OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Towarowa obwodnica Białegostoku

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-07-02 (przebieg)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Białystok GT   (B)
0,000
 
   
 
    2,240
 
   
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #10 (odp. na #8) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2023-01-08 22:26:57)
    Taki jest urok rosyjskich kwitów, na szczegółowy schemat stacji z tych czasów obecnie bym niestety nie liczył.
    Może coś tam jeszcze wyczytam z jakichś kwitów, ale szanse są marne.
    Odnośnie Głównego Towarzystwa Kolei Rosyjskich i Sankt-Petersbursko-Warszawskiej Drogi Żelaznej, to w kwitach do 1878 r. występuje ta pierwsza nazwa, a później ta druga. Może to wynikać z faktu, że Główne Towarzystwo Kolei Rosyjskich ówcześnie składało się z trzech lub pięciu części, to jest oprócz Sankt-Petersbursko-Warszawskiej Drogi Żelaznej to były Nikołajewska i Niżnogorodzka oraz dwie linie konne, z tego jedna w Warszawie, o długości 6 wiorst i 20 sążni, wiodąca z stacji Sankt-Petersbursko-Warszawskiej, do stacji Warszawsko-Wiedeńskiej i Warszawsko-Terespolskiej.
  • #11 Tomasz (2024-02-19 11:08:26)
    W którym roku lub w latach została rozebrana towarowa obwodnica Białegostoku?
  • #12 Rower Kolejowy (2024-02-23 10:59:24)
    @Tomasz Z tego co wiem z relacji starszych mieszkańców Białegostoku to myślę, że istniała gdzieś tak to końca lat pięćdziesiątych, może początek sześćdziesiątych, ale na pewno jeszcze długo po wojnie. Tak jak gdzieś tu już pisałem, osobiście pamiętam wiadukt tej linii leżący odłożony w ekipie wzdłuż linii nr 6 do Kuźnicy. Usunięto go dopiero w związku z budową torów odstawczych dla jednostek/wagonów pasażerskich w tym miejscu.
    Sam jestem ciekaw tej historii, może wypowiedziałby się tu ktoś ze starszych kolejarzy?
  • #13 Tomasz (2024-03-04 11:09:47)
    Mam mapę Białegostoku z 1957 roku i na tej mapie już nie ma torów - tej obwodnicy towarowej Białegostoku. Jeśli mapa jest prawdziwa, to przed 1957 rokiem musieli rozebrać. Na stronie mapster (strona ze skanerami historycznych map i planów miast Polski) jest mapa Białegostoku z 1948r i są tam tory, czyli można zawęzić lata 1948-1957r.
  • #14 (odp. na #13) wasiukibic (2024-03-04 13:27:05)
    Ten plan Białego z '57 roku to cywilny jest?
  • #15 Rower Kolejowy (2024-03-05 10:33:29)
    @Tomasz Można to łatwo zweryfikować. W 1957 powinna być zaznaczona bocznica do elektrowni EC1 z 1954, bocznica do Sklejek i Browaru z 1929 ewentualnie inne jeszcze tory. Jeżeli ich nie ma, to nie mamy niestety żadnego odniesienia co do istnienia naszej linii. Na ówczesnych planach miast rzadko pojawiały się bocznice przemysłowe, nie mówiąc już o wojskowych
  • #16 Rower Kolejowy (2024-03-06 09:42:08)
    Na razie ucichło? Może ktoś ma tutaj dziadka kolejarza, albo mieszkańca tamtych okolic? Chętnie byśmy wszyscy poznali historię tej linii, moim skromnym zdaniem jednego z najciekawszych "epizodów" białostockiego kolejnictwa. Jak pogoda się poprawi, chcę wybrać się w tamte okolice w poszukiwaniu jakiś namacalnych śladów, oczywiście z aparatem...:-)
  • #17 Tomasz (2024-03-17 08:46:24)
    Jak chcecie zobaczysz mapę Białegostoku z 1957r, to dostępna jest wersji cyfrowej tutaj: https://platforma.bk…
    Musiałem napisać do nich i mi wysłali w pdf (4,3MB zajmuje) lub mogę wysłać e-mailem. Tak, to mapa cywilna. Niestety, nie mam dziadka kolejarza ;) Niedługo przeprowadzam się na ulice Choroszczańską w Białymstoku i tak z ciekawości, zainteresowało mnie okolice tego miejsca, niestety nie mam kogo spytać o tą linię towarową kolejową.
  • #18 Rower Kolejowy (2024-03-17 14:33:49)
    @Tomasz Niestety, ta mapa nic nie wnosi, co do ustalenia daty rozebrania naszej linii. Nie ma na niej absolutnie żadnych bocznic, łącznic itp. istniejących ówcześnie. Ponadto, w warunkach polskich, zaprzestanie prowadzenia ruchu, a fizyczny demontaż to dwie różne rzeczy, te ostatnie bywało nierzadko kilkadziesiąt lat po zamknięciu linii. Podejrzewam, że jakiś południowy ogryzek tej łącznicy mógł funkcjonować jeszcze dużo dłużej, jako bocznica do dawnych Zakładów Metalowych Wieczorka, istniejących gdzieś w tamtych okolicach.
    Jeśli się tam przeprowadzasz, to właśnie gdzieś na tyłach ogródków starych domów, po wschodniej stronie ulicy Choroszczańskiej istniała ta linia.
  • #19 Jerry Ueberaktiv (2025-02-12 22:15:50)
    Mieszkałem na ul Botanicznej, róg Poleskiej i naszym dziecięcym trenem zabaw był nasyp po dawnej obwodnicy towarowej. Pamiętam ten teren z początków lat 60-tych i nie było tam śladów wiaduktu, z wyjątkiem gruzów (nawet duże kawałki betonu) po obu stronach torów, na przyczółkach. Tory na nasypie prowadzące od wiaduktu (nad torami do Kuźnicy), prowadzące do torów na Bobrowniki (dawniej do Lidy) rozebrano w połowie lat 60-tych (mniej więcej w tym samym czasie, jak zaczęto budować stanicę psów policyjnych, obok nasypu przy ul. Bielskiej). Po drugiej stronie torów do Kuźnicy, gdzie dziś jest ulica Stalowa, były ślady po wykopanych podkładach kolejowych. Dalej, za ulicą Antoniukowską był do lat 70-tych (przecinałby dzisiaj Al. Solidarności) wysoki nasyp, prowadzący do wiaduktu, jaki przed wojną przecinał ulice Antoniukowską, a tory biegły wiaduktem nad ulicą w stronę obecnej ulicy Stalowej. Nasyp ten rozebrano wraz z budową ul Gagarina (obecnie Al. Solidarności). Na ulicy Zwycięstwa były rogatki (do lat 70-tych) i bocznica prowadząca do magazynów, gdzie dziś mieści się firma Konrys. Ta bocznica to był fragment towarowej obwodnicy. Przebiegała ona równolegle do ul. Choroszczańskiej, do wiaduktu nad ul Antoniukowską i dalej obecną ul. Stalową, do wiaduktu nad torami do Kuźnicy, aby po nasypie, za wiaduktem obniżyć się do poziomu torów na Bobrowniki (przed wojną na Lidę).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Towarowa obwodnica Białegostoku

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...