OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Katowice – Zwardoń (139)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-26 (podobiekty)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Katowice   (S)
0,379
| |
| | 3,193
| |
| | 3,770
| |
| | 4,150
| |
| | 6,080
| |
| |
| |
| | 7,753
| |
| | 11,483
| |
| |
  Mąkołowiec   (S)
14,044
| |
| |
  Tychy   (S)
16,970
| |
| | 20,120
| |
| |
  Żwaków   (S)
21,630
| |
| |
  Kobiór   (S)
25,486
| |
| |
  Czarków   (S)
30,786
| |
| |
  Piasek   (S)
31,597
| |
| |
  Pszczyna   (S)
35,918
| |
| |
  Goczałkowice   (S)
39,531
| |
| | 40,865
| |
| |
  Most Wisła   (S)
42,435
| |
| | 44,203
| |
| | 46,955
| |
| | 48,749
| |
| | 50,510
| |
| | 52,216
| |
| | 54,348
| |
| | 55,713
|
|   57,300
| |
| | 59,586
| |
| | 61,476
| |
| | 64,296
|
|   68,257
|
|  
  Łodygowice   (S)
69,916
|
|   72,777
|
|  
  Żywiec   (S)
76,479
|
|   78,132
|
|   80,435
|
|   83,510
|
|  
  Cięcina   (S)
85,156
|
|   86,865
|
|  
  Cisiec   (S)
89,461
|
|  
  Milówka   (S)
92,700
|
|   95,275
|
|  
  Rajcza   (S)
98,235
|
|   100,000
|
|   101,758
|
|  
  Rycerka   (S)
101,750
|
|  
  Sól   (S)
104,813
|
|  
  Sól Kiczora   (S)
108,008
|
|  
  Laliki   (S)
110,104
|
|  
  Zwardoń   (S)
113,354
|
|   113,785
Obraz

Odcinki alternatywne

Nazwa odcinkaOdDo
Czechowice-Dziedzice – Czechowice-Dziedzice Przystanek (pierwotny przebieg 139): Czechowice-Dziedzice - Czechowice-Dziedzice Przystanek
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #6 (odp. na #5) KR.RS. (2022-08-29 08:42:10)
    Tak, zdecydowanie później. Nie wiem dlaczego wprowadzono taką informację w historii linii. Wszak w galerii stacji Zwardoń mamy zdjęcie z 2012r. z widocznym składem towarowym ;) Sam bym określił, że największy ruch towarowy miał miejsce do 2012 roku, potem stopniowo zaczął maleć, a w 2020 nie widziałem już żadnego pociągu nieosobowego (pomijając drezyny i sieciówki PLK). Jako że to ja jestem autorem komentarza #2 (wtedy jeszcze nie miałem konta), mogę powiedzieć że ostatnio bardzo rzadko przebywam w miejscu zamieszkania i nie wiem jak obecnie wygląda sytuacja. Mój znajomy twierdził że jakieś 3 miesiące temu widział na tym odcinku skład z zielonymi węglarkami... Myślę że najlepiej by było, jakby w tym temacie wypowiedział się któryś z kolejarzy pełniących służbę w tamtych rejonach.
  • #7 (odp. na #1) Piłsudski II.NBK (2022-12-09 22:33:53)
    Tunel w Bielsku: https://pl.wikipedia…
    Ma długość 268 m biegnie pod fragmentem ścisłego centrum Bielska-Białej – placem przed budynkiem hotelu "President", ul. 3 Maja, pl. Chrobrego i ul. Zamkową.
    Wcześniej, do 1971 roku, górą od Dworca na południe, tym odcinkiem biegłą również linia tramwajowa.
    https://pl.wikipedia…
    Tunel powstał metodą drążenia w latach 1876–1877.

