Pakość – bocznice i łącznice
Ostatnia zmiana: 2021-01-11
Nazwa: Pakość – bocznice i łącznice
Punkty węzłowe:
| Bocznica do Wojdala | ||||
| Pakość Kujawskie Zakłady Przemysłu Lniarskiego LINUM (d. Cukrownia UNION) | ||||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Tomasz Górny
(2020-04-04 10:51:43)
Z tymi zakładami metalowymi to nie tak do końca. Pierwotnie istniała tam Cukrownia UNION do lat 30-tych XX wieku. W czasie II WŚ uruchomiono tam produkcję kotoniny, a po 1945 utworzono Kujawskie Zakłady Przemysłu Lniarskiego LINUM. Bocznica powstała za czasów cukrowni i łączyła cukrownię w Pakości z zakładem w Janikowie (uważam, że należałoby mówić o niej "bocznica Cukrownia Pakość - Cukrownia Janikowo", a nie "linia Pakość - Janikowo"). Tor wychodził z terenów zakładowych i przecinał linię do Inowrocławia. Tam dochodził łącznik z linią inowrocławską i całość formowała małą stację umożliwiającą manewry. Dalej tor przebiegał mostem nad Kanałem Noteckim, przecinał pola w okolicy wsi Giebnia i od Ostrowa k. Janikowa biegł wzdłuż drogi, aż do bram cukrowni. Przed cukrownią Janikowo wpinał się w niego tor ze stacji Janikowo. Po II WŚ w okolicy Giebni utworzono ładownię lnu (materiał ten dowożono od strony Pakości), a dalszy odcinek w kierunku Janikowa wyłączono z eksploatacji i rozebrano. Od tej pory bocznica funkcjonowała na odcinku Zakłady LINUM (dawna Cukrownia UNION) - Giebnia (ład.). W towarzystwie zakładów lniarskich funkcjonowała fabryka maszyn NOTEĆ. I to był najbardziej metalowy zakład w Pakości. Najprawdopodobniej miał swoją bocznicę, ale ustalenie jej przebiegu wymaga wypytania rodowitych Pakoszczaków i wizji lokalnej.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Ogólnopolska Baza Kolejowa