OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

16 września 2020 Baza otrzymała trzy nowe funkcjonalności. Pierwszą z nich jest możliwość filtrowania zdjęć po autorze w galeriach poszczególnych obiektów. Druga to filtr tagów w galeriach poszczególnych użytkowników, a trzecia – galeria zbiorcza generowana dla konkretnego autora. Będzie ona przydatna, gdy jego materiały dodawane są z różnych kont.

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Goworki Bsz
Goworki Bsz

Marek Potocki (2020-11-24 06:55:14)

Dokumenty PKP PLK są innego zdania. Według spisu punktów eksploatacyjnych nazwa to "Goworki Bsz".

Susz
Susz

Marcin (2020-11-24 04:54:51)

W tym wypadku podobno w drużynie konduktorskiej zginął ojciec i syn na stanowisku pracy.

Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)
Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 01:44:08)

Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero w 1924 roku: https://www.stadtsch… Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa, również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost. Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt. Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia… Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku. Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa. Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary". Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych. Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia… Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia… czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku. Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem: https://de.wikipedia… Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne. Obie te linie funkcjonowały o prąd stały. III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina: https://de.wikipedia… Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia… (obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna). Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD. My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy. Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie. "Cudze chwalicie, swego nie znacie".

Rożdżały
Rożdżały

octanq (2020-11-24 00:11:46)

Zgadza się. https://goo.gl/maps/… przyst. Rożdżały, widok z przejazdu w kierunku Opatówka Wąsk.;

Warszawa Szczęśliwice – Warszawa Raków
Warszawa Szczęśliwice – Warszawa Raków

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 00:01:54)

Na tym odcinku w 1936 roku wydarzyła się katastrofa. Traktuje o tym dokładniej ten film: https://www.youtube.…

Szamotuły
Szamotuły

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-23 23:42:33)

Jeśli wyremontowali za swoje to ok, inaczej...

Wałbrzych Centrum
Wałbrzych Centrum

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-23 23:40:51)

Artykuł na temat+zdjęcia: https://walbrzych.dl…

Oborniki Wielkopolskie – Wronki (381)
Oborniki Wielkopolskie – Wronki (381)

FD (2020-11-23 23:24:43)

To były czasy :), szkoda że dzisiaj niema tej trasy i wyremontowanego mostu ;(

Hrebenne – Піддубне
Hrebenne – Піддубне

Adrian Chromik (2020-11-23 22:25:56)

Linia Rawa-Piddibne w zbudow. w 1951? Na mapie kolejowej w atlasie historycznym mam zaznaczone że w latach 80-tych Austro-Węgry zbudowały 2 linie: Lwów-Rawa Ruska-Hrebenne-Bełżec oraz Munina-Werchrata-Rawa Ruska-Piddubne-Bełz-Cerwonohrad-Sokal. W 1916 zbudowano linie Bełżec-Zawada. Natomiast po II WŚ w tych okolicach zbudowano tylko 2 nowe linie: w 1947 Hrebenne-Piddubne (rozebrana w 1951), a w 1955 Hrebenne-Siedliska-Werchrata.

Naramowice (wąsk.)
Naramowice (wąsk.)

Maciej (2020-11-23 22:05:09)

Na podstawie jakiego źródła Koleżanka/Kolega twierdzi, że fotografia przedstawia Naramowice?

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...