OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Grzmiąca – Korzybie

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-05 (historia)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
   
  Grzmiąca   (Z)
0,000 0
 
   
  Mieszałki   (Z)
7,220
 
   
  Czechy   (Z)
10,280
 
    14,370
 
   
  Bobolice   (Z)
20,100
 
   
  Buszynko   (Z)
25,390
 
   
  Drzewiany   (Z)
28,800
 
   
  Górawino   (Z)
32,430
 
   
  Chocimino   (Z)
37,490
 
    44,990
 
    49,360
 
   
  Rochowo   (Z)
54,410
 
   
  Mzdowo   (G)
57,260
 
    61,230
 
   
  Podgórki   (G)
66,920
 
   
  Miłostowo   (Z)
 
    73,390
 
   
  Łętowo   (Z)
77
 
   
  Korzybie   (G)
79,190
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #14 (odp. na #13) Artur Labudda (2022-02-19 01:56:24)
    Nie jest to do końca prawda, że lata 70. były tym przyczynkiem do zmian. Już w latach 50-tych i 60-tych, na niektórych mało rentownych liniach ekonomiści kolejowi rekomendowali zastąpienie mało rentownych pociągów przez samochody. Kilka razy to udowadniał, nawet na stronach tego portalu, Księżyc nad Geesem odpowiedniki kwitami. Także w naszej dyspucie na temat opłacalności odbudowy niektórych linii, na tak zwanych Ziemiach Odzyskanych nie bierzemy bardzo istotnego faktu, jakim jest trwałość posiadania tych ziem. Pierwszym, formalnym potwierdzeniem międzypaństwowym ustalającym przebieg granicy na Odrze i Nysie był układ zgorzelecki z 6 lipca 1950 r., zawarty między PRL i NRD. Do tego trzeba jeszcze dodać o korektach granicy wspomnianych przez Ciebie Mazurach i teraźniejszego Obwodu Kaliningradzkiego. Te korekty miały miejsce kilka lat po wojnie. Biorąc pod uwagę tak niestabilną sytuację terenową, nie skłaniało to do odbudowy jakichkolwiek linii.
  • #15 (odp. na #14) wasiukibic (2022-02-19 12:34:36)
    Rekomendacja i plany to jedno, a środki trwałe, które pozwalają to urzeczywistnić - to drugie. W latach 50. polski transport ciężarowy opierał się na tym, co pozostało po II wojnie światowej i pomocy bratnich narodów w postaci "ciężarówek" typu ZIS-5, ZIS-150, GAZ-AA, Tatra 85, 92 o ładowności od 1,5 do 3t. Dla potrzeb transportu leśnego czy rolnego, a więc tam, gdzie dojeżdżały takie kolejki, to była kropla w morzu potrzeb, jak nawet wąskotorowa wagonetka brała po 10t. Nieco poprawiła się sytuacja w latach 60. XX wieku, jak już doszły rodzime Stary, Jelcze, czy Tatry 138, ZIŁy 130 o ładowności 5-6 t, ale tak naprawdę rozbujało się to dopiero po masowej produkcji Jelczy serii 300, Starów 28 i 29, słynnych Tatrach 148, czy LIAZach 100, a za Gierka importowanych Volvach, Steyerach, czy MANach. To dopiero sprawiło, że odesłanie bocznych linii kolejowych do lamusa mogło nabrać kształtu.
  • #16 (odp. na #11) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-02-19 23:21:45)
    Dzisiaj to nawet dziwne ze wówczas budowano takie linie gdy mieszkało tam, na Pomorzu, 3x mniej ludzi niż dzisiaj.
    Ale było to krótko przed era motoryzacji i widocznie był jakiś sens ekonomiczny.
    Gdy dobiegała końca Wojna, linie te były już zużyte technicznie, ruski wiedzieli o tym i brali szyny.
    "ZIS pjać (5)" z góry jechać, pod górę pchać - tak się mówiło wtedy. :-)
  • #17 (odp. na #16) wasiukibic (2022-02-20 11:52:14)
    Dziwne? Bynajmniej. Zarówno gospodarka leśna jak i rolna wymagały sprawnego transportu; dodatkowo na Pomorzu było wiele szlacheckich latyfundiów, wielkich gospodarstw, które po 1945 roku stały się PGRami, a które to generowały duży ruch, zarówno do, jak i z. Więc sens budowy, jak i eksploatacji był. Dodatkowo jednostki i poligony wojskowe, które przeca istnieją po dziś dzień, a które także wymagają sprawnego, pewnego transportu.
  • #18 (odp. na #17) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-02-20 15:00:40)
    Trzeba by mieć jakieś dokumenty archiwalne o pracy przewozowej na takich kolejkach by podsumować temat.
    Przy okazji.
    Uważam ze budując teraz S6 do Koszalina zrobiono zle.
    Powinna być prowadzona szlakiem wytyczonym przez Niemców od Chociwla w rejon Szczecinka i dalej do Chojnic.
    W rejonie Szczecinka byłby rozjad na Słupsk, 3.Miasto, Tczew, Piła.
    Z kolei rejon Kołobrzegu/Koszalina byłby obługiwany starą drogą.
    Ponadto taka trasa częściowo zastąpiłaby drogę K10 od rejonu Mirosławca i nawet nie trzeba by budować obwodnicy Stargardu, choć napewno się przydaje.
  • #19 Błażej Kopka (2022-02-20 21:05:41)
    Rozumiem, że proponujesz odbudowę RAB do Królewca? Hmmmm - na całym szlaku, naprawdę? Nie zauważyłeś, że od śmierci Twojego Wielkiego Imiennika jednak trochę zmieniły się priorytety, granice itd? :) Chociaż przyznaję - RAB na całym odcinku aż do Barwic to ciągle wydzielone działki geodezyjne i można by je zagospodarować w imieniu Wielkiej Rzeszy ponownie!!! ;)))
  • #20 Anonim (2023-11-29 16:23:54)
    Myślę że z kwestią RAB to chodzi bardziej o to, że Królewiec nie jest już Niemiecki i dlatego idea jej budowy nie ma sensu. W przeciwieństwie do Berlinki/Olimpijki, która powstała niemalże całkowicie w swoim dawnym przebiegu. I pewnie gdyby Królewiec dalej byłby częścią Prus, to pewnie UE inaczej zaśpiewała z budową S6, która pewnie byłaby dzięki temu A6. A co do zdobyczy po 2 wojnie światowej, to nawet jakby te linie się ostały, to i tak zostałyby zaorane po 1990, jak wiele innych linii kolejowych.
  • #21 Mikol74 (2024-07-27 07:03:56)
    Przejście szlakiem dawnego torowiska na odcinku Bobolice - Polanów https://youtu.be/Rhh…
  • #22 Mikol74 (2025-05-18 17:10:35)
    W okolicy zniszczonego mostu na Janiewce, między Żukowem a Podgórkami karczują dawne torowisko. Czy ktoś wie, będzie jakaś ścieżka rowerowa?
  • #23 Mikol74 (2025-05-30 16:12:35)
    Przejście szlakiem dawnego torowiska Korzybie - Podgórki https://youtu.be/ykw…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Grzmiąca – Korzybie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...