OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

16 września 2020 Baza otrzymała trzy nowe funkcjonalności. Pierwszą z nich jest możliwość filtrowania zdjęć po autorze w galeriach poszczególnych obiektów. Druga to filtr tagów w galeriach poszczególnych użytkowników, a trzecia – galeria zbiorcza generowana dla konkretnego autora. Będzie ona przydatna, gdy jego materiały dodawane są z różnych kont.

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Wolsztyn – Żagań (371)
Wolsztyn – Żagań (371)

wasiukibic (2021-01-28 00:09:54)

Niemal na pewno ten. Nienajlepsza jakość zdjęcia archiwalnego ale obie budowle ceglane + do tego środkowe pole balustrady węższe, skrajne zaś podparte na osobnych fundamentach (tutaj już obalonych).

Głogów
Głogów

wasiukibic (2021-01-28 00:08:11)

Wejście nie jest bardzo trudne, tylko miejscówka przypałowa. Zaraz jakiś nadgorliwiec mógł wezwać służby, a i soki tu się często kręcą. Nie mniej jednak realizacja przebiegła bez zakłóceń.

Leśna
Leśna

wasiukibic (2021-01-27 23:52:32)

Dopóki funkcjonowały ZPJ Dolwis, kursowało sporo autobusów przywożących ludzi do pracy z okolicznych miejscowości. Część kursów była współfinansowana przez zakład. Po jego upadku zapotrzebowanie na przewozy spadło. Nie opłacało się już utrzymywać takiego gmachu na te kilka kursów do Lubania. Teraz, mimo przejezdności linii i stałych przewozach kruszyw nie ma nawet tematu o wahadle do Lubania. Cudów w sprawie dworca bym się nie spodziewał.

Nasielsk – Toruń Wschodni (27)
Nasielsk – Toruń Wschodni (27)

maciej (2021-01-27 23:40:03)

Geneza budowy linii i album fotografii z początku I wś (1914-1915): http://www.szpejanko…

Tczew
Tczew

Janusz Linda (2021-01-27 23:00:05)

Remont jest, ale budynku dworcowego. Pozdrawiam.

Szczecin Turzyn – bocznice
Szczecin Turzyn – bocznice

octanq (2021-01-27 22:22:18)

Również przyłączam się do podziękowań i gratulacji. Wydawało mi się poza tym, że kiedyś ten teren był niedostępny ogrodzony i nie przypuszczałem, że tam można zobaczyć takie ciekawe obiekty (mowa o wszystkich bocznicach w tym rejonie).

Szczecin Turzyn – bocznice
Szczecin Turzyn – bocznice

octanq (2021-01-27 22:17:28)

To jest drugie bardzo podobne ujęcie jak https://www.bazakole… . Ale robotę świetną zrobiłeś. Nawet bym nie przypuszczał, że tam są takie obiekty.

Regny
Regny

Janusz Dowgiel (2021-01-27 21:30:22)

Przystanek Regny, ze względu na tajemnicę wojskową nazywał Budziszewice Łódzkie, choć do Budziszewic nogi wrosły by w kręgosłup. Te tajemnice znał dobrze wywiad niemiecki, lotnictwo niemieckie trzymało tam podobno broń chemiczną, torów do Koluszek pilnowało wojsko węgierskie. Do bazy niemieckiej pociąg pasażerski wjeżdżał pod samo osiedle. Oczywiście wjeżdżali tylko Niemcy. Po II wojnie pociąg dojeżdżał tylko pod jednostkę wojskową i tam wekslował. Pamiętam jeszcze parowóz z krótką węglarką. Nastawniczym był pan Pawłowski, mieszkał na osiedlu wojskowym, w bloku przy "Górce". Skład pociągu był 3 wagonowy, od popularnych "kowbojek" z balkonikami z tyłu i z przodu, po "pulman", do połowy I klasa, druga połowa II. Wynikało to z tego, że starsi oficerowie byli uprawnieni do jazdy I klasą. Często dochodziło do scysji między konduktorami a żołnierzami z czynnej służby, którzy uważali, że "Obrona granic nie płaci za nic". Dowódcy najczęściej stawali po stronie żołnierzy i mandaty lądowały w koszu. Czasami w składzie bywały wagony piętrowe. Później nastała epoka lokomotyw spalinowych. Jednym z maszynistów był pan Kobuz, ojciec kolegi. Czasami jechałem z nim lokomotywą.

Wolsztyn
Wolsztyn

Michał Kłosowski (2021-01-27 20:23:10)

Nie mogę się napatrzyć na to zdjęcie. Praca "cyklopami" na załadunku, ah - kiedyś były czasy, dzisiaj to już w ogóle zobaczyć "cyklopa" w służbie to rarytas.

Wolsztyn
Wolsztyn

Michał Kłosowski (2021-01-27 20:22:11)

Rzeczywiście, niesamowity widok, ciężko sobie to dzisiaj uzmysłowić.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...