OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-04-08 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1882-08-31 Myślibórz - Kostrzyn Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1883-10-31 Barlinek - Myślibórz Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1895-08-01 Kalisz Pomorski - Choszczno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1898-08-07 Choszczno - Barlinek Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1900-05-01 Złocieniec - Kalisz Pomorski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1903-07-15 Połczyn Zdrój - Złocieniec Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1903-09-01 Barwice - Połczyn Zdrój Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1903-10-15 Grzmiąca - Barwice Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1991-05-30 Połczyn Zdrój - Złocieniec Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1991-08-01 Choszczno - Głazów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1992 (???) Połczyn Zdrój - Grotniki Drawskie Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1992 (???) Barlinek - Głazów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1995 Połczyn Zdrój - Budowo JW1013 Linia rozebrana
1996-04-22 Złocieniec - Choszczno Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1999-05-01 Drawno - Choszczno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1999-05-29 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1999-05-30 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1999-10-01 Myślibórz - Kostrzyn Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2000 Głazów - Barnówko KERiGP Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Barlinek - Głazów Linia rozebrana
przed 2000 Choszczno - Barlinek Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Grotniki Drawskie - Złocieniec Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2000-04-03 Głazów - Myślibórz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2000-05-01 (???) Kalisz Pomorski - Drawno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2001 Połczyn Zdrój - Budowo JW1013 Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: polna droga, ścieżka;
2002-06-06 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
2002-06-06 Głazów - Barnówko KERiGP Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
przed 2005-04-17 Mirosławiec - Kalisz Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2005-05-21 Płotno - Pełczyce Linia nieprzejezdna/remont
Kradzieże torowiska. Kilka przejazdów zaasfaltowanych. (info:wizard)
przed 2005-05-21 Pełczyce - Barlinek Linia nieprzejezdna/remont
Kradzieże torowiska. Kilka przejazdów zaasfaltowanych. (info:wizard)
2006 Choszczno - Barlinek Linia nieprzejezdna/remont
Linia usunięta z ewidencji PKP PLK.
2006-09-01 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2007-09 Głazów - Myślibórz Linia nieprzejezdna/remont
Niestety odcinek Głazów-Myślibórz jest w trakcie rozbiórki. W chwili obecnej zdjęto szyny. Linia została odcięta i rozorana kilkaset metrów za Głazowem (km 191,?)przez budowniczych drogi S-3. W Myśliborzu zdejmowany jest tor od Głazowa wzdłuż peronu I wraz z ok. 400m odcinkiem za stacją tj. do słupka 198.8. Dalej krzaki rosną jak dawniej więc chyba na razie nie ma planów dalszej likwidacji. (info od: Piotr Burczyk, 2009-10-03)
2010-01 Głazów - Myślibórz Linia rozebrana
Odcinek rozebrany na przełomie 2009 i 2010 roku w związku z budową drogowej trasy ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski. (info: Piotr Okniński, 18-03-2011)
2010-05-03 Myślibórz - Barnówko KERiGP Linia nieprzejezdna/remont
Odcinek Barnówko-Myślibórz jest trakcie likwidacji. Obecnie przed wjazdem do Myśliborza zdejmowane są szyny Kruppa z 1942 roku! (info od: Piotr Burczyk, 2010-05-14)
2010-06 Myślibórz - Barnówko Linia rozebrana
Odcinek ten został rozebrany w 2010 roku. Nie jestem pewny, ale najprawdopodobniej w maju lub czerwcu. (info: Marcin Hewak, 09-12-2013)
2011-01 Biały Zdrój Północny - Kalisz Pomorski Miasto Linia nieprzejezdna/remont
Zaasfaltowany przejazd na drodze DK 10 - Biały Zdrój. (info: Marcin Nowacki, 06-03-2011)
2012-03-01 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2012-09-01 Grzmiąca - Połczyn Zdrój Linia rozebrana
W 2012 roku nastąpiła rozbiórka torów stacyjnych w Połczynie Zdroju oraz całego odcinka do Grzmiącej.(Świat Kolei 9/2012) (info od: Paweł Rola, 2012-09-21)

Linia została rozebrana.:(
