Jedlina-Zdrój
Ostatnia zmiana: 2020-04-22
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Niegdyś duża stacja, obecnie mocno podupadła. Budynek również zamieszkany. [2005-02-04] W rejonie stacji widoczna ruina nastawni. (info: Andrzej Wysocki, 2005-05-22) Obecnie na torze głównym robią coś przy podsypce z toru bocznego wycinają drzewa i krzaki, przygotowując stację na reaktywację linii. (info: Kaszyn, 2008-12-16) Ruch pasażerski jest niewielki, mieszkańcy Jedliny korzystają przede wszystkim z komunikacji autobusowej. Stacja mogłaby stać się dobrym punktem wypadowym w Sudety Środkowe - w pobliżu krzyżuje się kilka szlaków. (info: wasiukibic, 31-03-2009) Budynek dworca jest zamieszkany, wejścia ze strony podjazdu i torów są na głucho zamknięte, nadal używany jest tylko jeden tor, przy peronie 3, reszta zarośnięta drzewami i krzakami. (info: Bolesław Wojtyniak, 05-12-2009) Wymieniono na używanym trzecim torze rynny przy zadaszeniu na nowe (3.07.2010) (info: Abdul, 03-07-2010) Opis infrastruktury: Obecnie używany tylko tor główny przy 3 peronie, reszta zarosła drzewkami (31-08-2005). PLK rozebrała torowisko przy rampie i placu ładunkowym. Obecnie na stacji znajduje się 6 torów: 2 przy peronie 2, z czego jeden nieużywany i mocno zarośnięty chaszczami, drugi to jedyny czynny tor na stacji z częściowo wymienioną podsypką. Pozostałe 4 tory (2 przy krawędziach peronu 1) są zarośnięte drzewkami aczkolwiek część z nich została wycięta. Brak jakichkolwiek udogodnień dla podróżnych: nie ma ławki, kosza na śmieci, nie działa oświetlenie na peronie ani megafony, pomazana tablica z nazwą stacji a przejście podziemne popada w ruinę - strach tamtędy chodzić, bo na głowę sypie się tynk. Nieliczni pasażerowie chadzają ścieżką przez torowisko. W złym stanie jest także wiatrołap nad wejściem do tunelu (powybijane szyby i pogięty dach z blachy falistej). W zasadzie tylko aktualny rozkład jazdy przypomina, że pociągi docierają do tego miejsca. (info: wasiukibic, 31-03-2009) Opis budynków: Na stacji funkcjonowała mała, jedno- lub dwustanowiskowa lokomotywownia. Zlokalizowana była w pobliżu nastawni wykonawczej (od strony Wałbrzycha Głównego) (info: Michał Z.) Magazyn "grozi zawaleniem" już od ponad 10 lat ale teraz jego dni są naprawdę policzone gdyż pękają ceglane nadproża, wyszabrowano całą podłogę a konstrukcja dachu jest w niektórych miejscach tak przegniła, że belki walą się pod swoim ciężarem. Dworzec zamknięty na 4 spusty, zamieniony częściowo na mieszkania. Po lokomotywowni stojącej w południowej części stacji zachowały się tylko fundamenty, posadzka i kanał rewizyjny zasypany gruzem. Nie ocalał tor doń docierający. Nastawnia od strony Wałbrzycha już nie istnieje, pozostał tylko wyrównany plac po niej. Nastawnia przy budynku dworca jeszcze stoi ale jest zrujnowana. (info: wasiukibic, 31-03-2009) Wieża wodna z czerwonej cegły stoi po drugiej stronie torów na wzgórzu w lesie, zupełnie niewidoczna ze stacji. Wieża jest nieczynna, ma częściowo zamurowane okna, mury w stanie dobrym, chociaż otwarte drzwi zapraszają do wnętrza, w środku wieży zachowany zbiornik wodny, od strony torów widoczny wskaźnik poziomu wody prawie na całej wysokości wieży. (info: Bolesław Wojtyniak, 05-12-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki: | adaptowany do innych celów | |
lokomotywownia: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne nieczynne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: | IBNR:62 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
82,166 | Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285) | ||
45,036 | Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny (286) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Jedlina Dolna (woj. dolnośląskie) | 1,51 km |
Głuszyca (woj. dolnośląskie) | 2,56 km |
Jedlina Górna (woj. dolnośląskie) | 3,06 km |
Głuszyca Górna (woj. dolnośląskie) | 5,19 km |
Olszyniec (woj. dolnośląskie) | 5,35 km |
Jugowice (woj. dolnośląskie) | 7,26 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Jedlina-Zdrój