    Tak przy okazji.
    Ciekawe czy nie byłoby zasadne zagęszczenie ruchu lokalnego na odcinku Czechowice - Żywiec, tak by był takt pół godzinny.
    W ten sposób powstałaby SKM Bielsko.
  • #8 (odp. na #7) KR.RS. (2022-12-12 08:54:12)
    Koncepcja ciekawa, ale jedynie w relacji Cz-Dz - Wilkowice Bystra. Dalej na Żywiec linia jest jednotorowa, nie może się doczekać nawet najzwyklejszego remontu, a budowa drugiego toru to marzenie ściętej głowy. Już teraz przy około godzinnym takcie odcinek Wilkowice - Żywiec jest zapchany do granic możliwości. Problemem jest również wspomniane wąskie gardło w tunelu i brak dodatkowych torów np. w Leszczynach (grupa odstawcza dla Ciepłowni to tory ślepe), gdyby linia z jakiegoś powodu się "zakorkowała". Ogółem pojawiła się już kiedyś myśl tzw. Beskidzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wg której pociągi miałyby kursować w regularnym krótkim takcie z BB do Żywca (Jeleśni/Zwardonia), Cieszyna i Wadowic. Ale jak wiemy na razie to rozważania czysto teoretyczne, bo większość linii w okolicy jest jednotorowa i błaga się o generalny remont. Co więcej, dla pewnych środowisk (ale nie dla mnie) bardzo mocnym kontrargumentem jest to, że w okolicy prężnie działa dużo firm busiarskich i PKS Bielsko, który chyba jako jeden z nielicznych przetrwał trudne czasy dla PKSów i powiedziałbym że wyszedł z tego wręcz wzmocniony... Rodzą się też pytania kto miałby to wszystko finansować (gminy/powiaty/województwo) i czyj tabor obsługiwałby te połączenia.
  • #9 (odp. na #8) Piłsudski II.NBK (2022-12-12 17:26:27)
    Wilkowice to kiepski koniec, bo mały ruch.
    Ponadto pociąg musiałby jechać 700 metrów dalej, za przejazd w ul. Rolniczej, by wjechać na tor powrotny.
    Są, co prawda rozjazdy wcześniej, ale chyba przepisy nie dopuszczają takiego cofania.
    Można ułożyć rozkład tak, by zobaczyć gdzie pociągi będą się mijać i tylko na takim odcinku zbudować drugi tor.
    Ponadto musiałby powstać przystanek przy Teatrze, z wyjściem do Rynku.
  • #10 (odp. na #9) Staszek (2022-12-13 09:36:17)
    Oglądając ostatnio jeden z materiałów na kanale Błażeja Dikunowa (https://www.youtube.… jeśli dobrze Pana rozumiem, to taki sposób realizacji połączeń, jest realizowany gdzieś w Polsce. Czyli, że cały ruch jest obsługiwany tylko z jednej krawędzi peronowej, gdzie na końcowym/początkowym etapie pociąg jedzie po niewłaściwym torze (niejako cofa się). Więc jakoś przepisy to muszą dopuszczać.
  • #11 (odp. na #10) Piłsudski II.NBK (2022-12-13 12:04:46)
    Tylko wtedy był czynny 1 tor na szlaku do Czyżewa i było to możliwe gdyż tor przyjazdowy był "ślepy".
    Dzisiaj do Czyżewa dojeżdża 8 par KM a do tego stają tam ICki (7).
  • #12 (odp. na #9) KR.RS. (2022-12-14 08:29:51)
    Wiem że kiepski, ale na tyle pozwalają obecne warunki. Gdyby odcinek do Żywca doczekał się modernizacji i poprawy parametrów to wtedy można by było coś pomyśleć. Tak jak wspomniałem, budowa drugiego toru to na razie kwestia dość odległa. Przede wszystkim trzeba by było rozbudować 4 mosty/wiadukty (Łodygowice ul. Grunwaldzka, most na Żylicy, most na Kalonce, Żywiec ul. Wesoła), wykonać ogrom prac ziemnych żeby powiększyć nasyp, zwłaszcza w Pietrzykowicach na łuku obok jeziora i uregulować kwestie gruntowe, bo w niektórych miejscach linia dosłownie przechodzi ludziom pod oknami. Wszak zdarzały się już rozkłady, gdzie w Wilkowicach kończyły bieg pociągi z Katowic czy z Rybnika. Ale tak jak obaj myślimy, największy potencjał byłby minimum aż do Żywca.
    Odnośnie przystanku przy teatrze to koncepcja stara jak świat, ale przede wszystkim trzeba by było zadbać o bezpieczeństwo w okolicy. Przy wlocie do przekopu od strony Lipnika są gęste zarośla, zaś w okolicy samego tunelu często kręcą się podejrzane towarzystwa. Ale gdyby pozbyć się tych niedogodności, to taki przystanek mógłby mieć sens dla połączeń (pod)miejskich.
  • #13 (odp. na #12) Piłsudski II.NBK (2022-12-14 22:10:10)
    Zarośla można wyciąć, tak jak i wszelkie podejrzane towarzystwo.
  • #14 X. Piast II Chrobry (2024-09-29 17:01:15)
    Zderzenie pociągów w Milówce (1972) https://www.youtube.…
  • #15 X. Piast II Chrobry (2024-09-29 17:08:49)
    Na odcinku Węgierska Górka - Zwardoń obowiązuje ZKA.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Katowice – Zwardoń (139)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...