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120528/SWIDWIN/120529702 (info: Darek Kozak, 22-09-2012)
2012-12-09 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
uruchomienie 1 pary pociągów do Stargardu Szczecińskiego
2013-12-15 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2014 Drawno - Suliszewo Choszczeńskie Linia nieprzejezdna/remont
Od Suliszewa do Drawna dużo ubytków: http://archiwum.choszczno.biz/news1013 (info od: Paweł Rola, 2014-02-06)
2014-08 Choszczno - Barlinek Linia rozebrana
rozbiórka od sierpnia do września
po 2014 (???) Kalisz Pomorski - Choszczno Linia nieprzejezdna/remont
Niezmiennie od 2014 szlakowa wynosząca 0 km/h. (info: djSon 21.06.2018)
przed 2015 Złocieniec - Kalisz Pomorski Miasto Linia nieprzejezdna/remont
Mirosławiec odcięty, linia rozkradana, paliwo do jednostki wojskowej jeździ drogami źródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=276860&page=259 (info: kolpawe, 20-01-2015)
Dodatkowo od 2014 niezmiennie w WOS widnieje szlakowa wynosząca 0 km/h (info: djSon, 21.06.2018)
2019 (???) Pełczyce - Dzikowo Myśliborskie Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga utwardzona/ulica;
Asfaltowa DDR.
2019-07-13 Kalisz Pomorski - Drawno Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
Przywrócenie przejezdności, pociąg z Class66.
2019-07-24 Złocieniec - Mirosławiec Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
Przywrócenie przejezdności, pociąg z Class66.
2020 Głazów - Rościn Krajeński Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga utwardzona/ulica;
budowa obwodnicy Myśliborza
2020 Choszczno - Pełczyce Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Grzmiąca - Kostrzyn 410
przed 2015 Barnówko - Kostrzyn 430
przed 2016 Grotniki Drawskie - Choszczno 410

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-07-23 (???) Barwice - Połczyn Zdrój 20 km/h
przed 2007-02-06 Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski 40 km/h
2007-11-18 Barnówko KERiGP - Kostrzyn 30 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Smoleń PZZ - Choszczno 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Drawno - Smoleń PZZ 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kalisz Pomorski - Drawno 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Biały Zdrój Północny - Kalisz Pomorski Miasto 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Budowo JW1013 - Biały Zdrój Północny 40 km/h Import PLK2007_10
przed 2012-07-25 Grzmiąca - Połczyn Zdrój 0 km/h Stan na 01-02-2012 (info: Łukasz Bochniarz, 25-07-2012)
2014-12-08 Budowo JW1013 - Złocieniec 20 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Złocieniec - Kalisz Pomorski Miasto 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Kalisz Pomorski - Drawno 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2016-07-05 (???) Barnówko - Barnówko KERiGP 30 km/h Import PLK2016_07
2018-02-09 Barnówko - Kostrzyn 20 km/h Import PLK2018_02

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #24 (odp. na #23) Gerson (2020-11-30 20:42:33)
    "Albo nowa linia Pyrzyce- St.Czarnowo i dalej starym traktem do Szczecina..." - to są raczej marzenia. Puszczenie linii przez Stare Czarnowo wymagałoby odbudowania linii z Pyrzyc do Sobieradza (fragment linii 419), następnie fragmentu trójkąta w Sobieradzu i odbudowanie praktycznie całej linii 417. O ile odbudowa fragmentu linii 419 i odcinka linii 417 z Sobieradza do Starego Czarnowa jest możliwa (pozostało starotorze), to odcinek ze Starego Czarnowa do Szczecina SEC moim zdaniem nie możliwy do realizacji z kilku powodów. 1) Nowo wybudowana ścieżka rowerowa ze Starego Czarnowa do Szczecina Jezierzyc - nikt nie podejmie decyzji dotyczącej jej rozbiórki. 2) Przecięcie ze starą drogą DK3 w jednym poziomie, wymagająca budowy przejazdu strzeżonego lub nasypów i wiaduktu (koszty). 3) W Szczecinie Płoni linia 417 przecinała DK10 (Szczecin - Stargard) w dwóch miejscach. Biorąc pod uwagę obecne natężenie ruchu na tej drodze przejazdy kolejowe nie wchodzą w rachubę. Budowa wiaduktów w tych miejscach biorąc z kolei pod uwagę ograniczenia w terenie to utopia finansowa. 4) Nowa ścieżka rowerowa biegnąca ze Szczecina Płoni do Szczecina SEC. Sytuacja podobna jak w pkt.1). 5) Brak łącznicy ze Szczecina SEC do Szczecina Zdroje, wymuszająca wykonywanie oblotu w Szczecinie Dąbiu. Kilkukrotnie przymierzano się do jej budowy i nigdy nie zrealizowano. Teraz biorąc pod uwagę wybudowaną pętlę tramwajową "Turkusowa" brak miejsca na jej realizację.
