OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Рыбино – Botkuny

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-07-31 (podobiekty)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Рыбино – Botkuny
W latach 1912 -1914 przystąpiono do realizacji odcinka z Żytkiejm do Gołdapi. Wykonano mosty i przepusty pod linię jednotorową, inwestycję wstrzymał wybuch I WŚ. Po jej zakończeniu podjęto decyzję o kontynuacji prac. (info: Krzysztof Łaskowski, 2006-05-20)
Mosty w Stańczykach są najwyższymi na linii i jednymi z najwyższych w Polsce. Długość - 200 m i wysokość 36 m. Konstrukcja żelbetowa, pięcioprzęsłowa o równych 15-metrowych łukach. Most północny (na zdjęciu w głębi) zbudowany był w latach 1912- 1914, a południowy 1923-1926. Styl budowy nawiązuje do historycznych form akweduktów rzymskich, stąd "Akwedukty Puszczy Rominckiej". Prace nad połączeniem Gąbin - Gołdap przerwano do 1912 roku. Teren , po którym miała przebiegać linia jest terenem polodowcowym, którego krajobraz charakteryzuje się znacznymi różnicami wysokości względnej, gdzie występują głębokie doliny i wąwozy, środkiem których płyną niewielkie rzeczki, takie jak np. Błędzianka. Inwestycja wymagała solidnych konstrukcji mostowych, typowych dla rejonów podgórskich, np. w Stańczykach. Obok uzasadnionych przesłanek militarnych terenu przy granicy prusko- rosyjskiej, budowanie imponujących konstrukcji inżynierskich przed 1914 rokiem miało też inne uzasadnienie, które współczesnym językiem określilibyśmy propagandowymi, stanowiące dowód sztuki budowania i zamożności państwa pruskiego. Z mostami jest związana wymyślona historia związana z ujawnieniem nad filarem mostu północnego fragmentu belki drewnianej. Podsycana propagandą fama niosła, o drewnianym usztywnieniu konstrukcji, która została zatopiona w betonie. O absurdalności pogłoski świadczą dwa podstawowe fakty:

1. Drewniana konstrukcja filarów z całą pewnością, gdyby istniała, zostałaby zgnieciona przez warstwy lanego z góry betonu.

2. Łuki o rozpiętości 30 m musiały być wylewane na precyzyjnym szalunku ze zbrojeniem stalowym.

Ujawniona belka musi więc być fragmentem szalunku wypchniętym przez beton. Mosty w Stańczykach pozostają do dzisiejszych czasów pomnikiem techniki budowlanej. W ostatnich latach coraz częściej są wykorzystywane przez młodzież z całej Polski jako idealne miejsce do zjazdów i wspinaczki oraz skoków na linie. Nad brzegiem rzeki, pod mostami wybudowano wiatę, miejsce do biwakowania i na ognisko. Wspaniałe miejsce widokowe i do spacerów. (info: Krzysztof Łaskowski, 2006-05-20)

Informacje cząstkowe:

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Рыбино – Botkuny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...