OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Nasielsk – Lubicz Wąskotorowa I

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-18 (przebieg)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
 
   
  Cieksyn   (W)
 
   
  Józefowo   (W)
 
   
  Dalanówek   (W)
 
   
  Płońsk   (W)
 
   
  Arcelin   (W)
 
   
  Baboszewo   (W)
 
   
  Mystkowo   (W)
 
   
  Kaczorowo   (W)
 
   
  Raciąż   (W)
 
   
  Kraszewo   (W)
 
   
  Koziebrody   (W)
 
   
 
   
 
   
  Skoczkowo   (W)
 
   
  Komorowo   (W)
 
   
  Borkowo   (W)
 
   
 
   
 
   
  Gójsk   (W)
 
   
  Blinno   (W)
 
   
  Duża Wólka   (C)
 
   
  Mała Wólka   (C)
 
   
 
   
  Wioska   (C)
 
   
  Forsthaus   (W)
 
   
  Karnkowo   (C)
 
   
 
   
  Złotopole   (C)
 
   
  Kikół   (C)
 
   
  Wola   (C)
 
   
  Steklin   (C)
 
   
  Czernikowo   (C)
 
   
  Zębowiec   (C)
 
   
  Kawęczyn   (C)
 
   
  Dobrzejewice   (C)
 
   
 
   
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michał Segit (2022-01-30 18:55:24)
    Geneza budowy linii i album fotografii z początku I wś (1914-1915):
    http://www.szpejanko…
    (za: maciej (2021-01-27 23:40:03), w kom.#16 dla linii nr 27 http://mapa.bazakole…
  • #2 ROPA Poznań (2022-01-30 21:55:33)
    Fantastyczne zdjęcia na www.szpejanko... czy jest to wydane w formie albumu papierowego, super zestaw.
  • #3 Watermarines (2022-01-31 07:26:47)
    Most między Lubiczem "Pruskim" a Lubiczem "Rosyjskim" to obecnie droga z Sierpca do Torunia.
  • #4 Z.Łuszczewski (2025-02-15 12:23:20)
    Poniżej cytat z książki "Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny światowej", opisujący udział Rosjan w budowie linii:
    "Na wiosnę 1912 r. rosyjskie wojska kolejowe rozpoczęły budowę wąskotorowej kolejki
    typu polowego, ze stacji szerokotorowej Kolei Nadwiślańskiej Nasielsk, w kierunku
    Płońska i Sierpca (plan nr 2). Linia początkowo była budowana dosyć szybko i prowizorycznie
    z szyn typu tzw. fortecznego, o ciężarze 9 kg/m.b., przymocowanych do podkładów
    drewnianych, często okrąglaków ciosanych.
    Szerokość toru wynosiła 750 mm; wytyczając linię zastosowano łuki o promieniach
    R 45 m. Zastosowano trakcję konną.
    Kiedy na wiosnę 1914 r. doprowadzono tę linię do Płońska, odległego od Nasie1ska
    o 30 km, dowództwo rosyjskie zorientowało się, że popełniono błąd, budując na tak znaczną
    odległość kolejkę o słabej nawierzchni i z trakcją konną.
    Rozpoczęto więc szybką przebudowę linii, wymieniając wszystkie szyny na typ cięższy,
    budując trójprzęsłowy stalowy most przez rzekę Wkrę, na murowanych przyczółkach
    i filarach, a do służby wprowadzono parowozy wojskowe serii H, tzw. kołomenki.
    Kiedy tor doprowadzono do Raciąża, wybuchła I wojna światowa."

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Nasielsk – Lubicz Wąskotorowa I

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...