OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kobylin – Legnica Północna (362/382)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-03-30 (przebieg)

Informacje cząstkowe:

Rawicz - Wąsosz (1800-01-01)
Pogłoski o rozebraniu ale najprawdopodobniej tor od Rawicza leży nieuszkodzony, oprócz kilku zaasfaltowanych przejazdów (Wieża, Cieszkowice, Wąsosz) aż co najmniej kilkaset metrów za Wąsosz w stronę Drozdowic. (info: Przemysław Biały, 20-07-2008)
Rawicz - Legnica Północna (1800-01-01)
Tą linią prowadzono część słynnego pociągu z Legnicy do Brześcia (przez Poznań Główny). Był to pociąg złozony z wagonów sypialnych (ZSRR) oraz z kilku wagonów osobowych (1 i 2 klasy PKP). W Rawiczu zawsze był dłuższy postój bo wtedy dołaczano wagony sypialne koleii ZSRR jadące przez Ścinawę. Prawdopodobnie chodziło o żołnierzy armii ZSRR którzy stacjonowali na linii Legnica - Ścinawa - Rawicz. (info: Tomasz, 2006-01-29)
Kobylin - Rawicz (1800-01-01)
10.02.2012 na lokalnej stronie internetowej elka.pl pojawiła się informacja o planach przejęcia linii przez samorządy i wznowieniu ruchu towarowego na odcinku od Kobylina do Rawicza. (info: Błażej Krawczyk, 10-02-2012)
Kobylin - Rawicz (1800-01-01)
Witam. Ostatnio w gazecie lokalnej "Życie Rawicza" a także w "Panoramie Leszczyńskiej" pojawiły się informacje, że na odcinku Kobylin-Rawicz mają nie tylko kursować składy towarowe. Włodarze powiatów chcą do łask przywrócić "Kobylinkę" w postaci szynobusu. Jedynym źródłem jakim dysponuję to sfotografowany artykuł http://img408.imageshack.us/img408/6632/42200728856690120864310.jpg | Mam nadzieję, że pomysł wypali bo aż żal tych nieużywanych torów :) Pozdrawiam (info: Mateusz Bartkowiak, 24-02-2012)
Ścinawa - Prochowice Śląskie (1800-01-01)
Na odcinku Ścinawa - Prochowice Śląskie w okresie 14-19 lutego 2005 r. skradziono około 2 km torów (ok.100 ton złomu o wartości 70 tys. zł).Szyny po odkręceniu były cięte palnikami i wywożone.Sprawcy (6 osób) złapani na "gorącym uczynku" zaatakowali łomami policjantów, którzy oddali strzały ostrzegawcze. (info: Serg, 2007-04-12)
Rawicz - Wąsosz (2006-06-27)
Wiem, że pod koniec lat 90. wysyłano prawdopodonie z Rawicza pojedyncze lokomotywy spalinowe z zazwyczaj jednym wagonem służb kolei w kierunku Wąsosza. Przypuszczam, że zabierano po prostu jakieś elementy infrastruktury kolejowej, które mogłyby się jeszcze przydać. Na własne oczy widziałem taki skład w VI lub VII 1998 roku. Później żadne pociągi już tędy nie jeździły. W ostatnich latach rozebrano szyny od Wąsosza w kierunku Ścinawy, niestety nie wiem na jakim odcinku. Ok. 2000 roku zdemontowano szlabany na przejeździe automatycznym z drogą Szlichtyngowa-Rawicz k. Zbakowa Dolnego ok. 1 km od Wiewierzy/Wieży. W V lub VI 2005 zaasfaltowano tenże przejazd. PKP pozostawiło tam skrzynkę rozdzielczą i dwa sygnalizatory z pojedynczym światłem. Jeszcze w połowie 2005 można było w skrzynce znaleźć zapasowe "migałki" do szlabanów w dobrym stanie. Niestety okoliczna ludność nie darowała ani sygnalizatorom ani zawartości skrzynki. Jedynym świadectwem niegdysiejszego bytu tego przejazdu jest pas czarnego asfaltu w poprzek drogi i zdewastowana skrzynka. 2 km w kierunku Rawicza przy szosie jest parking leśny, tuż obok którego są tory. Jest tam też nieoznakowany przejazd z drogą leśną oraz most nad rzeczką, po których można swobodnie chodzić, bo są średnio zarośnięte. Dalej tory w kierunku Rawicza są zarośnięte w stopniu raczej uniemożliwiającym eksploatację (połamane drzewa, rośliny wyrastające między podkładami itp.). Z kolei w kierunku Wąsosza można by się pokusić o przejażdżkę drezyną, choć zalecałbym wzięcie ze sobą na wszelki wypadek piły do cięcia mniejszych drzewek... Jak na razie tory nie są tam jeszcze rozebrane przez złodzie żelastwa. (info: Flashbackman, 2006-06-26)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #4 Łukasz Kiąca (2019-05-15 19:16:32)
    Linia na odc. Kobylin - Rawicz jest wpisana do wykazu odcinków linii stanowiących infrastrukturę nieczynną PLK S.A na poz. 90 i 91
    https://www.plk-sa.p…
  • #5 (odp. na #4) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-05 11:52:45)
    Na razie chyba nic nie jeździ, gdyż tory do cukrowni w Górce na przejeździe w jej pobliżu oraz całej okolicy zardzewiałe i zarośnięte. Chociaż krewniak zeznał, że niby węgiel wożą ale to chyba pomyłka.
