OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Mieszewo
Mieszewo (woj. zachodniopomorskie)
Rekowo Wąskotorowe
Rekowo Wąskotorowe (woj. zachodniopomorskie)
Dobieszewo
Dobieszewo (woj. zachodniopomorskie)
Unimie
Unimie (woj. zachodniopomorskie)
Gniezno
Gniezno (woj. wielkopolskie)
Augustów
Augustów (woj. podlaskie)
Augustów
Augustów (woj. podlaskie)
Augustów
Augustów (woj. podlaskie)
Augustów
Augustów (woj. podlaskie)
Pleszew Miasto
Pleszew Miasto (woj. wielkopolskie)
Pleszew
Pleszew (woj. wielkopolskie)
Pleszew
Pleszew (woj. wielkopolskie)
Pleszew
Pleszew (woj. wielkopolskie)
Kotlarnia
Kotlarnia (woj. opolskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Stargard Kluczewo
Stargard Kluczewo

subsens (2020-07-05 20:25:33)

Kto może skomentować funkcję tej krawędzi i 'wyspowość' dworca? BTW, czy tunel wąskotorówki został zasypany, nie doczekawszy zdjęć?

Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica

ACdVL (2020-07-05 20:07:02)

Czynny, ale tak jak infrastruktura na tejże trasie - mocno sfatygowany.

Męcikał
Męcikał

subsens (2020-07-05 20:06:18)

Mimo personalnego zaadresowania wypowiedzi, mam nadzieję, że krąg czytających jest jednak szerszy. I niechże Kolega na wszelki wypadek nie odmawia nikomu potencjału pojmowania zarówno jej głębi, jak i przewag holizmu nad np. alkoholizmem, tudzież ewidentnej potrzeby stosowania synergizmu w naszym nomen omen wspólnym hobby. A kostium retoryczny był mi potrzebny również po to, żeby pogłaskać Kolegę, zanim wytknę Mu niedoszacowanie (_IMHO_) zakresu przebudowy pod Knopinem oraz zajmowanie się wszystkim, tylko nie najmłodszą i najbardziej nieszczęsną z królewieckich magistral. Rozumiem potrzebę samorozwoju, wszakoż noblesse d'Ermeland oblige. To w części artystycznej. Merytorycznie: na razie wycofuję się z sugestii, że Męcikał był w czerwcu 1937 stacją handlową (o znacznym zakresie czynności https://www.bazakole… ), opartej na miękkich przesłankach - bo nastawnia wygląda na wymarłą a indywidualny portret nieumundurowanego jegomościa na takim tle nie wydaje się typowy dla epoki. Umieszczanie reklam na dworcach (przykład Odolu w Fałkowie AD 1934: https://www.bazakole… ) mogło być normowane u nas podobnie jak u nich: http://wolneforumgda… Obrazki są chyba z pomorskiego Bufego (wycinanki ze skanów wisiały kiedyś na zasobach pękatego gryzonia) i pokazują dopuszczalne rozmieszczenie tablic na elewacjach peronowych Wrześcia i [Stargardu] Kluczewa. Reklama zaburza tam harmonię nawet czoła nastawni, o ile pozwala na to międzyokienny interwał (ówże neologizm skomponowany z dedykacją dla Kolegi), a kolej rezerwuje na użytek własny 1-2 miejsca na ryzalicie wejściowym. Numeracja może oznaczać priorytet i związaną z nim wysokość opłaty (dostępność wizualna szczytu magazynu we Wrześciu podlega dyskusji, miejsce w tej hierarchii wejścia do kibla w w Kluczewie raczej nie). BTW, obrazek pokazuje pierwotną bryłę dworca w Kluczewie, zapewne przed rozbudową całej tej niezwykłej stacji.

Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica

ACdVL (2020-07-05 20:06:03)

Albo mnie się wydaje, albo stan drutu nad torowiskiem po prawej jest po prostu żałosny, mówi wszystko o "dbałości", która tu ma miejsce.. Aż ciężko opisać tę dbałość!

Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica

janusz nowaczewski (2020-07-05 18:25:44)

Widok niestety coraz rzadszy podobnie jak podświetlane wskaźniki położenia rozjazdów...

Kotlarnia
Kotlarnia

janusz nowaczewski (2020-07-05 18:21:57)

Tender przerobiony na pług odśnieżny.

Kotlarnia
Kotlarnia

janusz nowaczewski (2020-07-05 18:19:47)

Po prawej stronie jak najbardziej peron. KPP Kotlarnia jak i KPP Szczakowa posiadały zespoły trakcyjne EN57. W latach 70.-80. XX w. społeczeństwo nie było zmotoryzowane w takim stopniu jak dzisiaj, a do tego pola piaskowe znajdowały się w lasach, daleko od cywilizacji, gdzie po deszczu czy zimą dojazd był utrudniony a czasem niemożliwy. Uruchomiono więc pociągi osobowe, rozwożące personel na podmiany.

Solec Kujawski
Solec Kujawski

ACdVL (2020-07-05 15:36:56)

W sumie racja. Niewiele uwagi zwraca, a często to jest korzystne.

Augustów
Augustów

ACdVL (2020-07-05 15:33:40)

Dziękuję, szanowni koledzy, za informację i za pomoc w dociekaniu. Szczególnie ukłony przesyłam koledze Stanisławowi, który ma, jak czuję, tak wielką wiedzę, że powinien być chyba wykładowcą - bo takie szczegóły znać, i to w wielu miejscach (często tu bywam) to trzeba mieć tęgą głowę. Rzeczywiście przypuszczałem, że dawno, dawno temu były tu spore zakłady, a patrząc z góry w mapach Google, dostrzegłem ślady kolei, choć coraz bardziej nikłe. Jeszcze raz chylę czoła przed taką wiedzą. Sam też niemało czytam, dowiaduję się, więc to nie są czcze pochwały. Całe szczęście, że są w Narodzie jeszcze ludzie, którzy szukają nie tylko śladów kolei - ale i tego, co przeszłe, co już minęło. Wszak kto nie szanuje przeszłości, nie ma prawa do teraźniejszości ani do przyszłości. Pozdrawiam i raz jeszcze wielkie podziękowanie za tak obszerne wyjaśnienia.

Solec Kujawski
Solec Kujawski

ACdVL (2020-07-05 15:23:31)

#2: W sumie prawdą jest, że cudze chwalicie, swego nie znacie. Jak od zawsze wolę swojski klimat, acz chodziło mi, że gdybyś trafił na podobnym ujęciu Dziobaka, to praktycznie wszystko byłoby tu nowoczesne, acz faktycznie Elfy także są jeszcze wyjątkowo nowoczesne, biorąc pod uwagę wcześniejsze standardy rodzimej produkcji (żeby nie było, że jej coś zarzucam - kto tak pomyśli to właśnie wyprowadzam go z tego błędu). A teraz jest ponoć moda na to, co zza oceanu. :) #3: Pełna zgoda. I dodam, że mógłby być nieco bardziej tradycyjny w wyglądzie. Teraz wszędzie wokół czuć ten smród nowości - nawet w mojej rodzinnej obecnie Brodnicy rynek jest zupełnie nowy - zniknął bruk, tradycyjne latarnie.. Śmiem twierdzić, że zmiany niekoniecznie poszły na dobre. No ale dzisiejszym projektancikom nie chce się mózgu wysilić. Lepiej szybciej i bez choćby śladowego stylu. Mam nadzieję, że chociaż pod względem praktycznym nic temu nowemu przybytkowi z Solca nie można zarzucić..

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...