  • #25 Jacek (2020-12-01 12:47:04)
    Znam te szlaki, czy przejeżdżone, czy z Og. Bazy Kolejowej i oglądałem zapełnienie tamtych pociągów, nie tylko w dzień. 27 lat mieszkałem w Kostrzynie n/Odrą. Skoro są plany obudowy połączeń Kostrzyn/Gorzów Pyrzyce-Stargard celem stworzenia połączenia do Szczecina to dalej powtarzam będą jeździć tymi pociągami tylko kolejarze i miłośnicy kolei. Reszta czasami się przejedzie plastikiem dla uciechy, przy dobrej pogodzie, bo nie trzeba się przesiadać. Większość pojedzie po staremu autobusami lub prywatnymi samochodami.
  • #26 Jacek (2020-12-01 13:35:24)
    Dlaczego zniknęła kolej w Lidzbarku Warmińskim - niegdyś pięciokierunkowym węźle? Prawie nikt nie chciał jeździć z Olsztyna ze zmianą kierunku w Czerwonce + 15 - 20 minut w plecy. A gdyby powstał szlak Lidzbark W.- Łaniewo - Dobre Miasto zyskałyby też na tym Bartoszyce, dwa duże miasta, a tak jest lipa.
  • #27 (odp. na #24) irek (2020-12-01 13:51:37)
    - to są raczej marzenia. Puszczenie linii przez Stare Czarnowo wymagałoby odbudowania linii z Pyrzyc do Sobieradza .....@Gerson przedstawienie sytuacji w tej okolicy trafione w punkt! Sam jakiś czas temu przebyłem pieszo, nie cały ten opisany przez ciebie teren, ale jedynie jego szczeciński odcinek. Niestety, ale na tym krótkim odcinku nastąpiły tak głębokie zmiany że tylko kłamy i zwykli polityczni oszuści mogą pierniczyć farmazony o przywróceniu do życia tam dróg żelaznych! Na to wszystko potrzebne są miliardy albo filantrop, szejk naftowy. Pierwszych nie ma, są ważniejsze cele, a ten drugi ma to gdzieś! Inna sprawa. Czy ktoś zwrócił uwagę że jak zaczyna coś się "kręcić" w temacie przywrócenia jakiejś linii czy też jej kawałka to dziwnym trafem w pustych lokalnych sakiewkach znajduje się kasiorka aby w trybie przyspieszonym pierdyknąć tam ...ścieżkę rowerową?! Czy ktoś prześledził jaka jest frekwencja na tych nowo powstałych ścieżkach rowerowych? Ja znam jedną! To częściowo zlikwidowana linia 376 na odcinku Grodzisk Wielkopolski - Opalenica. To jest perfekcyjnie przygotowana pod każdym względem trasa miłośników welocypedów. Ilekroć tam przejeżdżam samochodem ruch jest znaczy, a w w dni wolne/świąteczne jeszcze większy.
  • #28 Jacek (2020-12-01 20:06:18)
    Czy w porze mokrej jest ten sam ruch rowerowy na byłej linii 376 koło Opalenicy, co przy suchej - chyba nie .
