OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bocznice Świnoujście Przytór – tory wojskowe

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-06-15

<== | Galeria | ==>
Data: 2014-08-19
Autor: Gerson
Napisz e-mail
http://zkmk.org/wordpress/
Zamieszczono: 2021-06-10

Galeria użytkownika Gerson

Zachowana konstrukcja wiaty maskującej skład pociągu. Widok w kierunku magazynu broni.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: infrastruktura do obsługi taboru ; pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 464
: 9

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 octanq (2021-06-11 20:53:06)
    Gratuluję tych odkryć. Nie sądziłem, że znajdują się tam takie perełki.
  • #2 Łukasz Smyczyński (2021-06-11 23:48:48)
    Oj coś czuję, że następny weekend krajoznawczy to będzie Wolin i okolice. Uwielbiam klimaty kolejowo - militarne. Czy szanowny kolega Gerson zna pochodzenie tej wiaty? (obstawiam okres międzywojenny). Konstrukcja żelbetowa?.
  • #3 (odp. na #1) Gerson (2021-06-13 20:37:12)
    Dzięki. Sam byłem zdziwiony, bo generalnie pojechałem udokumentować tylko bocznicę normalnotorową.
  • #4 (odp. na #2) Gerson (2021-06-13 21:02:26)
    Wiata ma konstrukcję żelbetową i faktycznie powstała w latach 1938-39. Jest jednym z elementów utworzonej w tym miejscu baterii Goeben - ciężkiej artylerii nadbrzeżnej przeznaczonej do zwalczania okrętów liniowych. W 1940 roku działa zostały zdemontowane i przewiezione do Norwegii. Po wojnie część obiektów zostało przejętych przez Wojsko Polskie, a część została porzuconych. Na północ od nastawni Świnoujście Przytór SiA i Podziemnego Miasta znajduje się stanowisko dowodzenia przekształcone w wieżę widokową.
  • #5 subsens (2021-06-14 00:56:24)
    Porządkowo. Materiał zdjęciowy dot. kolejki jest przypisany do dwóch obiektów: Świnoujście Przytór (jak np. powyższe zdjęcie, pokazujące obiekt znacznie odległy od stacji) oraz Świnoujście Bocznice. Może czas na 'Przytór Bocznice'?
    Historycznie. Kolejka łączyła rampę, obiekty baterii, zbrojownię (magazyn, skład, składnica etc.) w Ognicy i port w Ognicy. Biorąc pod uwagę ilość betonu, jaką wylano na jej trasie, mogła być tu pierwszą, tzn. najstarszą z inwestycji.
    Detalicznie. Schemat przebiegu na Mapie nie uwzględnia tego, o czym warto pamiętać: bocznica normalnotorowa pierwotnie rozgałęziała się na dwa tory, by dotrzeć do każdego z trzech bloków koszarowo-bojowych - zapewne tak przyjechały i wyjechały działa. W każdym z bloków był też dworzec kolejki (przelotowy, chroniony śluzami gazoszczelnymi). Wszystko istnieje na gruncie. Jeszcze lepiej (bez krzaków) widać na lidarze.
    Perspektywicznie. Takiego dzieła: https://www.bazakole… - https://www.bazakole… przedmiotowa kolejka byłaby z pewnością godna. Układ pętli na terenie składnicy jest mniej skomplikowany; niestety, zagadką pozostanie nabrzeże w Ognicy.
    Klikalnie (i aferalnie) https://okretywojenn… - https://www.swinoujs…
    Uzupełniająco. Za wiatą na wprost jest lokomotywownia, za łukiem w kierunku składnicy jest blok elektrowni.
  • #6 (odp. na #5) Gerson (2021-06-14 22:28:35)
    Do tego zamieszania niechcący dołożyłem swoją cegiełkę. Pierwotnie utworzyłem dwa obiekty szczegółowe w Świonujściu Przytór: bocznicę magazynu broni i kolejkę wąskotorową. Zdjęcia zostały odpowiednio obtagowane. Niestety, na początku nie zauważyłem, że oba zostały przeniesione do Świnoujścia - bocznice i kolejne dalej wrzuciłem do Świnoujścia Przytór. Osobiście nadal uważam, że oba obiekty powinny zostać powiązane z tą stacją, a nie Świnoujściem. Decyzja nie należy jednak do mnie.

