OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Zieleń
Zieleń (woj. kujawsko-pomorskie)
Opole Główne
Opole Główne (woj. opolskie)
Opole Główne
Opole Główne (woj. opolskie)
Ozimek
Ozimek (woj. opolskie)
Krasiejów
Krasiejów (woj. opolskie)
Tarnów
Tarnów (woj. małopolskie)
Tarnów Północny
Tarnów Północny (woj. małopolskie)
Tarnów Północny
Tarnów Północny (woj. małopolskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Wąbrzeźno
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
Żabno
Żabno (woj. małopolskie)
Żabno
Żabno (woj. małopolskie)
Żabno
Żabno (woj. małopolskie)
Żabno
Żabno (woj. małopolskie)
Żabno
Żabno (woj. małopolskie)
Fiuk
Fiuk (woj. małopolskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)
Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Darek Nowak (2020-03-31 21:40:56)

Interesujący film 65 minut "Przejazd pociągiem TLK na linii nr 275 z Żagania do Legnicy": https://www.youtube.…

Bolesławiec Wschód
Bolesławiec Wschód

Darek Nowak (2020-03-31 20:31:56)

Tor prawy prowadził do Ciepłowni, tor środkowy do Nowej Wsi.

Katowice – Legnica (137)
Katowice – Legnica (137)

Jacek (2020-03-31 19:17:56)

Przydałaby się elektryfikacja tej linii po pierwsze, ze względu na trudny profil linii, duże zużycie paliwa. Po drugie, może IC wróciłoby z całorocznymi pociągami pospiesznymi na tę linię do atrakcyjnych miejscowości, których brakuje teraz.

Małomice
Małomice

Darek Nowak (2020-03-31 18:51:11)

Ale ta fabryka "Polmetal" juz w 2013 roku wyglądała na opuszczoną: https://goo.gl/maps/… Teraz jest tam jakaś walcownia zimna, Wuppermann, ale ciekawe czy korzysta z transportu kolejowego: https://www.wupperma…

Worowo – Wysoka Kamieńska (420)
Worowo – Wysoka Kamieńska (420)

MK (2020-03-31 18:36:14)

Czy brakująca szyna jest już uzupełniona ?

Worowo – Wysoka Kamieńska (420)
Worowo – Wysoka Kamieńska (420)

zenOBeK (2020-03-31 17:29:45)

^^^ Ale chyba źle widzę, "kupy" się ta data nie trzyma. Odszukałem stary świetny wywód kolegi Stanisław Stanisław: https://www.bazakole… To będzie jednak 1952 i Huta Kościuszko.

Zdjęcia nieprzypisane
Zdjęcia nieprzypisane

zenOBeK (2020-03-31 17:09:24)

Szkoda, że bazy nie można przeszukować regexpami.

Żabno
Żabno

Artur Łukasiewicz (2020-03-31 15:53:01)

Przyjrzałem się dokładnie materiałom foto z lat 90-ych i innym dostępnym źródłom informacji, a także własnym obserwacjom terenowym. Wnioski nasuwają się następujące: –Jedynymi stacjami na linii kolejowej 115, wyposażonymi w semafory wyjazdowe, był początkowy Tarnów, towarowa stacja w Klikowej oraz Szczucin. Pozostałe stacje tj. Żabno, Dąbrowa Tarnowska, a przed likwidacją na przełomie lat 80/90 także Łukowa Tarnowska (gdzie ślady terenowe dobitnie pokazują słuszność opisu stacji przygotowanego w bazie przez p. Marka Ostręgę) posiadały jedynie semafory wjazdowe wraz z tarczami ostrzegawczymi. –Na zdjęciach z Żabna z lat 90 XXw. widać już wykolejnicę Wk1 w torze 2. Tor stacyjny nr 2 zawsze był wykorzystywany do pracy towarowej, w tym obsługi magazynu i dwóch placów ładunkowych, więc mimo dostępnej krawędzi peronowej, prawdopodobnie nie był to tor mijankowy. Na żadnym ze zdjęć nie widać też, by był on oznaczony wskaźnikami zatrzymania W4. Nie udało mi się jednoznacznie potwierdzić obecności w tamtym czasie wykolejnic Wk2 i Wk3, w związku z czym mogły się one pojawić już po przekwalifikowaniu stacji na bocznicę, jak pisał @Opolanin. Tor nr 3, choć nie było przy nim utwardzonego peronu, posiadał oznakowanie wskaźnikami W4 i prawdopodobnie to po nim odbywały się mijanki. W związku z tym planowana samoczynna mijanka również zapewne miała "jeździć" po trójce. Po wprowadzeniu stosownych zmian prześlę na stronę poprawiony plan stacji. -W Dąbrowie Tarnowskiej sytuacja była dość podobna, z dokładnością do większej ilości torów dodatkowych. Podpierając się planem: https://semaforek.ko… tor nr 5 służył do obsługi towarowej magazynu i placu ładunkowego, a rolę potencjalnego toru mijankowego mogły pełnić tory 2 lub 3. Nie wiemy, kiedy pojawiły się wykolejnice w torze nr 3, zatem niewykluczone, że z uwagi na dostęp do krawędzi peronowej to właśnie on miał pełnić funkcje mijankowe. Wszelkie wątpliwości rozwiązałoby zapewne podejrzenie soczewek na którymś z zachowanych semaforów mijankowych, jednak działanie takie byłoby niestety dość utrudnione i tego niezbyt legalne ;)

Katowice – Legnica (137)
Katowice – Legnica (137)

Jacek (2020-03-31 15:28:24)

Przęsła są nowoczesne ale ze względu na obszary zabudowane nie postawiłbym ich ze względu na duży hałas wywołany przez przejeżdżające pociągi, wolę te o innej konstrukcji cichsze.

Prudnik
Prudnik

wasiukibic (2020-03-31 09:33:51)

Bezproblemowo - aczkolwiek teraz jest taki czas, że służby mają inne problemy na głowie. Dużo robi też odpowiednia dobrana gra pozorów - choć nie działa w 100%, to jednak w większości przypadków jest skuteczna. Najśmieszniejsze jest w tym to, że dla społeczeństwa normalniejszym i niejako bardziej akceptowalnym zachowaniem jest, kiedy stoisz pod płotem i załatwiasz potrzebę fizjologiczną, niż jakbyś miał wyciągnąć aparat i robić zdjęcia takim obiektom.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...