:20, 10:03 powrotne: 06:06, 11:56.
Do Krzyża 1 para przyspieszona 04:58 ściga się z PR 04:49.
Powrót: 06:33 w Poznaniu 07:35.
https://www.bazakole… -
#114
Sebastian Zydor
(2024-01-02 18:08:35)
Na całym odcinku od Krzyża do Szamotuł ruch dwutorowy, do poprawy na schemacie
-
#115
Błażej Kopka
(2024-01-02 20:00:38)
Spokojnie - zaraz Zamość będą robić to znowu raz jeden, a raz drugi zamkną.
-
#116
Antek Kujawski
(2024-02-08 14:17:23)
Pęckowo - Miały, Drawiny - Bierzwnik, Słonice - Choszczno, Dolice - Kolin oba tory przejezdne.
Prace na Kolin - Stargard, Rębusz - Słonice. -
#117
(odp. na #115)
X. Piast II Chrobry
(2024-04-12 15:31:53)
Przelot nad budową nowego przystanku SKM Szczecin Dunikowo. https://www.youtube.…
Będzie on zlokalizowany w rejonie ulicy Kobaltowej https://maps.app.goo… -
#118
X. Piast II Chrobry
(2024-06-09 14:43:49)
Od dzisiejszej zmiany rozkładu nastąpiło przyspieszenie jazdy pociągów.
IC średnia prędkość 90 kmH, regio 70 kmH.
Wyeliminowane zostały postoje na krzyżowanie w Choszcznie i Stargardzie.
Można przypuszczać w związku z tym, że odcinki Dolice-Kolin oraz Słonice - Choszczno są już 2 torowe. -
#119
Andrzej Gliszczyński
(2024-08-29 09:56:02)
Czy mógłby mi ktoś z kolejowej braci wyjaśnić kuriozalną decyzję puszczenia Malczewskiego przez 351 na czas remontu Szczecinek - Białogard, bez postojów handlowych nawet w Krzyżu i STARGARDZIE, w którym ma miejsce oblot składu czyli i tak stoi (!). Tysiące ludzi od Szamotuł do Stargardu próbują dostać się do Wrocławia bez żadnej oferty, nie licząc komicznie długo jadącego Przemyślanina. O Gorzowie pozwolę sobie nawet nie wspomnieć, bo to jest już sprawa upadła. Dlaczego IC puszcza pociągi po wolniejszej Nadodrzance, a nas skazuje na pół godziny marznięcia na peronie w Poznaniu zimą?
Czy mógłby mi ktoś pomóc z jakimś zadziałaniem w tej sprawie, bo reprezentuję naprawdę sporą grupę ludzi. Chociażby polecić, co ja mógłbym w tej sytuacji zdziałać?
(Jest jeszcze oczywiście Bosman, również jadący sobie, jak gdyby nigdy nic przez całą 351 bez ph). -
#120
Marek Potocki
(2024-10-07 17:27:12)
Pytanie do regionalistów i historyków. Natknąłem się na obiekt w środku niczego. O tu: https://www.bazakole… Z map wynika mi, że istniał gdzieś pomiędzy 1900 a 1934 rokiem i wygląda, że była tam jakaś bocznica, bądź kolejka. Ciekawe wygląda to miejsce na warstwie lidarowej. Ktoś coś?
-
#121
Zbychu
(2024-10-07 18:41:16)
W tym miejscu miało znajdować się rozgałęzienie linii z Poznania na Szczecin i Kołobrzeg, może to coś związanego z tym?
-
#122
Błażej Kopka
(2024-10-07 19:50:46)
Podkład lidarowy bardzo ciekawy - jak rozumiem, tam są kratery, tak? No to komuś bardzo musiało zależeć na tym, żeby zniszczyć to miejsce. Z ciekawości podjadę tam w wolnej chwili, choć podejrzewam, że z poziomu gruntu niewiele da się zobaczyć.
-
#123
(odp. na #120)
Paweł Skup
(2024-10-08 07:47:04)
Z moich dociekań topograficzno-kartograficznych wynika, że w okolicy były co najmniej 3 kolejki nieuwzględnione na RailMapie.
