Warszawa Gdańska
Ostatnia zmiana: 2021-11-01
Historia nazw | ||
---|---|---|
data | nazwa | uwagi |
1890 (???) | Warszawa Nadwiślańska | |
przed 1911 | Warszawa Kowelska | |
pomiędzy 1920 (???) a 1922 | Warszawa Gdańska | |
przed 1944-01-01 | Warschau Danziger Hbf | |
1945-01 (???) | Warszawa Gdańska |
Historia eksploatacji | |||
---|---|---|---|
data | typ | stan | uwagi |
przed 1901 | stacja (ST) | Ruch pasażerski i towarowy |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Paweł Skup
(2020-09-14 08:37:21)
Moim zdaniem, wyrobionym na podstawie artykułów prasowych (Kurjer Warszawski), kolejność nazywania tej stacji jest odwrotna: przy okazji "uciekającej lokomotywy" z Czystego i jej zderzenia z pociągiem z Iwangrodu (Dęblina) 22 lutego 1900 jest mowa o stacji Nadwiślańskiej i ani słowa o Kowelskiej. Natomiast w artykule z 04.01.1911 roku na temat niewydolności węzła warszawskiego pisze się już tylko o Warszawie Kowelskiej.
Największe wątpliwości budzi data 2004... Warszawą Gdańską jest prawdopodobnie od I 1945... -
#2
marcin_f
(2020-09-14 15:53:25)
W artykule o przebudowie węzła warszawskiego, zamieszczonego w „Przeglądzie Technicznym” nr 39/1921 https://bcpw.bg.pw.e… , autor używa historycznych nazw dworca w związku z planami czy wydarzeniami z danego roku, i tak: 1890 Warszawa Nadwiślańska, 1911 Dworzec Kowelski, obecny Dworzec Gdański. W artykule o kolejach w W-wie, zamieszczonym w „Przeglądzie Technicznym” nr 2/1904 https://bcpw.bg.pw.e… , na mapce (rys. 3) dworzec jest opisany jako Warszawa Nadwiślańska. W nieoficjalnym (?) rozkładzie jazdy pociągów na Królestwo Polskie (Rosja), lato 1909, na str. 52-53 stacja figuruje jako Kowelska.
To sugeruje, że nazwę Nadwiślańska stacja nosiła od otwarcia do niezidentyfikowanej daty między 1904 a 1911 (1909, jeżeli uznać, że rozkład jazdy jest wiarygodny, mimo że nieoficjalny), Kowelska później, a zmiana na Gdańska miała miejsce przed 27 września 1921 (data wydania PT nr 39/1921). -
#3
Paweł Skup
(2020-09-14 18:25:41)
Dodam jeszcze, że na fotografiach z 1941 i 1943, dostępnych np. na fotopolska.eu, nazwa dworca jest dwujęzyczna, a nawet to niemiecka nazwa zdaje się być doklejona.
-
#4
kpt. Arianator
(2021-08-04 01:59:52)
Mam takie pytanie. Ten peron 1, który w trakcie modernizacji został rozebrany, skrecal w stronę Centrum Warszawy i zastanawiam się, czy kiedyś nie było tam jakiejś linii kolejowej, która biegła w tą stronę. Ktoś coś może wie?
-
#5
marcin_f
(2021-08-04 14:00:21)
@kpt. Arianator Obejrzyj sobie starsze plany Warszawy, linki do nich znajdziesz np. na Trasbusie http://www.trasbus.c… Od linii obwodowej, w tym z okolic dw. Gdańskiego, odchodziło dużo bocznic na południe. Ale czy do budowy tych torów dla jednostek elektrycznych użyto torów dawnej bocznicy, czy zbudowano od nowa, nie wiem.
-
#6
(odp. na #4)
Paweł Skup
(2021-08-04 14:19:11)
Tam były tory odstawcze i bocznice do magazynów, które jednak nie sięgały za Rondo Babka (dziś Radosława, CH Arkadia). Oczywiście nie jest wykluczone, że coś tymczasowo położono (koleje gruzowe, budowlane itp). Natomiast druga bocznica wychodziła w okolicy przejazdu na ul. Burakowskiej i biegła do nich prostopadle w stronę ul. Stawki (tzw. Gęsiówka, Umschlagplatz, a przed wojną magazyny wojskowe).
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Warszawa Gdańska