Warszawa Gdańska
Ostatnia zmiana: 2021-11-01
Opis ogólny |
---|
Zanim powstała Warszawa Centralna, to właśnie ta stacja stanowiła najważniejszy węzeł w Warszawie. Peron na którym pociągi kończyły kiedyś bieg jest od ponad 10 lat nieużywany i częsciowo rozebrany - tory leżą jeszcze ale zarośnięte. Wszystkie bocznice towarowe wychodzące kiedyś ze stacji sa zdewastowane, rozebrane lub nieczynne… (info: kolejdojazdowamarecka) Przed Euro'2012 Warszawa Gdańska przeszła kompleksową modernizację i dane zawarte w serwisie trzeba zaktualizować. Zostało wybudowane przejście podziemne, które łączy aż 3 funkcje naraz: komunikuje perony dworca, łączy się ze stacją metra Dworzec Gdański oraz umożliwia pieszym przejście pod torami stacyjnymi w kierunku północ-południe. Nie zmieniła się liczba peronów (nadal 3), ale przebudowano je i w tej chwili każdy peron ma 2 krawędzie (dotąd między peronami 2 i 3 leżał tylko 1 tor). Wszystkie perony obecnie są wysokie (wcześniej tylko 1). Peron 1 nadal pozostaje nieczynny, częściowo rozebrany i zarośnięty, ale nie został chyba skazany na likwidację, bo w nowym przejściu podziemnym jest przygotowane wyjście do niego (na razie zaślepione ścianką). Jedyne co po modernizacji zmieniło się na niekorzyść, to znaczne wydłużenie drogi z budynku dworca do peronów. Dotychczasowe wyjście na perony jest zamknięte, a obok kas biletowych jest nowe wyjście i za nim dobudowany przeszklony łącznik, którym kilkadziesiąt metrów w kierunku zachodnim trzeba przejść, aby dostać się do tunelu na perony. (17-08-2012) (info: Paweł B., 23-08-2012) Istnieje Peron 2 z torami 3 i 5 oraz peron 3 z torami 1 i 2 Pozostawionie miejsce na Peron 1 i na Peron 4 Stacja przystosowana do obsługi parowozów - czynny żuraw wodny (info: JSB, 10-09-2013) W latach 2015-16 wybudowany został dodatkowy peron. Są to przygotowania do przejęcia przez stację ruchu pociągów dalekobieżnych podczas remontu linii średnicowej. Opis budynków: Dodatkowa nastawnia LCS. (info: JSB, 10-09-2013). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | mazowieckie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100137 HAFAS:5100172 IBNR:243 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Warszawa – Palmiry | ||
10,534 | Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga (20) | ||
9,880 | Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gdańska (509) | ||
Kolej Młocińska – bocznice | |||
Warszawa Gdańska – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Warszawa Gdańska R52 |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Warszawa Gdańska R52 (woj. mazowieckie) | 0,77 km |
Warszawa Młocińska (woj. mazowieckie) | 1,42 km |
Warszawa Powązki (woj. mazowieckie) | 2,37 km |
Warszawa, inne obiekty kolejowe (woj. mazowieckie) | 2,43 km |
Kępa Potocka (woj. mazowieckie) | 2,75 km |
Warszawa ZOO (woj. mazowieckie) | 2,86 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Paweł Skup
(2020-09-14 08:37:21)
Moim zdaniem, wyrobionym na podstawie artykułów prasowych (Kurjer Warszawski), kolejność nazywania tej stacji jest odwrotna: przy okazji "uciekającej lokomotywy" z Czystego i jej zderzenia z pociągiem z Iwangrodu (Dęblina) 22 lutego 1900 jest mowa o stacji Nadwiślańskiej i ani słowa o Kowelskiej. Natomiast w artykule z 04.01.1911 roku na temat niewydolności węzła warszawskiego pisze się już tylko o Warszawie Kowelskiej.
Największe wątpliwości budzi data 2004... Warszawą Gdańską jest prawdopodobnie od I 1945... -
#2
marcin_f
(2020-09-14 15:53:25)
W artykule o przebudowie węzła warszawskiego, zamieszczonego w „Przeglądzie Technicznym” nr 39/1921 https://bcpw.bg.pw.e… , autor używa historycznych nazw dworca w związku z planami czy wydarzeniami z danego roku, i tak: 1890 Warszawa Nadwiślańska, 1911 Dworzec Kowelski, obecny Dworzec Gdański. W artykule o kolejach w W-wie, zamieszczonym w „Przeglądzie Technicznym” nr 2/1904 https://bcpw.bg.pw.e… , na mapce (rys. 3) dworzec jest opisany jako Warszawa Nadwiślańska. W nieoficjalnym (?) rozkładzie jazdy pociągów na Królestwo Polskie (Rosja), lato 1909, na str. 52-53 stacja figuruje jako Kowelska.
To sugeruje, że nazwę Nadwiślańska stacja nosiła od otwarcia do niezidentyfikowanej daty między 1904 a 1911 (1909, jeżeli uznać, że rozkład jazdy jest wiarygodny, mimo że nieoficjalny), Kowelska później, a zmiana na Gdańska miała miejsce przed 27 września 1921 (data wydania PT nr 39/1921). -
#3
Paweł Skup
(2020-09-14 18:25:41)
Dodam jeszcze, że na fotografiach z 1941 i 1943, dostępnych np. na fotopolska.eu, nazwa dworca jest dwujęzyczna, a nawet to niemiecka nazwa zdaje się być doklejona.
-
#4
kpt. Arianator
(2021-08-04 01:59:52)
Mam takie pytanie. Ten peron 1, który w trakcie modernizacji został rozebrany, skrecal w stronę Centrum Warszawy i zastanawiam się, czy kiedyś nie było tam jakiejś linii kolejowej, która biegła w tą stronę. Ktoś coś może wie?
-
#5
marcin_f
(2021-08-04 14:00:21)
@kpt. Arianator Obejrzyj sobie starsze plany Warszawy, linki do nich znajdziesz np. na Trasbusie http://www.trasbus.c… Od linii obwodowej, w tym z okolic dw. Gdańskiego, odchodziło dużo bocznic na południe. Ale czy do budowy tych torów dla jednostek elektrycznych użyto torów dawnej bocznicy, czy zbudowano od nowa, nie wiem.
-
#6
(odp. na #4)
Paweł Skup
(2021-08-04 14:19:11)
Tam były tory odstawcze i bocznice do magazynów, które jednak nie sięgały za Rondo Babka (dziś Radosława, CH Arkadia). Oczywiście nie jest wykluczone, że coś tymczasowo położono (koleje gruzowe, budowlane itp). Natomiast druga bocznica wychodziła w okolicy przejazdu na ul. Burakowskiej i biegła do nich prostopadle w stronę ul. Stawki (tzw. Gęsiówka, Umschlagplatz, a przed wojną magazyny wojskowe).
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Warszawa Gdańska