1. Wskazana bocznica normalnotorowa jest w zaniku na mapie z końca XIX wieku i niewykluczone, że była używana podczas budowy linii do pozyskiwania kruszywa, a konkretnie żwiru czyli piasku.
2. Jakieś 500 metrów na północ od niej musiała być ładownia, z której kolej wąskotorowa prowadziła na wschód do kolejnej, późniejszej i dłużej działającej żwirowni.
3. Na południe od powyższych, koło Drawin [Dragebruch], była cegielnia, która posiadała linię wąskotorową, o długości niecałego kilometra, do wyrobiska gliny.
Natomiast te kratery są bardzo ciekawe. Odnoszę wrażenie, że mają kwadratowy przekrój poziomy. Jak zbiorniki ppoż. -
#124
(odp. na #123)
octanq
(2024-10-08 11:20:41)
Rzeczywiście, wydobycie odkrywkowe żwiru mogło tam być. Są tam pokłady:
Obszar gruntów piaszczysto-żwirowych tarasów wyższych - powyżej 4-6 m.
Natomiast mam jeszcze informacje z 1871 r.:
https://archive.org/…
Kopalnie węgla prowincji Brandenbnrg i północnego Śląska, ich składowanie i wzajemne położenie.
str. 47
13. Utwory węgla brunatnego na prawym brzegu Odry na północ od Warty.
Na dalekim wschodzie w okolicach Vordamm i Dragebruch (niedaleko stacji kolejowej Kreuz) odkryto pokłady węgla, które – jeśli dostępne na ich temat informacje są dokładne – charakteryzują się obecnością towarzyszących im niebieskich iłów plastycznych. W Vordamm odsłonięto 3 pokłady o grubości nie większej niż 5 stóp, niektóre z nich o grubości zaledwie 1 do 2 stóp, przechowywane w licznych małych grzbietach i zagłębieniach; w Dragebruch odsłonięto tylko pojedynczy szew (żyłę) o grubości od 6 do 7 stóp; Działalność wydobywcza w obu punktach była krótkotrwała.
---
Więc te kratery to mogły być otwory poszukiwawcze. -
#125
Błażej Kopka
(2024-10-08 19:02:46)
Będę obstawał przy lejach po bombach/pociskach - to jest bezpośrednie zaplecze wału pomorskiego (ok. 1,5km) i w zasadzie cała okolica jest nimi usiana. Być może w trakcie wycofywania się, te odkrywki, z uwagi na ukształtowanie terenu stanowiły dogodną osłonę w trakcie odwrotu i dlatego tak skupiały na sobie ostrzał/bombardowanie.
-
#126
(odp. na #125)
Paweł Skup
(2024-10-08 19:52:56)
Zgadzam się na te leje - może ślady łowców lokalnego złotego pociągu. A najbliższy element Wału Pomorskiego to gdzie jest?
-
#127
(odp. na #124)
octanq
(2024-10-08 21:17:22)
Jeszcze datowanie kopalni:
1852 - 1866, 1873 - 1879, 1913 - 1914 - Braunkohlenmutung "Wilhelms Wunsch" bei Dragebruch (heute: Drawiny)
1864 - 1914 - Braunkohlenmutung Albert bei Dragebruch (Drawiny)
Akta są w bibliotece w Wernigerode:
https://recherche.lh…
https://recherche.lh… -
#128
Błażej Kopka
(2024-10-11 18:28:42)
@Paweł Skup - Drawiny. Niektóre schrony, jak np DRA-16 to nawet zdecydowanie poniżej 1,5 km od omawianej żwirowni. I wszędzie tam też są leje. A schrony są tam co kawałek, na północ i na południe. W tym miejscu zasadnicza linia schronów biegła do kilkuset metrów, od zachodniej krawędzi drogi Drawiny - Przeborowo.