    Faktycznie starotorze linii normalnotorowej było dłuższe i prowadziło do poszczególnych bloków bojowych, natomiast kolej wąskotorowa wjeżdżała do środka na niższym poziomie. To odkryłem w tym roku mając okazję odwiedzić to miejsce ponownie (będą nowe zdjęcia). Bocznica normalnotorowa została zlikwidowana w 2018 roku. Planuję w wakacje kolejną bardziej szczegółową wyprawę.

    Dzięki za linki - ciekawe informacje nie tylko kolejowe.

    Faktycznie na lidarze widać to o wiele lepiej. Pracuję nad planem opartym na lidarze, na który nanoszę istniejące obiekty, starotorze bocznicy normalnotorowej i kolei wąskotorowej baterii Goeben, jak i współczesne wersje tych dwóch torów. Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł go tutaj zaprezentować.
  • #7 Marek Potocki (2021-06-15 07:33:42)
    Podzieliłem bocznice na Świnoujście jako takie i Przytór – tory wojskowe. Przerzuciłem tam też zdjęcia ze stacji i odpowiednio bocznic. Dajcie znać, czy teraz to wygląda lepiej.
  • #8 (odp. na #7) Gerson (2021-06-15 22:06:32)
    Dzięki. Jak dla mnie to teraz jest ok.
  • #9 subsens (2021-06-19 00:12:25)
    Osobiście, na #6. Jak bardzo nie chciałbym zapisać się do frakcji Świnolubów, jak bardzo nie pożądał i oswajał Świnoujścia, tak niestety na miejscu muszę głęboko chować mikolską legitymację. W przeciwnym razie szybko robię się niedobry dla osób, które wszakoż mają prawo czuć się zupełnie bez winy, jak to na wakacjach. Świetnie, że zdążyłeś uwiecznić bocznicę. W pewnym sensie strop pierwszego bloku bojowego jest wiaduktem, umożliwiającym bezkolizyjne skrzyżowanie dwóch rozstawów - to trochę ekscytuje.
    Merytorycznie, na #7. Teraz wygląda znakomicie i zgodnie ze stanem faktycznym. Jako bowiem rzecze baza starych utekowskich dopuszczeń, wojskowa bocznica kolejowa nr 812 odgałęziała się w stacji Świnoujście Przytór od toru nr 1 rozjazdem nr 6 w km 94,700 linii kolejowej nr 401. A dla samej stacji była jej torem 101.
    Poszedłbym jednak dalej i z czasem przyznał kolei wąskotorowej autonomię i wyższy status. Ma wyrazistą tożsamość, co najmniej podwójną: dla użytkowników jest to WBK-881, dla wielbicieli i piewców - kolej Portu Wojennego Świnoujście (a jeszcze lepiej brzmi: Komendy Portu itd.). Ma złożoną historię, z prawdopodobnym dzieciństwem pomiędzy nabrzeżem a składnicą - poniekąd na stare lata wróciła do kolebki. Ma, w zestawieniu z długością, całkiem konkretną bibliografię, w tym dwie strony u Tucholskiego i sporo danych taborowych. Last, but not least cieszy się obecnie faktyczną autonomią samodzielnej, izolowanej od świata mikrosieci za podwójnym drutem obiektu 4388. Czyli, że w razie czego, w epoce dronów i satelit na wszelki wypadek jednak będziemy minować podejścia do gazoportu. Nb. jeżeli jest utrzymywana lepiej, niż większość jednostek pływających, to na koniec dnia może dźwignąć całą tradycję naszej Marynarki Wojennej. Nie lekceważyłbym.
    A status anonimowej kolei wąskotorowej możemy przeznaczyć np. siostrzanej sieci 600 mm rejonu Świdny Las - Ulno (Vuhlensee). Turyści potykają się o nią co najmniej w dwóch miejscach, ale internety milczą. Był tam podobny układ łączący nabrzeże przeładunkowe ze składnicą i na końcu baterią przeciwlotniczą.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...