  • #6 Łukasz Kiąca (2020-09-12 07:42:05)
    Prace manewrowe na bocznicy Terminalu Asfaltów Drogowych TOTAL w Ścinawie.
    https://www.youtube.…
  • #7 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-09-20 15:33:53)
    Ta linia służyła do początku l. 90-tych jako transportowa dla Grupy Wojsk Radzieckich skoncentrowanych w Legnicy oraz okolicy.
    Dzięki niej transporty wojskowe omijały duże węzły w okolicy jak Wrocław i jechały krętą trasą przez wioski.
  • #8 (odp. na #7) Łukasz Kiąca (2020-10-09 01:44:48)
    Też o tym słyszałem. Jednak z tego, co wiem, to linia ta była już w tamtych latach w złym stanie technicznym, niedoinwestowana, o nawierzchni i geometrii (ciasne łuki) niedopasowanej do prowadzenia ruchu ciężkimi i długimi lokomotywami jak Ty2 czy ST44. Podobno zdarzały się tam częste wykolejenia. Na linii początkowo pracowały pruskie tendrzaki T3, a później ELNA 2 i ELNA 4, o masie całkowitej od 40 do 56 T. I pomyśleć, że na 2005 r planowana była elektryfikacja linii Legnica - Rawicz.
  • #9 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-10-09 20:03:29)
    Kiedyś ten odcinek miałby pewnie jeszcze znaczenie zapasowe dla bezpośrednich towarów do portów w 3-mieście.
    Ale teraz ze Zagłębia Legnicko-Głogowskiego wszystko wywożą przez Szczecin.
  • #10 Miejska Górka (2021-01-09 17:07:55)
    Linia kolejowa Rawicz - Miejska Górka jest cały czas eksploatowana (ruch towarowy do cukrowni Miejska Górka).
  • #11 Andrzej Budzis (2021-02-06 12:16:44)
    Pamiętam jak pociąg do Brześcia i Moskwy stał przed odjazdem na stacji Legnica Północna. Przy nim grupy ludzi, u których widać było duże ilości bagażu. Oficerowie, żołnierze i ich rodziny żegnali Legnicę. Odprowadzało ich wiele osób. Mężczyźni palili papierosy. Dużo dzieci. Żegnali się z Legnicą i swoimi przyjaciółmi. I radość, i smutek był widoczny na ich twarzach. Takiej atmosfery, takiej możliwości przywozu bagażu na małych ciężarówkach nie uzyskano by na stacji Legnica. Przy stacji Legnica Północna nie było takiego ruchu Polaków. Domy w kierunku Kaczawy zamieszkiwali obywatele Związku Radzieckiego. Była swojska ziemia pożegnań. Według mnie, to było przyczyną odjazdu "radzieckiej" części pociągu z małej stacji i połączenia jej w Rawiczu z "polskim" składem, który w tym czasie zmierzał do. Rawicza przez Wrocław
  • #12 wasiukibic (2021-02-06 12:42:31)
    Przepraszam z góry, że być może urażę kogoś uszczypliwą uwagą, ale czy tu mamy do czynienia z syndromem sztokholmskim? Przecież ci ludzie nie byli niczym innym, jak tylko armią okupacyjną, która miała stać na straży bratniego, wieczystego "sojuszu" ze Związkiem Sowieckim. Że to nie była zabawa i kurtuazyjna wizyta, można było zobaczyć podczas powstania na Węgrzech w 1956 roku oraz podczas praskiej wiosny. Z resztą, podczas gomułkowskiego października część jednostek PGWAR była w gotowości bojowej, aby ruszyć na Warszawę, żeby utopić we krwi gomułkowską odwilż. Jakby przyszedł rozkaz, to bez mrugnięcia okiem Legnica zostałaby zrównana z ziemią, a ludność cywilna wywieziona lub wymordowana, a z drugiej strony lokalizacja dowództwa stanowi jeden z pierwszym celów dla głowic nuklearnych nieprzyjaciela. Dobrze, że ich w końcu pożegnaliśmy precz i naprawdę nie ma tu czego żałować.
  • #13 (odp. na #11) Łukasz Kiąca (2021-05-03 17:53:41)
    W latach 1988-1993, gdy wojska radzieckie, a później rosyjskie wyjeżdżały z Polski wielu oficerów i żołnierzy ze łzami żegnało polską ziemię z dwóch podstawowych powodów:
    1. Gdy upadł ZSRR czuli się oszukani i zdruzgotani, że ustrój, w którym od pokoleń się wychowali i za który mieli się bić i umierać okazał się nietrwały i kłamliwy. Świat, który znali przestał istnieć.
    2. Wiedzieli dobrze co czeka ich po powrocie do Rosji - kraju w stanie zapaści, ba, wręcz katastrofy gospodarczej, pełnego korupcji, pogłębiającej się nędzy, bezrobocia, gwałtownego (nawet 12-to krotnego) wzrostu cen artykułów konsumpcyjnych (choć główny reformator gospodarki rosyjskiej i twórca tzw. terapii szkokowej Jegor Timurowicz Gajdarosji oficjalnie deklarował, że uwolnienie cen spod centralnego planowania spowoduje najwyżej 2-3 krotny ich wzrost), budowania się struktur mafijnych, które opanowywały cały kraj itp. Nawet, gdy w Polsce zdarzały się wobec żołnierzy radzieckich akty wrogości czy przemocy, to tu mieli warunki luksusowe.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Kobylin – Legnica Północna (362/382)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...