-
#129
(odp. na #128)
Paweł Skup
(2024-10-11 20:16:34)
Przyznaję, że lekcji z tego odcinka Wału nie odrobiłem :)
Natomiast te leje są poukładane zbyt geometrycznie, w linie, i to zastanawia. -
#130
(odp. na #129)
octanq
(2024-10-14 00:35:21)
Panie Pawle. W #124 miałem na myśli otwory odkrywkowe poszukiwawcze węgla brunatnego. Stąd może ta geometria rozłożenia otworów w terenie i kwadratowy kształt otworów (?może rozkopywane czerpakowymi koparkami parowymi). Wersji P. Błażeja (militarnej) też oczywiście nie można odrzucić.
-
#131
(odp. na #130)
Paweł Skup
(2024-10-14 09:36:22)
A ja wersję militarną bym odrzucił, jako statystycznie (chodzi o rozrzut trafień) nieprawdopodobną. Hasło: entropia.
Natomiast wersja z węglem brunatnym jest o tyle fantastyczna, co możliwa: na trzech sąsiednich wyrobiskach, oddalonych od siebie o 500 i 800 m kopano zupełnie inny surowiec?
Dołożę kolejną wersję odnośnie lejów. Leżą one naprzeciwlegle wobec osi kamieniołomu. Wiem, że nad kamieniołomami rozpina się na słupach liny, służące do transportu urobku. Może to dziury na betonowe stopy takich słupów? -
#132
Błażej Kopka
(2024-10-14 18:31:42)
@Paweł Skup - mam jeszcze inny pomysł, natomiast nie podzielam pomysłu o tych odkrywkach, ani o słupach. Policz wszystkie te leje wokół - to byłby istny las słupów i jakaś stacja węzłowa takiej kolejki linowej na miarę Warszawy Zachodniej. Poza tym przy sąsiednich wyrobiskach też są, choć jest ich dużo mniej. Jednakże najwięcej znajdziesz ich w Drawinach i na wskazanym przeze mnie przebiegu Wału Pomorskiego, na północ od Drawin. Przypadkiem stawiano bunkry tam, gdzie szukano węgla? Nie sądzę. Natomiast w wielu miejscach faktycznie układ jest pod linijkę, co skłania mnie do tezy, że mogą to być stare stanowiska ogniowe - moździerzowe.
-
#133
(odp. na #132)
octanq
(2024-10-14 22:36:29)
Małe spostrzeżenie:
Na mapach z 1934 r. niektóre z "lejów" są, ale części nie ma:
http://maps.mapywig.… -
#134
(odp. na #133)
X. Piast II Chrobry
(2024-10-15 19:33:43)
Ale za to, tam gdzie dochodzi linia kolejowa do dolnej ramki, widać cegielnię (Zgl) i kolejkę linową do niej.
-
#135
Programista Kolejowy
(2025-06-09 19:43:29)
271 [Wrocław Główny - Poznań Główny] na całym odcinku
351 [Poznań Główny - Szczecin Główny] na odcinku Poznań Glówny - Poznań Główny POD
354 [Poznań Główny POD - Piła Główna] na całym odcinku
405 [Piła Główna - Ustka] od rozjazdu początkowego by przejechać na tory do Piły Północ
Tory stacyjne piły
18 [Kutno - Piła Główna] podobnie jak 405
203 [Tczew - Kostrzyn] Ostbahn [tak samo]
999 [Piła Główna - Piła Północ] na całym odcinku [totalny bezsens mogli nas 405 od razu puścić]
405 [Piła Główna - Ustka] ponownie ale tym razem do Szczecinka.
Po zatrzymaniu w Szczecinku, niestety urwał mi się materiał do Białogardu ale w ramach stacji skład przejechał jeszcze 210 [Chojnice - Runowo Pomorskie] by wbić się na 404
404 [Szczecinek - Kołobrzeg] w tym fragment 202 [Gdańsk Główny - Stargard] w ramach przejazdu na stacji Białogard.
Na piechotę zwiedzimy: linię portową w Kołobrzegu, gdzie pociągi jadą po ulicy i rondo, gdzie krajowa 11 zaczyna swój bieg do Bytomia.
https://youtu.be/qLC… -
#136
X. Piast II Chrobry
(2025-06-16 16:12:18)
Szybciej pociągiem z Poznania do Szczecina. A za kilka miesięcy ma być jeszcze lepiej!
https://epoznan.pl/n…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Poznań Główny – Szczecin Główny (351)