  • #29 lep wyborczy (2020-12-06 12:09:54)
    Czy coś w końcu wiadomo co stanie się z odcinkiem Choszczno - Drawno? Czy będą mgliste obietnice z jej ponownym przyłączeniem do ruchu czy też znając życie PLK zniszczy i ten kawałek. Bo podobno kiedyś ta linia od Choszczna do Grotnik była wpisana jako linia o znaczeniu państwowym.
    NIE ZANOSI się na włączenie odcinka linii 410 Choszczno-Drawno do sieci PKP PLK. Linia cała na odcinku Złocieniec -Choszczno oraz na remontowanym odcinku na potrzeby transportów wojskowych - Grotniki Drawskie koło Złocieńca nie została ujęta w programie KOLEJ + cyt: To odbudowa połączenia ze Stargardu do Kostrzyna, z Myśliborza do Gorzowa Wielkopolskiego oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie.

    - Projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. ZWAŻYWSZY na stan tamtych linii 411,415,422,410 koło Myśliborza ,gdzie planowane są nowe nasypy, przebiegi, stacja Myślibórz to obecnie obwodnica, to nie włączenie wschodniej części linii kolejowej nr 410 gdzie 2/3 linii będzie wyremontowane z programu MON, pozostaje tylko 27 km odcinka Choszczno-Drawno + przystanki na odcinku remontowanym dla MON. W 2014 r twierdzono że linii nie ma w planie transportowym województwa bo jest nieczynna i nieprzejezdna, a województwa nie stać na remont ,teraz gdy 23 linii przechodzi remont to województwo nie zgłosiło jej do programu kolejowego programu odbudowy, tu też jest niestety wykluczenie w powiatach, dlaczego tak jest? Co stoi na przeszkodzie w realizacji? Druga sprawa to LCS. W Kaliszu Pomorskim i Choszcznie na ma w planie LCS dla obsługi odcinka Choszczno-Drawno i Kalisz Pomorski-Drawno; tu ma być bocznica szlakowa. Prócz tego, po przebudowie stacji Kalisz Pomorski nastawnia KA 1 pozostaje poza zakresem prac i działania nowego systemu.
  • #30 (odp. na #29) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-06 20:23:56)
    Skoro nawet w Barlinku gdzie jest naprawdę potężny zakład przemysłu drzewnego, a są też liczne inne, mniejsze + odlewnia 1,5 km od dawnej stacji nie zostawiono tej linii nawet jako bocznicy, to nie ma wielkich szans dla odcinka Choszczno - Drawno.
  • #31 Patryk Krzywiński (2020-12-07 07:58:30)
    Zapewne od Drawna do Choszczna powstanie wspaniała ścieżka rowerowa. No niestety, my nigdy Zachodowi nie dorównamy. Potrafimy tylko gadać, kłamać i kraść. Taki nasz naród.
  • #32 lep w (2020-12-07 13:08:11)
    Alfred, podając Barlinek to fajnie, aby tam był transport kolejowy, ale patrząc na brak działań firm i samorządu, to dziwne że nikt nie zabiegał, aby pozostawić tę cześć linii dla lepszego transportu towarów (zapobieżenie degradacji dróg), cóż jest za to większa inicjatywa: https://barlinek24.p… Patrząc na odcinek Choszczno - Drawno, to i owszem, nie jest on pępkiem świata, ale już jest pępkiem, a nawet pępowiną tego odcinka linii 410, gdyż bez tego odcinka te 55 km trasy nie będą wykorzystane, ani w ruchu pasażerskim, ani w towarowym. Chyba logiczne, aby linia była od węzła na 210 i węzła na 351, tylko takie rozwiązanie nadaje sens całości.
  • #33 (odp. na #31) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-07 20:55:08)
    Biorąc pod uwagę że na magistrali 351 (Poznań - Szczecin) mało co się dzieje to jaki sens mają, przynajmniej w ruchu pasażerskim, takie boczne linie?

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...