Bocznica powstała w latach 30-tych XX wieku i była wykorzystywana do obsługi baterii Goeben. Bateria ta była ciężką baterią nadbrzeżną przeznaczoną do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa stanowiska ogniowe. Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały zdemontowane i przetransportowane do Norwegii.
Poza bocznicą normalnotorową powstała kolej wąskotorowa łącząca baterię Goeben z portem w Ognicy. Bocznica normalnotorowa i kolej wąskotorowa zbiegały się w lesie przy rampie kolejowej w odległości około 700 metrów od rozjazdu prowadzącego ze stacji Świnoujście Przytór na bocznicę normalnotorową. Po wojnie bocznica i kolej wąskotorowa były wykorzystywane przez Wojsko Polskie. Kolej wąskotorowa zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiego magazynu broni. Odcinek prowadzący z magazynu broni do portu w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa zostały zlikwidowane.
Kolej wąskotorowa
Kolej wąskotorowa powstała wraz z bocznicą normalnotorową w latach 30-tych XX wieku i była wykorzystywana do obsługi baterii Goeben. Bateria ta była ciężką baterią nadbrzeżną przeznaczoną do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa stanowiska ogniowe. Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały zdemontowane i przetransportowane do Norwegii.
Kolej wąskotorowa łączyła baterię Goeben z portem w Ognicy. Bocznica normalnotorowa i kolej wąskotorowa zbiegały się w lesie przy rampie kolejowej w odległości około 700 metrów od rozjazdu prowadzącego ze stacji Świnoujście Przytór na bocznicę normalnotorową. Po wojnie bocznica i kolej wąskotorowa były wykorzystywane przez Wojsko Polskie. Kolej wąskotorowa zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiego magazynu broni. Odcinek prowadzący z magazynu broni do portu w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa zostały zlikwidowane.
Przebieg bocznicy na terenie wojskowym nieznany.
Pokaż na mapie ⇵
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) |
Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Stan linii « Pokaż/ukryj
ruch pasażerski i towarowy
ruch towarowy i pasażerski sezonowy
ruch towarowy i pasażerski weekendowy
ruch towarowy i turystyczny
ruch pasażerski
ruch towarowy
ruch pasażerski sezonowy
ruch pasażerski weekendowy
ruch turystyczny
ruch drezynowy
nieczynna
nieprzejezdna
rozebrana, zmienione przeznaczenie
rozebrana
w budowie/nie ukończona
projektowana/nie zrealizowana
brak danych
odcinek jeszcze nie powstał
linia wielotorowa
|
linia zelektryfikowana
Nazwa
punkt czynny
Nazwa
punkt nieczynny
Nazwa
punkt zlikwidowany
węzeł lub odejście torów
galeria
Rozkradziony tor kolei wąskotorowej. Po lewej stronie znajduje się starotorze toru prowadzącego do schronu koszarowo-bojowego. Widok w kierunku rampy przeładunkowej i dalej zakończenia linii.
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.